Sida 2 av 2

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: ons 20 feb 2013, 18:47:41
av PierreW
De hände att bilar med oljedrickande ZZ motorer fick lysande motorlampa pga igenkleggad katt,
problemet var ju i grunden kolvringarna som inte höll tätt, till följd så förstördes katten av all olja som fastnade.
Gick det då på garantin så byttes den också utan kostnad för kunden.

Så du är inte helt ute och cyklar vad gäller oljan och dålig katt, men i ditt fall så ska ju den oljan funka utan problem.

Sen är det ju som sagts tidigare ingen motor som aldrig drar olja mellan servicarna, har man en sån motor så är det nått fel då alla motorer förbrukar olja.
Men eftersom din "oljenivå" aldrig sjunker så kan det ju bero på att oljan späds ut med bensin, det i sin följd ger ju inte riktigt samma smörj och tätningsegenskaper som
en ren olja, och de kan ju då åka med för mycket ut i avgasröret vilket kan ge fel värden till syresensorerna.
Till slut blir det en ond cirkel vad gäller bränsleluft blandning pga oljeförbrukningen, Ecu:n kämpar med de parametrar som finns programmerade för att få avgasvärdena godkända.

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: ons 20 feb 2013, 19:08:01
av cheetah1
Magnatec är knappast nån skräpolja, det är väl bara Edge som är bättre? Sen kan ju viskositeten ha betydelse, men knappast för katalysatorns funktion. Skulle vara om du har hällt oljan i cylindrarna då, hehe. Nä, men drar den olja? Isåfall kan det finnas en möjlighet att den eldar lite olja, vilket inte är superbra för katten.

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: ons 20 feb 2013, 20:12:19
av Dale
Micke2 skrev:Hej.

Jag använde denna olja nu, som då.

http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7076481

Den är med i Mekonomens rekomendationer.

Micke.
Du ska nog ha en A-olja som kör bensinare även om C3 är även för bensinare men den kan vara olämplig i bensinmotorer. En olja märkt C3 skall bara i motorer som klarar av dess tillsatser. Tillsatsen ZDDF och nivåerna av SAPS (sulfonerad aska, fosfor och svavel) i motorolja påverkar dock samtliga avgasreningsmetoder negativt. Branschen, framförallt tillsatsmedelsutvecklarna, försöker nu ersätta eller reducera användandet av ZDDF med exempelvis fosfor eller boron. Se även http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klass ... roljor.pdf

Orkar man så kolla även https://www.flashback.org/t774262

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: tor 21 feb 2013, 12:28:32
av Micke2
Hej.
Nej, det är ingen bensin i oljan.
Det har jag varit med om i andra bilar och min ATV. Luktar fan, och oljan blaskig.

Den har kanske dragit nån millimeter på stickan, men jag har inte fyllt på 1500mil.
Nivån har varit ok.
Så har de flesta bilar jag haft varit. Med undantag av två Hyundaier som tog ca 2lit/1500mil.
Inga problem med dom.

Micke.

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: tor 21 feb 2013, 17:36:23
av Brink
Detta är vad jag tror då jag också hade P0420 på min Aygo.

Den var servad med SLX 0W30, vilket verkar vara en Mid-SAPS, även om den inte har en "C" klassificering. Oavsett så sköttes inte servicen på bilen regelbundet och den fick gå runt 2500 mil- 3000 mil mellan serviceintevallerna. Lägg till detta i kombination med att tändstiften inte bytts på 10000 mil. Tillsammans med en halvsnäll motorolja mot katalysatorn och tändstift som var slitna och säkert misstände ibland, gjorde att oförbränd soppa åkte in under en längre tid i katten och brände den.

För tillfället så kör Toyotaverkstäderna jag har varit på med Castrol Edge 0W-30 C3. Denna är snällare mot partikelfilter och trevägskatalysatorer.

Förövrigt så bytte jag stift från Denso till Bosch SuperPlus, köpta på mekonomen. Nästa gång jag byter kör jag nog Denso Iridium eller någon motsvarighet.

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: tor 21 feb 2013, 17:41:10
av Brink
Dale skrev:
Micke2 skrev:Hej.

Jag använde denna olja nu, som då.

http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7076481

Den är med i Mekonomens rekomendationer.

Micke.
Du ska nog ha en A-olja som kör bensinare även om C3 är även för bensinare men den kan vara olämplig i bensinmotorer. En olja märkt C3 skall bara i motorer som klarar av dess tillsatser. Tillsatsen ZDDF och nivåerna av SAPS (sulfonerad aska, fosfor och svavel) i motorolja påverkar dock samtliga avgasreningsmetoder negativt. Branschen, framförallt tillsatsmedelsutvecklarna, försöker nu ersätta eller reducera användandet av ZDDF med exempelvis fosfor eller boron. Se även http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klass ... roljor.pdf

Orkar man så kolla även https://www.flashback.org/t774262
Nu blev jag intresserad :)
Mobil1 Fuel Economy 0w-30 verkar vara en hyfsad olja, men sulphated ash ligger på 1.4%, kommer den förgifta min katalysator eller är det okej att köra på denna? Jag ser mitt oljeanvändande ur en långsiktig aspekt och vill inte förgifta min dyra katalysator i onödan :(

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: tor 21 feb 2013, 18:43:52
av Micke2
Hej.

Intressant detta.

Titta vad biltema har...
Kanske inte är så dum.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... fe-369001/

Biltemas bildelar är väl lite si och så, men oljan har gott rykte.

Micke.

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: tor 21 feb 2013, 19:29:52
av Glenn
Micke2 skrev: Biltemas bildelar är väl lite si och så, men oljan har gott rykte.
.
njae, snarare orsakar den väl ständigt debatt :)

Re: Har jag helt fel olja i motorn, eller WTF?

Postat: fre 22 feb 2013, 11:00:32
av Dale
Ni som kollar på olja. Tänk på att kolla även API & ACEA för allt om 0W30, 5W40 och vad det nu kan vara är bara viskositeten. Häller man i en olja med "rätt" viskositet men API och/eller ACEA inte stämmer kan nått dyrt gå sönder. Motorns lager kanske inte tar stryk men delarna runt som till exempel bränslesystem, insprutning, avgasrening, katalysatorer eller partikelfilter och sånt. Låter kanske konstigt om oljan i motorn kan sabba bränslesystemet/insprutning för en del men det finns ju nått som kallas vevhusventilation och den går ju mellan vevhuset (där oljan finns) och insugsröret där det senare passerar spridarna bland annat. Det är idag så mycket tillsatser i oljan som kan hjälpa/stjälpa insprutningssystem och avgasrening beroende på vad det är för tillsatser i oljan. Sen bara för att så de där med mineralolja, delsyntet eller helsyntet. Allt är vanlig mineralolja med mer eller mindre diverse tillsatser på gott och ont. Ju mer avancerad motorn är desto känsligare är den om man häller i fel olja och oljorna är mer avancerade idag än va dom var för 10 år sedan.