Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av cheetah1 »

Vad har du för bultmönster på den där? Det är fembultat va? Jag har en uppsättning plåtisar du kunde fått mot frakten, men det är fyrbultat (till en Nissan Almera tror jag), så det går ju inte då.. Annars hade det ju bara varit och skaffa sulor från typ däckonline eller nåt och kränga på.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Ja det är 5/100, och det verkar behöva vara 15" minst.

Fälgarna måste nästan vara gratis om det ska löna sej att köpa nya däck dock, enklast är ju att hitta färdiga hjul med däck på.

Nu ångrar jag att jag inte köpte dom där ST185 originalfälgarna med dubbdäck för 1500:- förut i höstas, jag försökte pruta och han vägrade :/ men fälgarna var riktigt risiga.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Idag köpte jag NÄSTAN johan rockers dubbdäck på ST205-fälgar, efterssom min sambo passerade förbi hans hemtrakter, tyvärr passade det inte in att hämta, speciellt inte med den korta förvarningen.

Men, igårkväll såg jag en annons på fyra stycken camry 15" fälgar, efter att först mailat och frågat om det var gamla eller nya bultcirkeln och konstaterat att det var 5/100 (och rätt navhål och offset som gamla camrys har) så slog jag en signal på jobbet idag, och efter jobbet åkte jag och tittade på dom.

Skitiga plåtfälgar med en del rost, kuhmo dubbdäck som var nästan oanvända men hade några år på nacken, han ville ha 400:-, som hittat, det blev affär.

hoppas dom passar bara, men det SKA dom göra, däcken var 185/65R15 vilket är nästintill perfekt på celican.

Dessutom hade han fyra stycken halvrisiga camry V6 15" originalfälgar, ni vet dom där som ser ut som O.Z rallyfälgar om man lackar dom vita.. alla fyra hade fräscha däck, men det lustiga var att samtliga däck var av olika märken, ett pirelli, ett nankang, ett michelin och ett goodyear ? dessutom hade två av dom ingen luft i sej, så däcken kan man nog skippa, men fälgarna ville jag ha, dock så fick jag knappt in fyra däck i celican (två i bagaget och två i baksätet) så fyra till var inte att tänka på, men jag fick löfte att komma tilbaka och köpa dom andra för 300:- senare.

Är klart sugen på det, dom såg inte kantstötta ut eller nåt men lacken hade släppt och dom var lite anfrätta, perfekta exemplar att blästra och vitlacka alltså :) ..hade jag haft en ST165 hade dom suttit som en smäck på den, på ST205'an passar dom ju inte (för små), men hur ser detut på St202 ? ja.. tål att tänkas på.

Nåväl, så fort jag får tid ska jag kränga på vinterhjulen på bilen iaf, känns bra att ha löst det problemet! (Sen måste jag köpa några navkapslar också, rostiga plåtfälgar är lite för fult..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Dom passade alldeles utmärkt, men dom ahde lite kasst med luft, så jag ville inte ens köra till macken och fylla, ska se om jag kan få igång kompressorn och pumpa i morron.

Konstaterade också att handbromsen ballat ur igen, suck, samma som jag fusklagade i somras..

Ska snoka runt lite om man kan köpa en handbromswire billigare än toyotas pris på nätet eller nåt.

cheetah1
Moderator

Inlägg av cheetah1 »

Kollade du om min till en Camry V6 -88 skulle kunna råka vara samma?

Edit: höger är det jag har, om det nu är nån skillnad..
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Den stod inte med på listan över bilar som hade samma iaf, fast det kan iofs passa ändå, typ den är lite längre eller liknande.

Minns inte vilka bilar det var nu, men man kan ju rätt lätt lista det på toyodiy (grymt bra site f.ö)

Idag tankade jag för första gången efter att jag hade fått på dubbdäcken, 0.84!! bäst hitills, men då är ju dubbdäcken bättre dimension (mer lika original rullomkrets) och smalare.. dessutom är det mörkt när jag kör hem och halt ibland, så jag kör mycket lugnare.

Förr tog jag alltid gamla slingervägen hem, och då är det ju KUL att köra, älskar att kasta runt bilen i kurvor osv.. nu tar jag motorvägen efterssom den gamla vägen är jobbig i mörker och det är en massa djur då.

Har inte beställt wire än, men ska väl göra det, och bromsbackar när jag ändå är där och petar, jag vet ju att dom gamla är slitna.

Borde försöka montera solenoiden till bakluckan med..

..har även köpt skitfula, men billiga navkapslar till plåtfälgarna, köpte två uppsättningar och satte en på saaben och en på celican, på saaben ser det helt ok ut, på celican är det skitfult, ska ta en bild sen..

Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Hmm, jag skrev kanske att det hade börjat knarra i bakvagnen när man kör över gupp ? ..nu knarrar det mycket mera, och även vid svängar osv.

Dessutom känns det som att det är nåt slags glapp i bakvagnen, jag börjar mistänka att nån bussning är ledsen, inte så kul att leta sånt utan lyft dock.

Dessutom låter det från höger bakhjul igen, känns som att jag måste byta den där handbromsvajern, om det nu är det, men det är det nog.

cheetah1
Moderator

Inlägg av cheetah1 »

Om jag ser rätt på toyodiy har handbromswiren jag har nummer 46420-39055. Dock är det en pirat, men det lär väl vara av mindre betydelse.
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Hittade ju den där vajern hyfsat billigt på den där tyska länken nån postade förut, nåntingteile.de typ, kostade några hundra där.

Bussningarna vete fan, visade sej vara en massa bussningar i bakvagnen, hittade nån firma på nätet som sålde hårdare bussningar och det var ganska många, jobbigt, man vill ju byta alla.
Polyurethane Bushing Kit, Celica ST202, ST204, AT200 - Rear BUSHES
Bushing Kit 1994-1999 Celica [12 bushes in kit]

Included polyurethane:
Rear, trailing arms (4 bushes in kit)
Rear, control arms, inner, (4 bushes in kit)
Rear, control arms, outer (4 bushes in kit)
Ska man ändå byta vore det ju trevligt att ha hårdare, typ polyuretan.

Nån som bytt bakvagnsbussningar på en ST202 eller AT200 ? ..min erfarenhet är att dom brukar sitta satan och man får elda ur dom ibland.. är dte så på celican med ?

Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Nu jävlar låter det som man ska tappa bakvagnen typ, det knarrar/gnisslar rejält varje gång det guppar eller man bromsar efter ett tags körande, eller svänger kraftigt, speciellt åt vänster.

Har försökt kika utan att se nåt uppenbart, ska byta olja nu snart och då tänkte jag åka till OK, då ska jag försöka kolla lite mer underifrån.

Har även kollat sprängskiss och hjulupphängningen är ju inte helt vanlig, men man förstår ju hur den funkar iaf.. dock många ställen det kan bli fel på.

Skriv svar