Felkod lambda syresensor
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis 10 aug 2010, 21:53:35
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Partille
- Land (Country): Sveden
Felkod lambda syresensor
Hej,
Jag har fått felkod P0135= O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 1 (förvärmningskrets fungerar inte).
Jag har två fyratrådiga sensorer fram, före "katten", och en likadan efter och jag har kollat att de både främre får ström på de svarta matartrådarna för värmningen, så kretsen är det nog inget fel på (vad jag förstår i alla fall). Bank 1 är väl grenröret som inkluderar cylinder nr 1 och nu vet jag inte hur jag ska veta vilken ände av motorn som hyser cylinder ett. Jag hittar inga märkningar och jag hittar inget om detta på nätet. Är det på höger eller på vänster (rattsidan)sida?
Är det nån som möjligen vet detta? Och som samtidigt kan svara på om det troligen är sondens inbyggda förvärmning som gett upp och signalerar fel trots att ström kommer fram (mitt på kabeln i alla fall).
Motorlampan kan släckas men återkommer återkommande efter knappt en mil oavsett om motorn är kall eller varm vid lampans släckning.
Mvh
Otto
Jag har fått felkod P0135= O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 1 (förvärmningskrets fungerar inte).
Jag har två fyratrådiga sensorer fram, före "katten", och en likadan efter och jag har kollat att de både främre får ström på de svarta matartrådarna för värmningen, så kretsen är det nog inget fel på (vad jag förstår i alla fall). Bank 1 är väl grenröret som inkluderar cylinder nr 1 och nu vet jag inte hur jag ska veta vilken ände av motorn som hyser cylinder ett. Jag hittar inga märkningar och jag hittar inget om detta på nätet. Är det på höger eller på vänster (rattsidan)sida?
Är det nån som möjligen vet detta? Och som samtidigt kan svara på om det troligen är sondens inbyggda förvärmning som gett upp och signalerar fel trots att ström kommer fram (mitt på kabeln i alla fall).
Motorlampan kan släckas men återkommer återkommande efter knappt en mil oavsett om motorn är kall eller varm vid lampans släckning.
Mvh
Otto
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Felkod lambda syresensor
Bank 1 Sensor 1 är sensorn till vänster i färdriktningen, dvs till höger när du tittar ner i motorrummet framifrån. Cylinder 1 är däremot på motstående sida i det här fallet, sensor 1 sitter alltså närmst cylinder 4.
Den sidan som remskivor och annat krafs sitter på är generellt sett framänden på motorn, dvs där cylinder 1 finns att hitta, medan växellådan vanligen sitter monterad på bakänden, närmast cylinder 4 eller hur många cylindrar man nu kan tänkas ha.
Den sidan som remskivor och annat krafs sitter på är generellt sett framänden på motorn, dvs där cylinder 1 finns att hitta, medan växellådan vanligen sitter monterad på bakänden, närmast cylinder 4 eller hur många cylindrar man nu kan tänkas ha.
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis 10 aug 2010, 21:53:35
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Partille
- Land (Country): Sveden
Re: Felkod lambda syresensor
Hej och tack för rådet.
Jag har redan löst problemet (fixat bilen ikväll) och kan tvärtom meddela att P0135 är sensorn till vänster när man står framifrån i tittar ner i motorrummet. Bank 1 motsvarar enligt internet grenrör 1 och då avses ettans och tvåans cylinder. Bank 2 omfattar trean och fyran. Det är dock helt riktigt att ettans cylinder är längst ifrån växellådan. Det fick jag lära mig idag av två oberoende snubbar som läst motorteknik på Chalmers för länge sen. Det är tydligen standard som hänger kvar sedan motorerna alltid var vända framåt. Då blir det ju lite mer logiskt.
Jag kan även tipsa om att Biltemas sondhylsa är kass på att dra ur sonden, den går bara runt med risk för att runda kanterna på sondens "mutter". Lite problem där alltså. Men eftersom jag nu visste att det var rätt sond köpte jag en lång 22 mm vanlig hylsa utan "slits" på Biltema. Den hylsan kändes dock något för grund för att gå hela vägen ner varför jag tog vinkelslipen och kapade av drygt en cm på sonden. Lite lurigt pga det var ont om plats men det gick över förväntan. Tänkte annars på att det är ju lätt att klanta till det med ortodoxa lösningar... Med ganska varm motor och rikligt med kylspray lossnade sonden direkt utan skadade gängor. Med lite kopparpasta och 50 nm i moment satt den som en smäck.
Jag har provkört drygt 3 mil och är övertygad om att det funkar som det ska. Tidigare har lampan alltid börjat lysa strax före 1 mil oavsett kall eller varm motor.
Jag köpte även sonden på Biltema och hoppas att det är same shit liksom.
Hoppas min historia kan hjälpa nån annan,
Mvh
Otto
Jag har redan löst problemet (fixat bilen ikväll) och kan tvärtom meddela att P0135 är sensorn till vänster när man står framifrån i tittar ner i motorrummet. Bank 1 motsvarar enligt internet grenrör 1 och då avses ettans och tvåans cylinder. Bank 2 omfattar trean och fyran. Det är dock helt riktigt att ettans cylinder är längst ifrån växellådan. Det fick jag lära mig idag av två oberoende snubbar som läst motorteknik på Chalmers för länge sen. Det är tydligen standard som hänger kvar sedan motorerna alltid var vända framåt. Då blir det ju lite mer logiskt.
Jag kan även tipsa om att Biltemas sondhylsa är kass på att dra ur sonden, den går bara runt med risk för att runda kanterna på sondens "mutter". Lite problem där alltså. Men eftersom jag nu visste att det var rätt sond köpte jag en lång 22 mm vanlig hylsa utan "slits" på Biltema. Den hylsan kändes dock något för grund för att gå hela vägen ner varför jag tog vinkelslipen och kapade av drygt en cm på sonden. Lite lurigt pga det var ont om plats men det gick över förväntan. Tänkte annars på att det är ju lätt att klanta till det med ortodoxa lösningar... Med ganska varm motor och rikligt med kylspray lossnade sonden direkt utan skadade gängor. Med lite kopparpasta och 50 nm i moment satt den som en smäck.
Jag har provkört drygt 3 mil och är övertygad om att det funkar som det ska. Tidigare har lampan alltid börjat lysa strax före 1 mil oavsett kall eller varm motor.
Jag köpte även sonden på Biltema och hoppas att det är same shit liksom.
Hoppas min historia kan hjälpa nån annan,
Mvh
Otto
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Felkod lambda syresensor
Japp, det är så det normalt sett är. Just på Avensis 1,8 VVT-i från 2001 är det dock tvärt om har vår verkstad fått erfara.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Felkod lambda syresensor
Viggoludvig skrev:Hej och tack för rådet.
Med ganska varm motor och rikligt med kylspray lossnade sonden direkt utan skadade gängor. Med lite kopparpasta och 50 nm i moment satt den som en smäck.
Hoppas min historia kan hjälpa nån annan,
Mvh
Otto
Nu blir jag riktigt glad när jag läser att folk faktiskt använder huvvet till annat än att ha mössan på

Kylsprejs metoden är fasen nästintill oslagbar. Värm upp hela grejen och kyl det som skall lossas, vips ohej va smidigt de gick.

Funkar kanon på bromskolvar som tjurat fast i oken oxå


F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis 10 aug 2010, 21:53:35
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Partille
- Land (Country): Sveden
Re: Felkod lambda syresensor
Hej igen,
Tyvärr lyser lampan igen. Men nu börjar den lysa endast när motorn är kall och kan släckas (utan att den återkommer) efter bara några minuters körning. Vid upprepad start återkommer den inte så länge motorn är skapligt varm eller driftsvarm. I garage med ca 20 grader tänds den inte heller vid hel-kall motor. Men vid 16-17 grader eller lägre utomhustemperatur tänds lampan. Rätt skumt alltså...
Jag har provat att bara ha på tändningen en stund men det hjälper inte.
Jag misstänkte Biltemas sond och har nu mätt resistansen på de båda sonderna i grenröret, och det skiljer sig åt en hel del. Den till höger (när man står framför bilen) ger 16 ohm och den till vänster 8 ohm mätt i kontakterna utan anslutning till något annat (motorn hade startats några gånger men inte uppvärmd alls). Tittar man lite närmare skiljer sig också färgen på kontakterna åt. Den högra är svart och den vänstra är grå. De har också olika originalnummer...
Man kunde ju kollat lite mer på det innan kanske...
Utifrån att matningen från förvärmingskretsen ger 12 volt borde väl resistansen vara ungefär densamma men jag kan inte avgöra vad som är lite eller mycket resistans i detta sammanhang, och kan inte heller avgöra om skillnaden är rimlig.
Eftersom sonderna i höjdled inte sitter exakt på samma höjd kan man tänka sig att de är olika inuti vilket då förklarar märkningen. Det i sin tur kan ha att göra med att sonderna utsätts för något olika temperaturer pga det olika stora avståndet till motors utblås. (?)
Av detta totala snömos kan man ju inte dra några säkra slutsatser men idagsläget fungerar ju i alla fall avgasreningen (lampan tänds ju inte vid körning med varm motor och fanskapet går troligen igenom bilbesiktningen förutsatt att man släckt lampan innan...) och problemet har alltså endast med förvärmningen att göra. Jag ska försöka lämna tillbaka Biltemas sond då den faktiskt inte fungerar som den ska och köpa en original på skroten. Först får jag väl se att originalsonden fungerar istället, då är det ju de facto biltemas sond som inte funkar. För den intresserade är originalsonden, Denso: 89465 20790 (Sensor 1 Bank 1).
Jag ville bara meddela detta för de som möjligen får samma bekymmer och funderar på Biltemas sonder. Det vore tråkigt om jag leder någon fel.
Jag återkommer med besked om hur det går. Man vet ju aldrig, det kan ju vara nåt annat också.
Tyvärr lyser lampan igen. Men nu börjar den lysa endast när motorn är kall och kan släckas (utan att den återkommer) efter bara några minuters körning. Vid upprepad start återkommer den inte så länge motorn är skapligt varm eller driftsvarm. I garage med ca 20 grader tänds den inte heller vid hel-kall motor. Men vid 16-17 grader eller lägre utomhustemperatur tänds lampan. Rätt skumt alltså...
Jag har provat att bara ha på tändningen en stund men det hjälper inte.
Jag misstänkte Biltemas sond och har nu mätt resistansen på de båda sonderna i grenröret, och det skiljer sig åt en hel del. Den till höger (när man står framför bilen) ger 16 ohm och den till vänster 8 ohm mätt i kontakterna utan anslutning till något annat (motorn hade startats några gånger men inte uppvärmd alls). Tittar man lite närmare skiljer sig också färgen på kontakterna åt. Den högra är svart och den vänstra är grå. De har också olika originalnummer...
Man kunde ju kollat lite mer på det innan kanske...

Utifrån att matningen från förvärmingskretsen ger 12 volt borde väl resistansen vara ungefär densamma men jag kan inte avgöra vad som är lite eller mycket resistans i detta sammanhang, och kan inte heller avgöra om skillnaden är rimlig.
Eftersom sonderna i höjdled inte sitter exakt på samma höjd kan man tänka sig att de är olika inuti vilket då förklarar märkningen. Det i sin tur kan ha att göra med att sonderna utsätts för något olika temperaturer pga det olika stora avståndet till motors utblås. (?)
Av detta totala snömos kan man ju inte dra några säkra slutsatser men idagsläget fungerar ju i alla fall avgasreningen (lampan tänds ju inte vid körning med varm motor och fanskapet går troligen igenom bilbesiktningen förutsatt att man släckt lampan innan...) och problemet har alltså endast med förvärmningen att göra. Jag ska försöka lämna tillbaka Biltemas sond då den faktiskt inte fungerar som den ska och köpa en original på skroten. Först får jag väl se att originalsonden fungerar istället, då är det ju de facto biltemas sond som inte funkar. För den intresserade är originalsonden, Denso: 89465 20790 (Sensor 1 Bank 1).
Jag ville bara meddela detta för de som möjligen får samma bekymmer och funderar på Biltemas sonder. Det vore tråkigt om jag leder någon fel.
Jag återkommer med besked om hur det går. Man vet ju aldrig, det kan ju vara nåt annat också.
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Felkod lambda syresensor
Bra info... har tidigare hört bra om Biltemas sonder, och vore inte omöjligt att jag också testat en sådan vid samma fel. Hade biltema bara en variant?
Hoppas du får till det. Håll oss uppdaterade!
Hoppas du får till det. Håll oss uppdaterade!
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Felkod lambda syresensor
Sitter en biltemasond i mammas, med felet jag berättade om innan, den bör väl vid det här laget ha gått 500 mil utan minsta problem, utöver att verkstan då polvände den fel vid monteringen.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Felkod lambda syresensor
Jag är inte så insatt på djupet i det osv men det finns 2 olika sorters "lambdasonder" på Toyotas motorer,
1 vanlig sond, sen 1 som inte är så avancerad, den heter nått på Air***** bla something.
Dom som sitter efter katten skall enligt mitt minne inte vara vanliga lambdasonder utan av den andra sorten.
Vilken fysisk skillnad det är mellan dessa 2 sorter vet jag inte men dem benämns olika i verkstadshandböcker osv.
1 vanlig sond, sen 1 som inte är så avancerad, den heter nått på Air***** bla something.
Dom som sitter efter katten skall enligt mitt minne inte vara vanliga lambdasonder utan av den andra sorten.
Vilken fysisk skillnad det är mellan dessa 2 sorter vet jag inte men dem benämns olika i verkstadshandböcker osv.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis 10 aug 2010, 21:53:35
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 2001
- PostOrt: Partille
- Land (Country): Sveden
Re: Felkod lambda syresensor
Hej alla Toyotavänner...
Nu verkar det äntligen vara löst, faktiskt!
Jag monterade en på skroten inköpt originalsond som gått måttliga 8600 mil för 500 kr. Inga lampor efter ca 2.6 mils körning från i princip helt kall motor.
Innan jag köpte sonden på skroten mätte jag motståndet och mätaren visade ca 14 ohm. Det värdet ligger väldigt nära den andra originalsonden som sitter på höger sida. Den högra originalsonden visade ca 13.5 ohm. Den stora "upptäckten" är att Biltemas sond ger ca 6 ohm vid samma temperatur, alltså i startögonblicket vid helt kall motor. Gemensamt för båda sonderna är att ohm-talet ökar med temperaturen vilket innebär att förvärmningseffekten minskar i takt med att avgaserna värmer sonderna (Enligt ohms lag minskar effekten (watt) med ett stigande ohmtal, kolla på nätet, där finns ohm-snurror som man kan kolla med. Sök på ohms lag). Sonderna steg lika mycket numerärt sett men intervallen var förskjutna enligt nedan.
(Till saken hör ju att en alltför stor skillnad i ohm-tal hade varit konstig eftersom sonderna sitter ganska likvärdigt i höjdled från motorn och då borde får ungefär samma förvärmning. Det sitter ju en sond per cylinderpar varför de borde vara ganska lika tänker jag men de är ju uppenbarligen inte identiska pga märkningen... )
Vid helt kall motor gav originalsonden till höger (svart kontakt) ca 14 ohm. Samtidigt gav Biltemas sond 6 ohm. Det innebär att originalsonden är på ca 10.5 watt i effekt medan biltemas sond är på hela 24 watt. Som jag tidigare beskrivit gick det att släcka lampan framgångsrikt efter någon minut vilket rimligen innebär att elektroniken har en övre gräns för effekten, eller för effektskillnaden mellan sonderna.
Med motorn igång sjunker ohm-talet ganska snabbt och efter ca fem-sex minuter är värdet stabilt och effekten ca 19 ohm på höger sida och ca 12 ohm på vänster sida (biltemas sond då alltså).
Nu efter bytet är är utgångsläget i ohm-talet likvärdigt varför problem inte borde uppstå.
Sammanfattningsvis är biltemas sond inte anpassad för Toyota Avensis 2001. Elektroniken protesterar då denna skiljer sig för mycket i effekt dvs motståndet är för stort. Jag ska lämna tillbaka den och kommer inte ge mig på den punkten.
Om jag skulle upptäcka att det fortfarande inte fungerar (vilket jag märker inom ett par dagar max) hör jag av mig och gör total avbön och går i kloster...
Mvh
Sökord:
Lambda
Lambdasond
Syresensor
Ohm
Resistans
Motstånd
Förvärmning

Nu verkar det äntligen vara löst, faktiskt!
Jag monterade en på skroten inköpt originalsond som gått måttliga 8600 mil för 500 kr. Inga lampor efter ca 2.6 mils körning från i princip helt kall motor.
Innan jag köpte sonden på skroten mätte jag motståndet och mätaren visade ca 14 ohm. Det värdet ligger väldigt nära den andra originalsonden som sitter på höger sida. Den högra originalsonden visade ca 13.5 ohm. Den stora "upptäckten" är att Biltemas sond ger ca 6 ohm vid samma temperatur, alltså i startögonblicket vid helt kall motor. Gemensamt för båda sonderna är att ohm-talet ökar med temperaturen vilket innebär att förvärmningseffekten minskar i takt med att avgaserna värmer sonderna (Enligt ohms lag minskar effekten (watt) med ett stigande ohmtal, kolla på nätet, där finns ohm-snurror som man kan kolla med. Sök på ohms lag). Sonderna steg lika mycket numerärt sett men intervallen var förskjutna enligt nedan.
(Till saken hör ju att en alltför stor skillnad i ohm-tal hade varit konstig eftersom sonderna sitter ganska likvärdigt i höjdled från motorn och då borde får ungefär samma förvärmning. Det sitter ju en sond per cylinderpar varför de borde vara ganska lika tänker jag men de är ju uppenbarligen inte identiska pga märkningen... )
Vid helt kall motor gav originalsonden till höger (svart kontakt) ca 14 ohm. Samtidigt gav Biltemas sond 6 ohm. Det innebär att originalsonden är på ca 10.5 watt i effekt medan biltemas sond är på hela 24 watt. Som jag tidigare beskrivit gick det att släcka lampan framgångsrikt efter någon minut vilket rimligen innebär att elektroniken har en övre gräns för effekten, eller för effektskillnaden mellan sonderna.
Med motorn igång sjunker ohm-talet ganska snabbt och efter ca fem-sex minuter är värdet stabilt och effekten ca 19 ohm på höger sida och ca 12 ohm på vänster sida (biltemas sond då alltså).
Nu efter bytet är är utgångsläget i ohm-talet likvärdigt varför problem inte borde uppstå.
Sammanfattningsvis är biltemas sond inte anpassad för Toyota Avensis 2001. Elektroniken protesterar då denna skiljer sig för mycket i effekt dvs motståndet är för stort. Jag ska lämna tillbaka den och kommer inte ge mig på den punkten.
Om jag skulle upptäcka att det fortfarande inte fungerar (vilket jag märker inom ett par dagar max) hör jag av mig och gör total avbön och går i kloster...
Mvh
Sökord:
Lambda
Lambdasond
Syresensor
Ohm
Resistans
Motstånd
Förvärmning