Sida 2 av 3
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: tis 07 maj 2013, 15:47:59
av mortil
inte bytt skivor eller drivaxlar..
har testat 3 olika däck och de är samma med alla...
hjulinställning är inte gjord sen dess men vibrationerna var ju innan också. (och kompisen sa att hjulinställningen brukar bara göra att bilen drar och inte med vibrationer)
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: tis 07 maj 2013, 16:06:50
av Dale
Efter underredsbehandling på Celican hade jag fått underredsmassa på bromsar och drivaxlar. Det räckte för att det skulle vibrera. Fick torka av prylarna så blev det bra. Kan ju ha kommit nått kladd på prylarna åt dig. Vet inte hur det är men på andra märken kan det finnas balansvikter på kardan och drivaxlar med.
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: tis 07 maj 2013, 16:09:26
av mortil
skit är de inte nånstans där.. de är hur rent och fint som helst. regelbundet tvättat ordentligt.
började de vibrera i högre hastigheter för dig då dale ?
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: tis 07 maj 2013, 17:47:43
av Dale
Jo och värre desto snabbare det gick. Kanske långsökt men skit/fett klumpat ihop sig i drivaxeldamaskerna eller någon balansvikt som saknas på drivaxeln?
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: tis 07 maj 2013, 18:29:24
av mortil
hmm . kan man balansera drivaxlar ?
kan ju plocka isär dom och frächa upp dom. gummit börjar ju bli lite torrt där.
(skulle inte förvåna om de är drivaxel ja har alltid otur me knutar o axlar)
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: tis 07 maj 2013, 20:03:04
av Dale
Jo det går men kan ju vara så välbalanserat med annars ser det ut som små metallbitar som sitter limmade på axel/kardan.

Limning av balansvikt på mustangkardan.
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: ons 08 maj 2013, 10:07:21
av Glenn
mortil skrev:
hjulinställning är inte gjord sen dess men vibrationerna var ju innan också. (och kompisen sa att hjulinställningen brukar bara göra att bilen drar och inte med vibrationer)
Ja, det är ju inte det första jag skulle misstänka, men efterssom du elliminerat det mesta andra så

Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: ons 08 maj 2013, 19:56:21
av Micke2
Skit/grov rost på navcentrum? Hjulen kanske inte sitter 100%.
Bromsskivan kan ha rubbat sig och skit ramlat bakom.
Om det är drivknuten eller hjullager så känns den jätteglapp, om inte axeln är böjd.
Obalans blir det inte så lätt, så långt in i periferin.
Ju längre ut från rotationscentrum, ju mindre krävs för vibrationer.
Är du 100% på att det är fram?
Är det kraftiga vibrationer?
Om det är små vibrationer kan det kanske vara en lös plast som vibrerar i fartvinden. Under motorn eller dyl.
Avgasrör som ligger mot karross?
Motorfäste?
Micke.
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: ons 08 maj 2013, 23:53:56
av mortil
skakar rätt bra i 120.. tillräckligt för o va otrevligt o åka... vibrerar i ratten då också så ja är rätt säker på att de är framifrån.
däcken är balanserade och sitter centrumringar på.
ja är skeptisk till att de är drivaxeln också för ja har skruvat fast fast damasker med slangklämmor förr utan vibrationer och denna är ju original banden på damaskerna.
undrar om de har o göra med att de saknas en 2cm stor bit i bromsskivan. . (IRONI FÖR ER SOM INTE FÖRSTÅR) =)
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Postat: tor 09 maj 2013, 22:10:16
av Micke2
Hej igen.
Du har bytt däck, säger du.
Bytte du hela hjul inkl fälg, eller bara däcken på samma fälgar?
En vind fälg skulle förklara saken.
Märks inte när man ballanserar. Kan tom vara svårt att se, pga plastskyddet över det roterande hjulet.
Misstänker man fälgen, brukar jag lägga en penna eller dyl mot roterande fälg och känna.
(Ja, jag har en ballanseringsmaskin)
Micke.