Blandade Corollafrågor

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
henkemannen
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997

Blandade Corollafrågor

Inlägg av henkemannen »

Hej hej,

jag impulsköpte min morfars bil, en Corolla (enligt fordonsregistret är det "Fordonsår: 1998") och tänkte bara skriva ner lite funderingar kring den.

Den har gått 10.000 mil, min morfar körde ungefär 5.000 mil under de 8 åren han ägde den. Så den är REJÄLT gubbkörd, han har nog inte varvat upp motorn över 3500 någon gång. :D Detta gör ju att jag misstänker att man behöver kolla igenom en hel del grejer efter ett tag...?

- T ex så är den ganska knepig när man motorbromsar. Det "hugger till" ganska mycket när man kommer ner i en viss hastighet (eller vid ett visst varvtal snarare). Samtidigt som detta händer så "skångrar" det, som vi säger i Göteborg. Typ som om du har ett köksbord med tallrikar och bestick på och så plötsligt blir det en liten jordbävning så att sakerna slår lite mot varandra / bordet. Fast det låter inte bara som att det är något som sitter löst, utan mer som att bilen "rapar" eller som när man försöker prata inåt, alltså man pratar samtidigt som man andas in? Öh, är det någon som förstår vad jag menar? :) Det känns också som att det är lite tokigt med tomgången.

- Bilen är väldigt överstyrd, det känns ibland som att den gärna vill svänga själv, till och med. Jag funderar på om det bara är så och det ända sättet är att slänga på en sänkningssats? Nu är jag inte direkt grym på bilar, men jag såg en liknande bil häromdagen och jag tyckte den blev finare när den var lite lägre? Och så tänkte jag att väghållningen skulle bli lite bättre? Jag vet inte.

- Bakre torkare fastnar i två vinklar omvartannat om man har på den på intervall, alltså intervallen gäller tydligen inte bara när den aktiveras, utan den tar även själva svepet i intervaller. Men om man har på den så att den viftar kontinuerligt, så stannar den inte upp någongång under svepet.

- Kopplingen känns aningen läskig, finns det några bra sätt man kan justera den på? Alltså om man lämnar in den någonstans för justering, är detta ett stort ingrepp? (stort = dyrt)

- Låset till bakluckan funkar inte, det går inte ens att få in nyckeln? Men jag läste någonstans att det är två olika nycklar till tändningen / bagaget? Stämmer detta?

Den verkar annars i det hela kanonbra och har enligt alla snygg ihopvikta papper i handskfacket alltid gått igenom besiktningen, förutom när regskyltlampan har gått sönder för att bakluckan är så jäkla tung eller en gång när det var ett positionsljus som var kaputt.

Någon som har erfarenheter / råd / tips / någon aning om vad man kan göra åt ovanstående problem eller har helt andra varningar / tips eller dylikt?

Tack så jättemycket på förhand!!

MVH
Henrik
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Blandade Corollafrågor

Inlägg av PierreW »

Den har gått 10.000 mil, min morfar körde ungefär 5.000 mil under de 8 åren han ägde den. Så den är REJÄLT gubbkörd, han har nog inte varvat upp motorn över 3500 någon gång. :D Detta gör ju att jag misstänker att man behöver kolla igenom en hel del grejer efter ett tag...?
Kamrem tänker jag i första hand på

- T ex så är den ganska knepig när man motorbromsar. Det "hugger till" ganska mycket när man kommer ner i en viss hastighet (eller vid ett visst varvtal snarare). Samtidigt som detta händer så "skångrar" det, som vi säger i Göteborg. Typ som om du har ett köksbord med tallrikar och bestick på och så plötsligt blir det en liten jordbävning så att sakerna slår lite mot varandra / bordet. Fast det låter inte bara som att det är något som sitter löst, utan mer som att bilen "rapar" eller som när man försöker prata inåt, alltså man pratar samtidigt som man andas in? Öh, är det någon som förstår vad jag menar? :) Det känns också som att det är lite tokigt med tomgången.
Skulle rekommendera en titt i spjällhuset och eventuellt en rengöring av de

- Bilen är väldigt överstyrd, det känns ibland som att den gärna vill svänga själv, till och med. Jag funderar på om det bara är så och det ända sättet är att slänga på en sänkningssats? Nu är jag inte direkt grym på bilar, men jag såg en liknande bil häromdagen och jag tyckte den blev finare när den var lite lägre? Och så tänkte jag att väghållningen skulle bli lite bättre? Jag vet inte.
Hjulinställning, sliter den däcken snett? Annars är det just denna egenskap, i allafall i mina ögon som gör att bilen får en gnutta körglädje ;)
- Bakre torkare fastnar i två vinklar omvartannat om man har på den på intervall, alltså intervallen gäller tydligen inte bara när den aktiveras, utan den tar även själva svepet i intervaller. Men om man har på den så att den viftar kontinuerligt, så stannar den inte upp någongång under svepet.
Brukar gå in fukt i kretskortet och motorn, enda är att byta motorn

- Kopplingen känns aningen läskig, finns det några bra sätt man kan justera den på? Alltså om man lämnar in den någonstans för justering, är detta ett stort ingrepp? (stort = dyrt)
Hydraulisk koppling, går inte att justera, men ett vätskebyte i samband med luftning är inte fel
- Låset till bakluckan funkar inte, det går inte ens att få in nyckeln? Men jag läste någonstans att det är två olika nycklar till tändningen / bagaget? Stämmer detta?
Beror till största delen på att det inte används, är ju en spak i bilen att dra i, så skulle gissa att låset kärvat fast, kan hjälpa att dra i rostlösare och vicka med nyckeln en stund. Slarvig verkstad som inte smörjat ordentligt, aja baja ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
henkemannen
Årsmodell: 1997

Inlägg av henkemannen »

Tusen tack för alla svar på alla frågor :)

Kamremmen skall jag kika på (eller ja, låta någon som förstår sig på kamremmar göra det)

Spjällhusproblem har jag läst om! Håller på att införskaffa mig en Haynesbok och kika om det är NÅGOT jag kan göra själv. På tal om det...det verkar som min årsmodell hamnar precis i mitten mellan två böcker? Självklart kommer jag säkert att välja fel för att jag precis i beställningsögonblicket kommer tänka på att den blev uttagen -98, men jag misstänker att det är denna jag skall ha? http://www.motorboken.se/product.php?pr ... on2_id=229

Hehe ja det är ju sant! Jag tror inte däcken sliter snett, men däremot tror jag att vinterdäcken är ganska kassa. Skall även dubbelkolla lufttrycket, kom jag på.

Okay, då avvaktar jag att försöka fixa det, det gör ju egentligen inte så mycket att den stannar upp. :)

Vätskebyte vid luftning = check! (Alltså, jag noterar det och kollar om jag / någon skall göra det)

Ja det var dåligt, måste jag säga! Det verkar som morfar hade inne bilen på service oftare än han hade den hemma i garaget, haha. Den är överservad, kanske.

Tusen tack igen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Det med backluckelåset är ju typ standard på alla bilar (inte bara toyota) som har spak eller dosöppning av bakluckan.. på min ST205'a var det så när jag köpte den, men efter att ha kört in låsolja där nån gång i veckan så fick man in nyckeln efter ett tag, och efter yttligare oljande så gick den även att vrida om :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
jlhp
Årsmodell: 1996

Inlägg av jlhp »

Om kopplingen är utsliten/kass (gubbkörd?!) så är det en svindyr grej att få bytt :(
Japanska biltillverkare över lag tillverkar bra bilar men rostskydd överlåter de till ägarna att sköta/missköta, så kolla att det finns ngt kvar av bilens bärande delar, tröskellådor och dyl. Om plåten är frisk så oljespruta underredet med en gång...
Väghållning är dessvärre överlag inte Toyotas starka sida, har själv en E10 från -96(likadan som på omslaget till Haynesboken du funderar på, tre dörrar och grön :) ), sladdandet är väl inte det värsta men den känns lite sladdrig och instabil när man pressar lite och dessutom diffus i styrningen, vid normal gubbkörning funkar det dock bra. Skulle gärna vilja förbättra min bil också, om det går vill säga... så det hade varit kul att byta erfarenheter om du har lust.
Det är stor skillnad på utseendet mellan 97 och 98. 98 kom den glosögda sugfiskfronten och även bakpartiet är helt annorlunda så ser din bil ut som på boken så är det ingen tvekan, modellnummret som finns instansat i motorrummet är E10 tom.97 och E11 from.98.
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Jag skulle nog säga att japanerna ligger om inte före, iaf lika med europeerna vad dte gäller rostskydd numera, och så har det varit ett tag.

..på 70/80-talet däremot.. :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping

Inlägg av tobo »

Första halvan av 90-talet kanske heller inte var så bra...
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Nej, någonstans på 90-talet skedde det väl nån generationsväxlning, fast då var ju inte europeerna så värst bra heller.

Minns våra opel astra vi hade på förra jobbet, tror det var '96 ? typ alla bilarna hade rostat synligt redan efter ett år.

SHySwe
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Inlägg av SHySwe »

Glenn skrev:.
hmpfff :shock:
Visst var det upp till ägaren då, men de som skötts om ordentligt kan fortfarande vara fina.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

srylul skrev:
Glenn skrev:.
hmpfff :shock:
Visst var det upp till ägaren då, men de som skötts om ordentligt kan fortfarande vara fina.
Det betyder ju inte att rostskyddet var bra för det.

Det är ju som att nästan alla gammelcelicor (rwd) man ser är rostskyddsbehandlade som nya.. är det för att de flesta rostskyddsbehandlade
sina celicor ? nej, det är för att det bara är dom som överlevt :)

Skriv svar