Sida 15 av 38

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: tor 16 maj 2013, 01:17:02
av Hornlund
Ställa på st205 låter helt klart som den enklaste & trevligaste lösningen, tycker jag.

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: tor 16 maj 2013, 12:37:37
av Glenn
har beställt bulten nu, nästan 300:- kostade den :P

Dock så köpte jag just en till saab så det blir nog den till jobbet isåfall, men det är bara tillfällgt,
tanken är att sälja dne gamla saaben och så ska man sambo köra den "nya".

(Anledningen till bytet är att hon vill ah en kombi och en gamla var en sedan, dessutom vill jag ha 2.3t och inte 2.0t)


..Ska dock plocka undan allt junk som gör att man inte kan köra ut ST205'an från garaget :)

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 31 maj 2013, 00:20:14
av Glenn
Fick axeln/bulten förra veckan, och en mutter förstås, denna är aluminiserad så den kanske inte fastnar lika lätt ?

Har inte vågat mej på att såga i den gamla än, men jag ska.

Idag fick jag även en ny handbromswire (höger bak) och en uppsättning bromsbackar bak, jag fullagade
ju handbromsen förra året inför besiktningen och den kärvade ju ihop igen i vinterslasket, så nu blir det
ny wire, och efterssom backarna var väldigt slitna (troligen legat på pga kass wire) så köpte jag nya sådana med,

Wire plus backar plus frakt från tyskland kostade 200:- mindre än bara wire hos toyota..


tills vidare kör jag saab till jobbet, men jag ska ställa på och besiktiga ST205'an RSN..

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 31 maj 2013, 00:21:24
av Glenn
En lustig sak var f.ö att när man bestöllde wire så stod det att den passade både ST202 och ST205, men på förpackningen
står det att den INTE passar 4wd ?

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 31 maj 2013, 08:24:53
av Dale
Glenn skrev:En lustig sak var f.ö att när man bestöllde wire så stod det att den passade både ST202 och ST205, men på förpackningen
står det att den INTE passar 4wd ?
Du handlar stabila & seriösa prylar du. ;) :lol:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 31 maj 2013, 11:17:33
av Glenn
Inte nog med det, texten på förpackningen var på ryska :D

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 31 maj 2013, 13:55:51
av Dale
Glenn skrev:Inte nog med det, texten på förpackningen var på ryska :D
Men billigt var det. :mrgreen:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 31 maj 2013, 15:17:13
av Glenn
Japp :) ..den ser bra ut också, altlså välgjord, så gott man kan se det med blotta ögat.

Bromsbackarna verkade också bra, men där var dte en annan skum sak, det var tryckt på kartongen att dom passade 98 och framåt, men det var överklistrat med en tom lapp ? ..antar iofs att dom bara inte hade rätt kartonger och gjorde så istället.

Men 98 ? T20 såldes väl fram till 99 och T23 avlöste '00 ?

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 31 maj 2013, 16:21:51
av Fnys
Glenn skrev: Men 98 ? T20 såldes väl fram till 99 och T23 avlöste '00 ?
Stämmer nästan exakt om man får tro wikipedia:
Wikipedia skrev: "The Celica line up was simplified even further in 1999 by eliminating all coupes, leaving only the GT Liftback and GT Convertible. In the UK, Toyota released the SR based on the 1.8 ST. The SR has full body kit, mesh grille, 16 inch alloys, and upgraded sound system. The GT-Four was still offered in Japan. Also in early 1999, Toyota released pictures of their XYR concept car, which would soon become the next Celica."

"In late 1999, Toyota began production and sales of the seventh generation Celica."

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: mån 15 jul 2013, 19:06:32
av Glenn
Glenn skrev:Fick axeln/bulten förra veckan, och en mutter förstås, denna är aluminiserad så den kanske inte fastnar lika lätt ?

Har inte vågat mej på att såga i den gamla än, men jag ska.
Satan i HELVETE gatan jävlar..

Nu har jag vid TVÅ tillfällen bråkat med det där, första gången bankade jag fram och tillbaka och tog tillslut fram tigersågen, efter att ha sågat
några millimeter exploderade(!) metallbladet på tigersågen i kanske 20 bitar! ..då åkte jag iväg och köpte ett nytt blad, jag stod och tvekade mellan ett tvåpack för 99 som det stor "professional" på, eller ett fempack för 59 som det inte stod professional på, tillslut köpte jag proffsbladen, och när jag kom hem började det regna.

Det var kanske en månad sedan.

Efter det var jag förbannat less på bilen, och jag hade besiktningstid om nån vecka, förstod att jag aldrig skulle hinna så jag avbokade tiden och ställde av bilen.

Idag fick jag för mej att jag skulle göra ett nytt försök, bra meckväder iom att det var hyfsat svalt, och vid 11-tiden gick jag ut och hissade upp bilen.

Började såga och bladet höll, men det var HÅRT, satt dumt och var allmänt jobbigt.. efter typ 10min tog batteriet i den uppladdningsbara tigersågen slut :( ..satte det på laddning och efterssom jag ändå hade bilen uppe så satte jag igång med bromsen, jag gjorde samma fulfix som förra året så nu funkar handbromsen igen, men wiren är ju inte bytt förstås, inte backarna heller, ville inte sätta i nya backar när wiren var kass.

40min senare var accen laddad och jag fortsatte såga, det var inte kul, men efter lååång tid trillade skallen och en bit av bussningen bort.. då byggde jag improviserad avdragare av lite skrot och lyckades tillslut få bulten att släppa ur bussningen genom att dra den med gängorna på andra sidan.

ÄNTLIGEN!

Glädjen blev kortlivad dock, bussningen sitter ungefär lika hårt i länkarmen som den gjorde i bulten, jag har använt ganska mycket våld och den har inte rört sig en millimeter :(

Då gav jag upp efter 6h meckande, skit upp över öronen och ont i knän, fötter och framförallt rygg, händerna gillade inte alla vibrationer av tigersågen heller.

FY FAAAN vad less jag är på den där bussningen! ..jag har bytt ganska många bussningar och leder på div bilar, jag har ALDRIG varit med om att det har jävlats så här mycket..


nån som har nån ide på hur jag kan göra ? det är ju hål igenom så man skulle kunna fixa nån slags urdragare med gängstång, om man nu lyckas hitta nånting exakt lika stort som armens "rör" och nåt som matchar bussningen åt andra hållet, min största hylsa var för liten..

postar en bild hur det ser ut sen..