Sida 17 av 38
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: mån 12 aug 2013, 17:59:31
av Dale
Glenn skrev:MagnusS skrev:Nu får du sluta snacka bort den där bussningen o börja vålda istället

Jag räknar kallt med att om jag gnäller tillräcklit mycket kommer du över och plockar bort den åt mej i utbyte mot en kopp kaffe
Dessutom är jag i holland nu ffs!
Kanske bussningen saknar dig och kommer efter.

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: tis 13 aug 2013, 02:04:22
av Glenn
Alltså den där hollandsresan var ju uh, inte så skoj.. eller ja, där nere var det väl bra men hemresan var hemsk, jag hatar tyskland mer än någonsin

jävlar vilket efterblivet land det är.
Nåväl, jag beställde en borr från kina för $4 för ett tag sen för att bygga avdragare med, gick knappt att uppbringa en 38mm borr i sverige, och dom få som kunde sälja en ville ha fantasisummor och så avr dte leveranstid.. kineserna skickade på en vecka och det blev väl 28:- eller nåt med frakt.
Började bygga avdragare idag men hann inte klart, ironiskt nog stoppades jag av att jag saknade en borr, en 10 eller 11mm metallborr, jag har en hel låda med borrar men den hittar jag inte efter flytten, så nu har jag bara en låda med träborrar, och sen en liten borrkasett som går upp till 8mm.. skitkul
Hoppas den lossnar, annars måste jag bygga nåt av metall, och det har jag nog inte material till.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: fre 23 aug 2013, 16:18:04
av Glenn
Suck, idag tog jag en föräldradag och byggde ihop en urdragare av trä med tjocka aluminiumskivor, M10-axel och brickor och skarvmuttrar.. bussningen röde sej inte en millimeter och tillslut krossades träet
Jag börjar få slut på ideer..
Dock lusläste jag min haynesmanual idag, och där stod det att inre fästet inte verkade ha genomgående axel, fast å andra sidan var bilderna på en 92'a :/
Ingen som har en främre länkarm till höger bakhjul en ST202 liggandes ? om inte annat skulle jag kunna använda den som urdragare(!) ..men om jag får loss den gamla så kunde det vara kul att veta att man lyckas byta bussningshelvetet på den "nya" också.. eller ja, dom bussningarna kanske är ok.
Det är alltså 480710A som jag behöver..

- st202hjulupph.png (17.2 KiB) Visad 2068 gånger
..Ska se om jag kan hissa bilen såpass att jag kan komma under och kika hur det ser ut på det inre fästet..
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: tis 27 aug 2013, 18:03:49
av Glenn
Jag blir inte klok på hur den sitter fast, verkar tyvärr vara genomgående vilket gör att man isåfall måsyte man lyfta ner tanken.
Är det verkligen ingen som lossat denna på en T20 celica nån gång och kan tala om hur den sitter ?
En annan dum sak är ju att en av hjulvinklarna justeras med denna..
Jag har f.ö lyckats hitta en polack(!) som kan tänka sej att sälja alla fyra bakre länkarmarna nya för ungefär samma pris som toyota vill ha för en, tyvärr behöver jag ju inte fyra då..
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: sön 08 sep 2013, 21:57:09
av MagnusS
Hur var det här då?
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: mån 09 sep 2013, 02:07:57
av Glenn
Tragiskt.
Jag stpår fortfarande still på samma punkt, efter att jag skrev det där så har jag iofs ritat en avdragare på millimeterpapper som jag tänkte försöka få nån med svarv att tillverka åt mej, får se hur det går.. men en stålurdragare måste ju bara funka, jag antar att toyota har ett specialverktyg av ungefär samma konstruktion för att lösa problemet.
Jag har även lyckats övertala polacken att sälja bara två stag till mej, fast prisskillnaden blev inte så enorm iom att frakten blir densamma, men efterssom ingen någonsin verkar ha lossat detta stag och kan tala om hur det sitter så har jag inte vågat mej på att försöka, risken är rätt stor att jag har rätt i att man måste ta ner tanken, och så står jag där med ett ännu större problem.
..OM det går att lossa enkelt så köper jag stagen av polacken, och då har jag plötsligt ett nytt stag, ett begagnat med en dålig bussning, samt en ny lös bussning över
.Borde kanske posta på 6gencelicas-forumet, fick faktiskt ett mail därifrån idag om att nån postat i en tråd jag skrev i för ett halvår sedan.. måste bara fixa mitt lösenord jag glömt bort.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: mån 09 sep 2013, 07:24:41
av MagnusS
Det funkar inte med ett sånt här kit?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ar-191416/
Känns enklare än att få ngn att tillverka kanske, Kan du ha nytta av längre fram också kanske.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: mån 09 sep 2013, 18:16:39
av Glenn
Det där hade jag ingen aning om att det fanns, kanske skulle funka, men det var ju inte gratis direkt.. :/
..Iofs, alltid kul med verktyg

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: mån 09 sep 2013, 18:54:45
av Dale
Glenn skrev:..Iofs, alltid kul med verktyg


Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: ons 18 sep 2013, 11:50:12
av Glenn
Usch och fy, nu är jag på G igen..
Jag blev lite nyfiken på hur toyota själva beskrev hur denna bussning ska bytas, så jag luskade runt lite och lyckades få tag i en PDF med just den sektionen ur verkstadshandboken.. där finns det en bild och denna texten:

- suspension2.png (100.48 KiB) Visad 1960 gånger
Kod: Markera allt
SUSPENSION ARMS
Removal
Raise and support vehicle. On vehicles with ABS, detach speed
sensor wire clamp from suspension arms. Remove strut rod. Remove fuel
tank protector. Support suspension member. Mark cam plate, No. 2
(rear) suspension arm, and body for reassembly reference. Remove
remaining suspension arm retaining bolts. Remove suspension arms.
NOTE: Note orientation of suspension arm installation for
reassembly reference.
Installation
1) To install, reverse removal procedure. Take care to
install components at original locations.
2) Temporarily install all bolts, leaving them loose. Install
wheels. Lower vehicle. Bounce vehicle several times to stabilize
suspension.
3) Align reference marks on cam plate, No. 2 (rear)
suspension arm, and body. Tighten bolts to specification with vehicle
weight on suspension. See TORQUE SPECIFICATIONS. Check rear wheel
alignment. See WHEEL ALIGNMENT SPECIFICATIONS & PROCEDURES article in
the WHEEL ALIGNMENT section.
Det var ju fint att få iofs, och enligt det där verkar det som att man inte behöver ta ner tanken ? utan bara nåt tankskydd ? ..måste krypa under bilen och kolla igen.. men det stod INGENTING om hur man fick ur bussningarna, jag hade hoppats på att det stod att man skulle använda ett toyotaverktyg med nummer si och så, som jags en ahde kunnat googla på och tillslut hittat nån asiat som sålde halvbilligt.
Jag fick f.ö även pdf'en frö framvagnen, samt "wheel alignment specs and adjustment procedures" eller nåt sånt, och nån pdf som bara innehöll nån lathund om när man skulle byta saker, alla dessa hette nåt med suspension, så det var väl därför. Allt var förstås för gen6.
Vore ju nice om det fanns nåt ställe man kunde lägga upp sånt här så det inte var så jämrans svårt att hitta..