Blandade Corollafrågor
Re: Blandade Corollafrågor
Jo, det är lite intressant d där med brunrötan.
Kolla rostregistret på www.vibilagare.se det är hur tydligt som helst, samtliga japanska bilmärken inklusive Lexus får nästan uteslutande 2or blandat med en och annan 1a och 3a tillsammans med Alfa, Fiat, Chevrolet, Citroen, Dodge, Daewoo, Mercedes E-klass från 90-talet bl.a.
Importören efterbehandlade tydligen corollorna när de togs in till sverige under några år runt millenieskiftet (98-03?) så då fick rostskyddet betyget 3, men man slutade sen-för dyrt?
Ute i verkligheten tycker jag dock att japanerna klarar sig förvånansvärt bra, kanske tack vare bra plåt/galvanisering och lack?
Första ägaren behöver ju normalt inte bekymra sig för rost och det är väl så långt tillverkarna tänker också, men för mig och alla andra som köper tio år gamla bilar kan det vara bra att känna till. Själv lämnar jag in min bil för oljesprutning av underredet varje år och det gör tveklöst nytta. Jag gillar min 15 år gamla Corolla och siktar på att behålla den 12 år till...
John
Kolla rostregistret på www.vibilagare.se det är hur tydligt som helst, samtliga japanska bilmärken inklusive Lexus får nästan uteslutande 2or blandat med en och annan 1a och 3a tillsammans med Alfa, Fiat, Chevrolet, Citroen, Dodge, Daewoo, Mercedes E-klass från 90-talet bl.a.
Importören efterbehandlade tydligen corollorna när de togs in till sverige under några år runt millenieskiftet (98-03?) så då fick rostskyddet betyget 3, men man slutade sen-för dyrt?
Ute i verkligheten tycker jag dock att japanerna klarar sig förvånansvärt bra, kanske tack vare bra plåt/galvanisering och lack?
Första ägaren behöver ju normalt inte bekymra sig för rost och det är väl så långt tillverkarna tänker också, men för mig och alla andra som köper tio år gamla bilar kan det vara bra att känna till. Själv lämnar jag in min bil för oljesprutning av underredet varje år och det gör tveklöst nytta. Jag gillar min 15 år gamla Corolla och siktar på att behålla den 12 år till...
John
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Blandade Corollafrågor
Ja, "problemet" är ju att underedsbehandling bör göras av första ägaren, och han varken ser problemen eller får ett höjt värde av det, bara en kostnad alltså.
..Om man inte hittar nån som tänkt behålla bilen LÄNGE.
..Om man inte hittar nån som tänkt behålla bilen LÄNGE.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: sön 23 jan 2011, 15:22:58
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1997
Re: Blandade Corollafrågor
Hej hopp igen! Jag glömde att jag glömt svara på tråden ju
Senaste nytt: imorgon skall jag lämna in bilen för lamellfix. När man ibland gasar och har i en för hög växel, så rusar varvräknaren iväg, men bilen rörde sig inte något snabbare. Han som mekar med den sa att det kommer gå på 3700-3800 pengar för allt. Delarna gick på 1700 och arbetet 2000. Bra eller dåligt?
Det tog inte många minuter att besiktiga den när jag var inne. Han som utförde den lät nästa lite besviken och sa "jaha, det här var ju en bra bil"
Har antecknat ner era tidigare tips (kamremskoll, spjällhusrengöring och dylikt), så får vi se vad han säger om det.
Jag tror att den katastrofala väghållningen delvis berodde på vinterdäcken, för när jag bytte till sommardäcken så blev bilen mycket mindre krånglig, även om den tenderar att bråka sidledes när man accelererar. Men det "konstiga kränget" vid svängar eller borta i stort sett.
Så nu får vi väl se om det blir något bättre!
Nu kommer jag inte ihåg om jag nämnde det, men morfar hade precis gjort en lackbehandling för 4-5000 spänn, det skulle tydligen hålla i 4 år i alla fall. Men vi får väl se.

Senaste nytt: imorgon skall jag lämna in bilen för lamellfix. När man ibland gasar och har i en för hög växel, så rusar varvräknaren iväg, men bilen rörde sig inte något snabbare. Han som mekar med den sa att det kommer gå på 3700-3800 pengar för allt. Delarna gick på 1700 och arbetet 2000. Bra eller dåligt?
Det tog inte många minuter att besiktiga den när jag var inne. Han som utförde den lät nästa lite besviken och sa "jaha, det här var ju en bra bil"

Har antecknat ner era tidigare tips (kamremskoll, spjällhusrengöring och dylikt), så får vi se vad han säger om det.
Jag tror att den katastrofala väghållningen delvis berodde på vinterdäcken, för när jag bytte till sommardäcken så blev bilen mycket mindre krånglig, även om den tenderar att bråka sidledes när man accelererar. Men det "konstiga kränget" vid svängar eller borta i stort sett.
Så nu får vi väl se om det blir något bättre!
Nu kommer jag inte ihåg om jag nämnde det, men morfar hade precis gjort en lackbehandling för 4-5000 spänn, det skulle tydligen hålla i 4 år i alla fall. Men vi får väl se.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Blandade Corollafrågor
Får hoppas han går runt på de, tyckte nästan de lät lite väl billigt, har för mig Toyota har ca 4,5timme på kopplingsbyte på en sån Corolla.henkemannen skrev: Delarna gick på 1700 och arbetet 2000. Bra eller dåligt?
Men då räknar dom med att man "har vanan inne" så att säga.
Kan lätt dra iväg på tiden sånna där jobb, så vi får hoppas det är en snäll mek du har

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: sön 23 jan 2011, 15:22:58
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1997
Re: Blandade Corollafrågor
Ja precis, jag tycker också det är "lite väl" billigt, men jag blev varmt rekommenderad att anlita honom från trovärdiga källor, så jag får väl göra ett försök. Gulp.
Men annars är jag jättenöjd med bilen. Fast en sak jag tänkte på, jag har aldrig haft en bil med AC tidigare, varje gång man trycker på den så "hickar" bilen till, alltså man riktigt märker hur mycket krut AC:n tar från motorn? Är det normalt eller är det något man kan behöva kolla upp? Och hur mycket mer drar egentligen bilen om AC:n är igång (och spelar det någon roll vilken effekt man har på den eller drar den alltid lika mycket?)

Men annars är jag jättenöjd med bilen. Fast en sak jag tänkte på, jag har aldrig haft en bil med AC tidigare, varje gång man trycker på den så "hickar" bilen till, alltså man riktigt märker hur mycket krut AC:n tar från motorn? Är det normalt eller är det något man kan behöva kolla upp? Och hur mycket mer drar egentligen bilen om AC:n är igång (och spelar det någon roll vilken effekt man har på den eller drar den alltid lika mycket?)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Blandade Corollafrågor
Det är fullt normalt, spåciellt på äldre AC.
Har hört många olika varianter, men ofta nämns siffran ca 10kW.. låter högt men å andra sidan brukar det märkas när den slår på också..
på min 9k så har jag mätt upp en deciliter högre förbrukning med AC än utan, men det var inte helt vetenskapligt, det var när jag först körde sthlm->hbg i extrem hetta, och sen körde tillbaka en vecka senare i kasst väder.. finns fler faktorer som påverkar där, med/motvind tex,
och att motorn går sämre med varm luft än kall fuktig (speciellt efterssom saaben i fråga har turbo)
Har hört många olika varianter, men ofta nämns siffran ca 10kW.. låter högt men å andra sidan brukar det märkas när den slår på också..
på min 9k så har jag mätt upp en deciliter högre förbrukning med AC än utan, men det var inte helt vetenskapligt, det var när jag först körde sthlm->hbg i extrem hetta, och sen körde tillbaka en vecka senare i kasst väder.. finns fler faktorer som påverkar där, med/motvind tex,
och att motorn går sämre med varm luft än kall fuktig (speciellt efterssom saaben i fråga har turbo)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: sön 23 jan 2011, 15:22:58
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1997
Re: Blandade Corollafrågor
Där ser man, ja det var vad jag trodde (och hoppades på, att det skulle vara normalt alltså)
Oftast klarar man väl sig utan att slå på den, speciellt när man aldrig haft AC tidigare som i mitt fall
Oftast klarar man väl sig utan att slå på den, speciellt när man aldrig haft AC tidigare som i mitt fall

-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: sön 23 jan 2011, 15:22:58
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1997
Re: Blandade Corollafrågor
Pratade precis med mekarkillen, han var upprörd. Tydligen var det mycket svårare än vad han trodde (därav hans prissättning, kanske?). Det var någon "balk" eller liknande som gick över / igenom allting han tänkt pilla på, som inte fanns med i Haynesboken jag köpte? Lyckades jag kanske köpa fel bok ändå?
Sen var det någon bult (motorfäste?) som han inte fick loss, eller om han inte nådde den...någon som genomgått en liknande operation som vet vad det kan finnas för lösningar?
Sen var det någon bult (motorfäste?) som han inte fick loss, eller om han inte nådde den...någon som genomgått en liknande operation som vet vad det kan finnas för lösningar?

- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Blandade Corollafrågor
henkemannen skrev:Pratade precis med mekarkillen, han var upprörd. Tydligen var det mycket svårare än vad han trodde (därav hans prissättning, kanske?). Det var någon "balk" eller liknande som gick över / igenom allting han tänkt pilla på, som inte fanns med i Haynesboken jag köpte? Lyckades jag kanske köpa fel bok ändå?
Sen var det någon bult (motorfäste?) som han inte fick loss, eller om han inte nådde den...någon som genomgått en liknande operation som vet vad det kan finnas för lösningar?
I knew it, lät lite väl bra tyckte jag, tyvärr

Det sitter en balk under motorn som måste loss och bort helt, annars får man inte loss lådan.
Bakre motorfästet sitter nämligen i denna balk, och allt måste lossas och tas bort i en viss ordning, annars kan man få hålla på ett bra tag.
Antar att han inte nådde bulten till de motorfästet, dubbla förlängare in genom vänster hjulhus brukar funka

Men har han bytt koppling eller står bilen på verkstad fortfarande?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Blandade Corollafrågor
Kan man inte lossa hela motorfästet från balken? Pilla loss den avlånga gummiproppen i balken så sitter motorfästet fast med två bultar. Kan det vara åtta bultar att lossa för att få loss hela balken?
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren