Sida 2 av 2

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: tis 05 jun 2012, 22:46:44
av cheetah1
Det bästa av allt är att det nya R1234YF (som ska ersätta R134A) blir giftigt vid förbränning, med andra ord läcker det i kupén och man sitter och röker i bilen (vilket många tyvärr fortfarande gör har jag sett) så suger man i sig det mysiga ämnet vätefluorid, vilket är särskilt giftigt vid inandning. :thumbup: :clap:

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: ons 06 jun 2012, 14:52:18
av Glenn
donaldduck skrev:
Glenn, du råkar inte veta om adaptern som följer med Biltemas airbrush passar till Biltemas burkar med kylspray?
Det gör den dessvärre inte, dom burkarna har ingen gänga alls, så man måste göra nån fullösning med typ slangklämma på röret eller liknande,
funkar men är inte speciellt snyggt.
Hemiyoda skrev: Tydligen mineralolja i R12, PAG i R134a. Eftermarknaden för R12 tvingade fram en esterbaserad olja, POE som mixar med gamla mineraloljan vid R12>R134a konvertering. Så var hittar man POE.. R12 verkar ha schraderventiler, d.v.s däckventiler haha?!
POE och PAG-olja finns på ebay om inte annat, här är en POE-olja tex:

http://www.ebay.com/itm/32-oz-bottle-PO ... 2d&vxp=mtr

Har för mej jag sett auktioner på en oilinjector och en liten flaska POE-olja bundlade för längre pris också

Schraderventiler är typ däcksventiler ja, sådana använder även R134a-system, fast där har man en snabbkoppling utanpå.
Frågan är om det verkligen kommit in luft/fukt i systemet om det fortfarande finns lite övertryck kvar i det. Kollar man på olika forum så fyller folk på helt vilt med ny gas och det verkar fungera. Luktar lite skyddad verkstad detta.. :) Har man en 20år gammal lexus som gått 20kmil där AC:n inte fungerar från början så spelar det inte så stor roll vilket fall som helst..
Nej, är det övertryck i systemet så har det inte kommit in luft, och ja, folk konverterar R12 till R134a utan att byta nåt, att hälla i gasol är ju också vanligt och egentligen bättre på det mesta.

Och visst är det så att kylmaffian skyddar sin marknad med näbbar och klor, dom vet ju mycket väl att det är vansinne att ta 2000:- för att fylla på ett AC-system i en bil, men efterssom folk betalar det så vill dom göra dessa fina pengar, man har även ett sjukt system med ackreditering, som i sej inte är fel, men i detta fallet är det verkligen "hemliga klubben", och då vill man förstås inte att folk ska börja köpa GDS-kit för inget och femtio.

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: ons 06 jun 2012, 14:53:05
av Glenn
PierreW skrev:En liten grej, systemet blir inte tomt bara att man släpper på trycket, man måste vacuumsuga. ;)
Omn man fortfarande har något tryck i systemet är det ju lugnt, då hade det inte trängt in luft.

Och det som man vill undvika är ju fukten som finns i luften, nu har ju dock AC-systemet ett torkfilter som förhoppningsvis orkar medn den lilla luften man råkar få in genom slangar osv när man fulfyller.

Dessutom fuksar ju typ alla AC-firmor med vaccumsugningen och suger bara en kort stund för att kunna fylla på, inte den timma eller liknande som krävs för att all fukt ska koka ur..
De hårda reglerna kring hantering av gasen är tydligen släppt,
när vi hade gått utbildningen och verkstaden fått ackrediteringen så kontrollerades sedan utfört arbete av flera personer,
dvs arbetet kontrollerades av min verkstadschef,
han i sin tur blev kontrollerad av en på Swedac, och den i sin tur hade en som kontrollerade så alla papper var korrekt ifyllda vad gällde mängden gas osv.
Släppt och släppt, dom är omgjorda iaf, det är fortfarande en massa konstiga regler, sen kan det vara svårt att veta gränsen mellan reglerna för ackrediteringen och lagen.
Man kunde alltså inte komma med sin bil med tomt system och bara få de påfyllt, utan de skulle felsökas med vacuumtömning,
trycktest med spårmedel osv.
Och man fick inte fylla på köldmedel innan man utfört en reparation, sen vad man bytte spelade ingen större roll, ventilerna brukade man byta sen fylla på.
ja, detta är ju också ett vanligt "fusk", efterssom det inte specificeras vad man måste reparera så byter man nåt billigt "bara för att".. knasiga regler.
Och man fyller ju som sagt heller inte systemet med ett visst tryck utan en viss mängd vätska, trycket och gasen får man genom kompressorn ;)
Ja, men som hobbyamatör så kan man ju räkna ut trycket med hjälp av temperaturen och mängden.. Men gör man det seriöst tömmer man ju systemet och sen fyller man på med rätt mängd köldmedium mätt i gram.
cheetah1 skrev:Tror jag gav 500 spänn för kontroll och fyllning hos en lokal verkstad. Är det verkligen värt dom pengarna att göra nåt man inte får och egentligen inte kan?
Om man hittar en firma som gör det för det priset så är det ju bra, om man kan lita på dom då. Jag har dock aldrig hittat en firma i stockholm som tar så låga priser, när jag letade för ett par år sen var det BILLIGASTE jag hittade 1700:-, och de flesta vill istället sälja en "AC-service" för ännu mer.
Vissa hade låga priser på AC-service om man samtidigt gjorde en vanlig service, vilket jag inte var så intresserad av.

Re: Luftkonditioneringen, fyll på gas själv

Postat: ons 06 jun 2012, 17:14:26
av cheetah1
Nä, det är klart, men generellt är det ju så att ju närmre Stockholm man kommer, ju dyrare blir det, oavsett vad det gäller. Jag tror nog att man kan lita på dom, för det är Helsingborgs Ferritaverkstad, och dom är också auktoriserade av Tektyl.