Sida 2 av 2
Re: Byta bromskivor?
Postat: tis 29 jan 2013, 22:53:04
av Johnny Blade
PierreW skrev:Johnny Blade skrev:Personligen så hade jag inte bytt skivorna om dom inte var skeva eller om jag hade ett par nya liggande.
Så du menar att om du hade haft en skiva där klotsen svarvat ned skivan med järnet, bara hade bytt klotsar?
Halvt livsfarligt, slitagematerialet på klotsarna idag består av så liten del metall och koppar att det kan ta flera hundra mil innan den slipats blank igen,
och på den tiden har man ätit ned halva klotsens slitagematerial och får en brutalt ojämn bromsverkan vid hårda inbromsningar på köpet.
De nyper som fan rent ut sagt när skivan är så rugglig i ytan.
Jag tyckte att den där skivan (framskivan) såg väldigt jämn och plan ut om man kikar på den blanka ytan där belägget har varit.
Re: Byta bromskivor?
Postat: ons 30 jan 2013, 12:40:56
av Micke2
Hej.
Hetsig diskution detta...
Här är mina åsikter....
Jag tror inte trådskaparen skulle ifrågasatt främre skivbyte, om de är så djupt repiga, som de ser ut, vid en snabb titt på bilden. Dom är nog lätt rostiga, efter att ha stått ett par dagar.
Notera bakre skivan. Där syns tydligt var belägget varit. Där är skivan hyffsat fin, medan den ser djupt repig ut i övrigt.
Jag säger då här....
Det ska aldrig vara djupa repor i skivan.
Ska man kontrollera skivorna, så kör först en sväng och gör några hårda inbromsningar.
Då ser man hur de ser ut, ordentligt. Är man osäker, så känn på dom. (Efter att de svalnat så klart)
Känns reporna väl, om man drar fingret över skivan, så byt!
Det kan vara lite rost på bakre skivor, men...
Är det mer än ca 1/5 del av beläggbredden, så byt!
Fråmre skivor ska sakna rostrand.
Gravrost försvinner inte heller med beläggbyte och kraftig bromsning.
Bromsbelägg kan ALDRIG svarva slätt, i skivmaterialet!
Dom är alldeles för mjuka.
Någon som tycker annorlunda?
Micke
Re: Byta bromskivor?
Postat: ons 30 jan 2013, 13:03:55
av Glenn
Bromsskivetillverkarna skulle leva glada dagar om alla bytet skivor lika ofta som folk här anser
Så länge bromsarna tar jämt och det inte finns sprickor i dom är det väl ingen fara egentligen, just grunda "längsgående" repor tycker jag är okej.
Jag har dock sällan problemet då jag har lite för aktiv körstil, så skivorna brukar vara fina

Re: Byta bromskivor?
Postat: ons 30 jan 2013, 13:09:07
av Glenn
Ang svarvning med bromsbelägg så funkar det ju bara för ytrost, problemet är väl mer att gravrost är ojämt så den kommer ju att slipa bort beläggmaterialet där snabbare än materialet där skivan är fin slipas ner..
Min pappa brukar prata om att förr kunde man köpa nån slags belägg med slipmaterial på för att så att säga svarva skivan när man körde, jag har dock aldrig lyckats hitta nån info om detta, det verkar rätt livsfarligt om man inte får till bromsverkan bra då.
Re: Byta bromskivor?
Postat: ons 30 jan 2013, 13:36:03
av rikard454
Hej igen alla!
Det var en miss av mig att ta bilderna när vagnen stått ett antal dagar... Idag har jag kört en liten sväng och tog nya bilder, dock "bara" genom fälgen så att säga.
I alla fall de främre skivorna tycker jag ser rätt ok ut med reservation för den lilla "kanten" längst ut. Bak så är dom till viss del repiga ja...
Bromsarna tar jämnt o bra, inget gnissel/skrik, inga vibrationer och den fick inga anmärkningar på besiktningen som gjordes nyligen.
Frågan är ju vad man ska göra, byta skivorna som verkstaden tyckte. Eller kanske höra om dom har möjlighet att svarva av dom...
Jag har som sagt aldrig i hela mitt liv bytt en bromskiva mer än när en blev skev helt enkelt... Har bara alltid sett till o byta belägg i god tid....
Cheerio!
/Rikard
Re: Byta bromskivor?
Postat: ons 30 jan 2013, 16:38:12
av Glenn
Är det inga övriga fel mer än det man ser där så skulle jag inte bytt skivor, bara fixat oken (alltså sett till att allt går lätt och inte kärvar) och bytt belägg om det behövs.
Re: Byta bromskivor?
Postat: ons 30 jan 2013, 19:12:37
av Neblade
Här har vi ju beviset på hur svårt det är att avgöra något bara från en bild och en beskrivning. Främre bromsskivans yttre sida såg ju jättefin efter att du kört en sväng. Och bak var det ju så liten rostkant att det tar låång tid innan den tagit sig innåt (för den kommer ju fortsätta rosta inåt när det väl börjat bli en kant).
Ser de lika fina ut på insidan så borde man ju kunna smörja upp okej och byta belägg och fortsätta köra på dem.

Man brukar även mäta tjockleken på skivorna, det finns ett minsta mått som de får slitas ner till.