Byta bromskivor?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rikard454
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2004

Byta bromskivor?

Inlägg av rikard454 »

Hej alla kunniga!
Hade problem med vår Rav4'a (årsmodell 2004) för en tid sen där färdbromsen låg an lite lite lätt på höger framhjul (man märkte det i princip bara på att den fälgen blev lite smutsigare än de andra). Jag bad en auktoriserad Toyotaverkstad titta på detta i samband med en service och fick bara som svar "du bör byta bromsbelägg och bromsskivor på alla fyra hjulen" - utan någon motivering...

Jag tyckte det var ett lite småskumt svar, det borde väl inte åtgärda ett eventuellt krävande bromsok väl... Så jag plockade av framhjulet och blåste rent med högtryckstvätten runt oket och jag tycker inte att bromsen ligger an efter det - dock är det belägget mer slitet än på det andra framhjulet så det kanske bara beror på det som jag tycker att bromsen inte ligger an längre... Dvs om jag byter belägg så kanske den börjar ligga an igen...

Nåja, vad tycker ni om de här skivorna (jag hyvar in bilder på både en fram- och en bakskiva). Nu hade bilen stått ett par dagar och det hade varit fuktigt så dom är inte så blanka o fina precis - hade jag kört en stump o bromsat lite hade dom genast sett blankare ut. Men man ser ju där beläggen legat an/skyddat skivan, när den stått parkerad att dom ser rätt hyfsade ut (eller?).

Framskivan är 25 mm tjock, bak 11 mm - den främre har en liten kant ytterst (ca 1 mm)...

Tycker ni skivorna ser ut o behöva bytas?

Jag vill inte snåla in på säkerhetsdetaljer men jag vill inte bara byta skivor "bara för att man tycker det på verkstan"...

Tack på förhand,
/Rikard

PS Bilen har gått 15000 mil på mestadels saltfria Norrbottniska landsvägar, alltid servad enligt boken och har bytt belägg när verkstan tyckt det ska bytas - dock aldrig skivor på den... Har bara bytt bromskivor en enda gång på alla mina bilar och då pga att en av dom blev skev helt enkelt...
Bilagor
Bakre bromsskiva
Bakre bromsskiva
bak.jpg (250.95 KiB) Visad 3182 gånger
Främre bromsskiva
Främre bromsskiva
fram.jpg (136.44 KiB) Visad 3182 gånger
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Byta bromskivor?

Inlägg av Dale »

Hur mycket är det kvar på beläggen då? Jag körde som en kärring förut och då såg prylarna mina ut som dina ungefär. Sen kan det ju iofs se ännu jekligare ut mellan skivan och bromsskölden. Ett tips är att när man står still med bilen trampa hårt på bromsen några gånger så att prylarna rör på sig annars får man plocka isär och serva. Vet att en del svarvar skivor för att få bort rosten med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
rikard454
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2004

Inlägg av rikard454 »

Beläggen bak har hyfsat med liv kvar, fram ska jag dock byta belägg då de på högra sidan (som kärvade en tid) har mindre liv kvar än de på vänstra sidan. Bilen körs väldigt lugnt och man borde kanske börja bromsa lite extra hårt då o då för att hålla skivorna i bättre kondition.

Men frågan är ju om man bör byta skivorna nu, jag tycker dom ser ut o "duga"...

/Rikard
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Säkert någon annan som kan uttala sig om det men 20-30 tusen mil har jag kört med mina. Beläggen brukar hålla 15-20 tusen. Dock så har man fått göra lite uppsmörjning och filning då rosten kommer krypande och ställer till det. Slarvar man med det så börjar det ta olika och då slits ju skivorna ojämt. Åt mig så har det oftast varit insidan som fastnat därav det är intressant om det ser värre ut på insidan så kanske det är dax att byta skivorna. Man bör nog se över bromsarna vid varje hjulskifte (vår/höst) men å andra sidan de e ju inte nått man orkar alla gånger.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Vet inte om det är bilden som lurar, men nedre skivan ser ju rejält repig ut och belägget är väl helt slut? Ser ut att vara nere på stålplattan?

Hade det varit min bil så hade jag bytt skivor och belägg runt om, samt sett till att få bromsoken uppsmorda och bromsvätskan bytt(görs på service varannat år om jag inte missminner mig?).
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

De går järn i järn på nedre bilden ser det ut som, svarva eller byt skivor.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Jag hade anliggande på höger fram.
Fick det aldrig bra, trots bromsvätskebyte, och kolvmotionering/ smörjning.
Har lyckats med det hyffsat förr.
(Inte jätteseriöst, jag vet, men man kan köpa tid)

Blev nya främre ok från skruvat.se.
2400kr för båda.

Mina bakre skivor ser lika ut.
Jag stör mig på det estetiskt. Inte säkerhetsmässigt.
Om främre skivan är lätt rostig pga stillastående några dagar, och inte så repig den ser ut, så duger den.

Byt alla belägg vid max halvslitna.
Det lönar sig i längden.
Kolvarna är mer skyddade inne i oket, skruvar och glidpinnar smörjs osv...
Belägg är inte så dyrt.

Micke.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

Personligen så hade jag inte bytt skivorna om dom inte var skeva eller om jag hade ett par nya liggande.
Går kolven tungt så är det bara att riva isär och hona loppen och slipa bort ev rost från kolven.
Först kikar man så att oket rör sig lätt i hållaren.
Beläggen hade jag iaf bytt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Johnny Blade skrev:Personligen så hade jag inte bytt skivorna om dom inte var skeva eller om jag hade ett par nya liggande.
Så du menar att om du hade haft en skiva där klotsen svarvat ned skivan med järnet, bara hade bytt klotsar?

Halvt livsfarligt, slitagematerialet på klotsarna idag består av så liten del metall och koppar att det kan ta flera hundra mil innan den slipats blank igen,
och på den tiden har man ätit ned halva klotsens slitagematerial och får en brutalt ojämn bromsverkan vid hårda inbromsningar på köpet.
De nyper som fan rent ut sagt när skivan är så rugglig i ytan.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
PartyBoy
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Inlägg av PartyBoy »

Men herregud människa! Har du inte uppmärksammat att det skrapat i bromsarna? Och vad är det för en verstad som släpper ut en trafikfarlig bil på vägarna?
Toyota Mek
Skriv svar