Sida 2 av 2

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: mån 16 jan 2012, 22:12:17
av Pugho
Låser du pedalen mot golvet så trycksätter du systemet. Det räcker bra för att få ut luften i slavcylindern.
Ska du däremot tömma systemet så är det bättre att låta pedalen vara, för så fort man trycker ner pedalen så spärrar man så att ingen mer vätska kan rinna ner.

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: tis 17 jan 2012, 23:35:24
av wiper
Ok pugho.

Har nu köpt en bromsluftare från Biltema, behållare och slang med backventil.
Kan jag pumpa ur halva vätskebehållaren eller mer utan att riskera den drar ner luft ?
Vill späda den nya vätskan så lite som möjligt med den gamla.

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: ons 18 jan 2012, 09:03:13
av PierreW
wiper skrev:Ok pugho.

Har nu köpt en bromsluftare från Biltema, behållare och slang med backventil.
Kan jag pumpa ur halva vätskebehållaren eller mer utan att riskera den drar ner luft ?
Vill späda den nya vätskan så lite som möjligt med den gamla.

Ja du kan tömma ur ganska mycket, det sitter ju en typ av skiljevägg som sagt, så skulle du råka pumpa luft i kopplingen är det ingen fara för bromsarna. ;)

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: ons 18 jan 2012, 16:28:42
av Speedo
Jag brukar alltid suga upp typ 90% av vätskan i behållaren och fylla på ny fräsch, innan jag börjar trycka igenom systemet. Känns onödigt att trycka igenom gammal vätska...

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: ons 18 jan 2012, 16:35:16
av PierreW
Speedo skrev:Jag brukar alltid suga upp typ 90% av vätskan i behållaren och fylla på ny fräsch, innan jag börjar trycka igenom systemet. Känns onödigt att trycka igenom gammal vätska...

Så gör man till 99% om man är lite smart och har en sug, ;)
Har alltid haft tillgång till en vätskesug, men de kan funka med hävert också, dock är ju bromsvätska inget man vill söla med i halva motorrummet och på skärmarna.

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: ons 18 jan 2012, 17:13:21
av wiper
Var till Toyota idag för att köpa bromsvätska.
Talade på mitt problem med kopplingspedalen, han trodde inte det berodde på dålig vätska i hydraulsystemet, då det inte var dags för byte än enligt vad han såg på datorn.
Ska lämna in den för felsök på tisdag få se om de kommer fram till vad som är fel. :(
Han sa också han hade aldrig hört talas om detta fel.
Någon gissning på vad det annars kan vara ?

Hitta en lite spricka i damasken på slavcylindern. Om den skulle vara dålig så att axeln löper tungt borde väl jag känna av felet även på tomgång :?:

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: fre 27 jan 2012, 00:27:21
av wiper
ToyotaMek dömde ut urtrampningslagret.
Någon som kan beskriva för mig hur en koppling fungerar när jag trycker på kopplingspedalen ?

Har kollat på nätet och fattar inte hur ett dåligt urtrampningslager skulle kunna fortplanta sig tillbaka till kopplingspedalen vid nedtryck så det känns som ett motstånd "burrande" i pedalen,mest över 2000varv.
Åker urtrampningslagret fram och tillbaka på någon axel där den kan kärva "ibland" när man frikopplar?
Inget missljud från lagret.

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: fre 27 jan 2012, 09:28:02
av cheetah1
Urtrampningslagret för över kraften från den stillastående gaffeln som trycker på kopplingen till den roterande tryckplattan. Vad det verkar som är det vanligaste symptomet på kasst urtrampningslager missljud när man inte trampar ur, vilket sen tystnar när man belastar det, men det är klart att är det problem med det skulle det ju teoretiskt kunna överföra vibrationer till pedalen. Ingen aning om varför det bara skulle uppkomma vid vissa varvtal dock, inte heller varför du skulle uppleva det som ett motstånd.

Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.

Postat: lör 04 feb 2012, 23:12:15
av Speedo
wiper skrev:fattar inte hur ett dåligt urtrampningslager skulle kunna fortplanta sig tillbaka till kopplingspedalen vid nedtryckt så det känns som ett motstånd "burrande" i pedalen
Hmm... låter inte som felbeskrivningen du skrev i ditt första inlägg? "Vibrationer" vid nedtryckt läge kan säkert vara urtrampningslagret, då det ju just är detta lager som blir belastat när du trycker ner pedalen.