Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
KACE80
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av KACE80 »

Ja du är mig en lång rackare så detta kanske kommer låta lite konstigt men jag skulle rekommendera
dig att införskaffa en Aygo, 107:a eller C1:a :thumbup:

Jag har aldrig någonsin ägt en så bra och trevlig bil som min Peugeot 107 och i framsätena är det
bra med utrymme där även du kan sitta gött :)
Anton
SHySwe
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Inlägg av SHySwe »

Jag delar din känsla för 9k, Glenn. Jag har två såna nu. Utmärkt brukis för pengarna och mer pulver än STxx2.
Men jag blir ju inte precis tårögd av att titta på dem... :roll:
Köp nåt roligt!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

KACE80 skrev:Ja du är mig en lång rackare så detta kanske kommer låta lite konstigt men jag skulle rekommendera
dig att införskaffa en Aygo, 107:a eller C1:a :thumbup:

Jag har aldrig någonsin ägt en så bra och trevlig bil som min Peugeot 107 och i framsätena är det
bra med utrymme där även du kan sitta gött :)
Anton
Mjae, tycker aygon är så bullrig, och en yaris har typ samma ägandekostnader men är tystare, bekvämare och större (öh, mindre liten då),
men huvudproblemet är väl mer att exempelvis en 9000 kommer att bli billigare, bevämare och lasta mer om man ser till totalpriset.

Det största felet med just 9k är ju att dom nyaste bilarna är sen 1997 (såldes väl några 97'or 1998 också), det är ju 14 år sen, inte direkt nytt..
fast jag hade en 9000 aero på G förut men missade den precis, en ägare och verkade jättefin, hann tyvärr inte kolla på den IRL.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
YarisMek
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Inlägg av YarisMek »

Glenn skrev:Mjae, tycker aygon är så bullrig, och en yaris har typ samma ägandekostnader men är tystare, bekvämare och större..
Jag äger en yaris (II -2010) Jag e också 196cm & lite o ta i :wave: Bekväm även for min storlek även i längre åk. Yaris II blir ju mer $ till o börja med, men den är sjukt billig o äga. Drar lite bensin även om due gasa lite mer för att hinna till jobbet. Jag är nöjd men köpet.

Men om de e väl mye pengar så skulle jag nog säga 9000. De bli ju lite o laga på det (rost), men det är billigare o rolig bil.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

Subary Legacy, 4 generation kanske? ...såg häromdagen en sedan för första gången och tyckte den såg väldigt snygg ut :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

yarismek: Min pappa har ju en yaris (den blåa jubileumsmodellen, vilket år det nu var, 2004 ?) så jag har ju kollat in den, inget problem med längden fram, men sätena är inte så bekväma, helt okej för klassen, men dåliga jämfört med större bilar (och i synnerhet 9000 som i mitt tycke har bland dom absolut bästa sätena)

Fördelen med rosten i 9000 är ju att dom typ inte rostar alls undertill, det är ju skärmkanter, dörrunderkanter och baklucka som brukar rosta, och dragkroken då.. alltså mest kosmetisk rost, det är i princip aldrig rost i bärande delar på 9000 från 1992(?) och uppåt.

@fnys: tyvärr vekar subaru rosta helt ohemult, vet iofs inte vilka årsmodeller gen4 av legacyn innebär, men dom subarusarna jag tittat på (legacy och impreza) har utan undantag varit rejält rostiga, däremot är det en STOR fördel att dom oftast är fyrhjusldrivna, mindre kul med boxer men slipper man mecka med den så..

Skulle verkligen vilja ha en 4wd-bil nu när man ska köra till jobbet även vintertid, men det finns inte så mycket vettigt i låg prislklass, det är rostiga subarus eller audis som är tokdyra att äga.. och en del jeep/arbetsfordon som också är dyra i drift.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

Fjärde versionen av Camry börjar ju komma ner rätt skapligt i pris nu.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar