jag impulsköpte min morfars bil, en Corolla (enligt fordonsregistret är det "Fordonsår: 1998") och tänkte bara skriva ner lite funderingar kring den.
Den har gått 10.000 mil, min morfar körde ungefär 5.000 mil under de 8 åren han ägde den. Så den är REJÄLT gubbkörd, han har nog inte varvat upp motorn över 3500 någon gång.

- T ex så är den ganska knepig när man motorbromsar. Det "hugger till" ganska mycket när man kommer ner i en viss hastighet (eller vid ett visst varvtal snarare). Samtidigt som detta händer så "skångrar" det, som vi säger i Göteborg. Typ som om du har ett köksbord med tallrikar och bestick på och så plötsligt blir det en liten jordbävning så att sakerna slår lite mot varandra / bordet. Fast det låter inte bara som att det är något som sitter löst, utan mer som att bilen "rapar" eller som när man försöker prata inåt, alltså man pratar samtidigt som man andas in? Öh, är det någon som förstår vad jag menar?

- Bilen är väldigt överstyrd, det känns ibland som att den gärna vill svänga själv, till och med. Jag funderar på om det bara är så och det ända sättet är att slänga på en sänkningssats? Nu är jag inte direkt grym på bilar, men jag såg en liknande bil häromdagen och jag tyckte den blev finare när den var lite lägre? Och så tänkte jag att väghållningen skulle bli lite bättre? Jag vet inte.
- Bakre torkare fastnar i två vinklar omvartannat om man har på den på intervall, alltså intervallen gäller tydligen inte bara när den aktiveras, utan den tar även själva svepet i intervaller. Men om man har på den så att den viftar kontinuerligt, så stannar den inte upp någongång under svepet.
- Kopplingen känns aningen läskig, finns det några bra sätt man kan justera den på? Alltså om man lämnar in den någonstans för justering, är detta ett stort ingrepp? (stort = dyrt)
- Låset till bakluckan funkar inte, det går inte ens att få in nyckeln? Men jag läste någonstans att det är två olika nycklar till tändningen / bagaget? Stämmer detta?
Den verkar annars i det hela kanonbra och har enligt alla snygg ihopvikta papper i handskfacket alltid gått igenom besiktningen, förutom när regskyltlampan har gått sönder för att bakluckan är så jäkla tung eller en gång när det var ett positionsljus som var kaputt.
Någon som har erfarenheter / råd / tips / någon aning om vad man kan göra åt ovanstående problem eller har helt andra varningar / tips eller dylikt?
Tack så jättemycket på förhand!!
MVH
Henrik