Blandade Corollafrågor

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
jlhp
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Blandade Corollafrågor

Inlägg av jlhp »

Jo, det är lite intressant d där med brunrötan.
Kolla rostregistret på www.vibilagare.se det är hur tydligt som helst, samtliga japanska bilmärken inklusive Lexus får nästan uteslutande 2or blandat med en och annan 1a och 3a tillsammans med Alfa, Fiat, Chevrolet, Citroen, Dodge, Daewoo, Mercedes E-klass från 90-talet bl.a.
Importören efterbehandlade tydligen corollorna när de togs in till sverige under några år runt millenieskiftet (98-03?) så då fick rostskyddet betyget 3, men man slutade sen-för dyrt?
Ute i verkligheten tycker jag dock att japanerna klarar sig förvånansvärt bra, kanske tack vare bra plåt/galvanisering och lack?
Första ägaren behöver ju normalt inte bekymra sig för rost och det är väl så långt tillverkarna tänker också, men för mig och alla andra som köper tio år gamla bilar kan det vara bra att känna till. Själv lämnar jag in min bil för oljesprutning av underredet varje år och det gör tveklöst nytta. Jag gillar min 15 år gamla Corolla och siktar på att behålla den 12 år till...
John
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Ja, "problemet" är ju att underedsbehandling bör göras av första ägaren, och han varken ser problemen eller får ett höjt värde av det, bara en kostnad alltså.

..Om man inte hittar nån som tänkt behålla bilen LÄNGE.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
henkemannen
Årsmodell: 1997

Inlägg av henkemannen »

Hej hopp igen! Jag glömde att jag glömt svara på tråden ju :lol:

Senaste nytt: imorgon skall jag lämna in bilen för lamellfix. När man ibland gasar och har i en för hög växel, så rusar varvräknaren iväg, men bilen rörde sig inte något snabbare. Han som mekar med den sa att det kommer gå på 3700-3800 pengar för allt. Delarna gick på 1700 och arbetet 2000. Bra eller dåligt?

Det tog inte många minuter att besiktiga den när jag var inne. Han som utförde den lät nästa lite besviken och sa "jaha, det här var ju en bra bil" :thumbup:

Har antecknat ner era tidigare tips (kamremskoll, spjällhusrengöring och dylikt), så får vi se vad han säger om det.

Jag tror att den katastrofala väghållningen delvis berodde på vinterdäcken, för när jag bytte till sommardäcken så blev bilen mycket mindre krånglig, även om den tenderar att bråka sidledes när man accelererar. Men det "konstiga kränget" vid svängar eller borta i stort sett.

Så nu får vi väl se om det blir något bättre!

Nu kommer jag inte ihåg om jag nämnde det, men morfar hade precis gjort en lackbehandling för 4-5000 spänn, det skulle tydligen hålla i 4 år i alla fall. Men vi får väl se.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

henkemannen skrev: Delarna gick på 1700 och arbetet 2000. Bra eller dåligt?
Får hoppas han går runt på de, tyckte nästan de lät lite väl billigt, har för mig Toyota har ca 4,5timme på kopplingsbyte på en sån Corolla.
Men då räknar dom med att man "har vanan inne" så att säga.

Kan lätt dra iväg på tiden sånna där jobb, så vi får hoppas det är en snäll mek du har ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
henkemannen

Inlägg av henkemannen »

Ja precis, jag tycker också det är "lite väl" billigt, men jag blev varmt rekommenderad att anlita honom från trovärdiga källor, så jag får väl göra ett försök. Gulp. :D

Men annars är jag jättenöjd med bilen. Fast en sak jag tänkte på, jag har aldrig haft en bil med AC tidigare, varje gång man trycker på den så "hickar" bilen till, alltså man riktigt märker hur mycket krut AC:n tar från motorn? Är det normalt eller är det något man kan behöva kolla upp? Och hur mycket mer drar egentligen bilen om AC:n är igång (och spelar det någon roll vilken effekt man har på den eller drar den alltid lika mycket?)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Det är fullt normalt, spåciellt på äldre AC.

Har hört många olika varianter, men ofta nämns siffran ca 10kW.. låter högt men å andra sidan brukar det märkas när den slår på också..

på min 9k så har jag mätt upp en deciliter högre förbrukning med AC än utan, men det var inte helt vetenskapligt, det var när jag först körde sthlm->hbg i extrem hetta, och sen körde tillbaka en vecka senare i kasst väder.. finns fler faktorer som påverkar där, med/motvind tex,
och att motorn går sämre med varm luft än kall fuktig (speciellt efterssom saaben i fråga har turbo)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
henkemannen

Inlägg av henkemannen »

Där ser man, ja det var vad jag trodde (och hoppades på, att det skulle vara normalt alltså)

Oftast klarar man väl sig utan att slå på den, speciellt när man aldrig haft AC tidigare som i mitt fall ;)
henkemannen

Inlägg av henkemannen »

Pratade precis med mekarkillen, han var upprörd. Tydligen var det mycket svårare än vad han trodde (därav hans prissättning, kanske?). Det var någon "balk" eller liknande som gick över / igenom allting han tänkt pilla på, som inte fanns med i Haynesboken jag köpte? Lyckades jag kanske köpa fel bok ändå?

Sen var det någon bult (motorfäste?) som han inte fick loss, eller om han inte nådde den...någon som genomgått en liknande operation som vet vad det kan finnas för lösningar? :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

henkemannen skrev:Pratade precis med mekarkillen, han var upprörd. Tydligen var det mycket svårare än vad han trodde (därav hans prissättning, kanske?). Det var någon "balk" eller liknande som gick över / igenom allting han tänkt pilla på, som inte fanns med i Haynesboken jag köpte? Lyckades jag kanske köpa fel bok ändå?

Sen var det någon bult (motorfäste?) som han inte fick loss, eller om han inte nådde den...någon som genomgått en liknande operation som vet vad det kan finnas för lösningar? :)

I knew it, lät lite väl bra tyckte jag, tyvärr ;)

Det sitter en balk under motorn som måste loss och bort helt, annars får man inte loss lådan.
Bakre motorfästet sitter nämligen i denna balk, och allt måste lossas och tas bort i en viss ordning, annars kan man få hålla på ett bra tag.
Antar att han inte nådde bulten till de motorfästet, dubbla förlängare in genom vänster hjulhus brukar funka :thumbup:

Men har han bytt koppling eller står bilen på verkstad fortfarande?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna

Inlägg av Pugho »

Kan man inte lossa hela motorfästet från balken? Pilla loss den avlånga gummiproppen i balken så sitter motorfästet fast med två bultar. Kan det vara åtta bultar att lossa för att få loss hela balken?