Sida 3 av 4
Re: Höga avgasvärden!
Postat: sön 24 aug 2014, 18:26:04
av Nizzehult
Ja det är väldigt tillfälligt. Typ genom besiktningen.
Nja, ljuddämparbandage kräver rätt släta ytor, här är det en rejäl nivåskillnad.
Men jag gjorde så här: punktade fast den del som var lös på två ställen. Tog vinkelslipen och jämnade ut ojämnheterna så att det blev hyfsat runt.
Smetade
rejält med avgaspasta i utrymmet mellan ytorna.
Sen tog jag bara ett stort slangklammer och drog tills det började komma ut avgaspasta i skarven.
Provkörde. Tätt! Men....hittade ett annat, större hål lägre bak. Det sitter i svetsen som går till skyddsplåten som sitter strax före kat'en.
Först tänkte jag onda tankar om bilen men sen insåg jag att ytan är rätt idealisk för en ljuddämparbandagelagning. Sitter rätt åtkomligt till.
Fram med vinkelslipen igen och slipa ner svetsfogen som häll plåten. Sen rengöring med smärgelduk. In med avgaspasta i själva hålet.
Så på med bandaget, flera varv. Sist på med plåten och tråden.
Och se på

det blev tätt! Tomgången blev genast längre.
Nu är det bara att besikta och hoppas på det bästa. Ska inte bruka bilen förrän det är dags, vill inte riskera nåt.
Att hela röret måste bytas till nästa besiktning är en annan femma.
Re: Höga avgasvärden!
Postat: mån 25 aug 2014, 13:00:19
av Nizzehult
Det där gick ju mindre bra....
Jag tror att systemet är tätt nu mest eftersom det nu är helt tyst och Lambdavärdet var bra men det har dykt upp en del andra värden som jag behöver hjälp med att tolka:
CO 2,2
CO2500 3,2
HC 191
Lambda 1.00
Hög HC fast jag "spritade" bilen med 25% E85 strax innan besiktningen.
Men det är ju CO'n som är mest alarmerande.
Luftfiltret är inte bytt men rengjort.
Stiften är bytta.
Lambdan är bytt.
Oljan/filter är inte bytt (än) men ser rätt OK ut.
Den går bra i övrigt, lättstartad och pigg med jämn och fin tomgång.
Bilen ryker inte men man måste hålla rätt mycket gas på ren landsväg tycker jag (gula Economylampan tänds). Den drar också rätt mycket bränsle tycker jag.
Lutar det åt en dålig katalysator? Luftmassemätare? Sensor (någonstans)?
Re: Höga avgasvärden!
Postat: mån 25 aug 2014, 19:13:26
av tobo
Motorvarningslampan har inte lyst (felkod)? Högt CO = för lite luft/för mycket bränsle.
Vanliga felkällor jag känner till (förutom det du har skrivit om) är tempgivaren till ECU:n samt för låg motortemperatur.
Re: Höga avgasvärden!
Postat: mån 25 aug 2014, 20:07:30
av tomme
Jag hade ett värde på runt 67 några ggr på bes på HC för 2-3 år sedan. Det värdet har jag fått ner till 11 på HC och då hade jag haft lite läckor FÖRE katalysatorn som jag upptäckte några månader innan besiktningen. Jag tätade läckorna och körde och pressade motorn för att steka katalysatorn ren eftersom jag oroade mig för att katten var förstörd. Tydligen så har ju värdet gått ner och jag vet ju inte om jag har lyckats med varmkörningen eller om besiktningens mätare visar fel..
PS: Jag provade med oljebyte och tändstiftsbyte och även luftfilterbyte innan bes.,men inte fasiken hjälpte det att få ner HC-värdet !
Re: Höga avgasvärden!
Postat: mån 25 aug 2014, 23:19:28
av Nizzehult
Jag ångrar att jag inte bytte olja och filter innan besiktningen men frågan är om det hade hjälpt.
Jag kan ju nästan se och lukta att den får för mycket bränsle!
Faktum är att bilen, som är silvermetallic, blir alldeles sotig på bakluckan efter 10-20 mil. Från avgaserna.
Även stiften blir sotiga.
Visst, långvarig körning så späder bränslet så att det ger dåliga värden men knappast alla tre?
Nej, motorlampan har aldrig tänts.
Temperaturen ligger normalt och den ger bra värme i övrigt.
Men det är alltså ingen som tror på kat'en?
Tempgivaren till ECU'n: kan man se detta på diagnostikblink?
Re: Höga avgasvärden!
Postat: tis 26 aug 2014, 00:08:18
av Glenn
Med så höga värden hjälper inget oljebyte, dessutom brukar det mest göra effekt på HC.
Vet inte om du redan svarat på det, men har du läst ut felkoder ? du kan ha lagrade felkoder även utan tänd motorlampa.
Re: Höga avgasvärden!
Postat: tis 26 aug 2014, 01:26:49
av tobo
Här är lite bra läsning.
http://www.mitsubishiclubsweden.se/foru ... 29&t=12288
Läckage i avgassystemet innan lambdasonden, dålig katalysator, igensotat spjällhus, felaktig tändinställning nämns även där.
Tror inte felaktig tempsensor syns i felkoderna. Det kan möjligen stå i manual hur man kan testmäta den.
Om man inte bytt olja på länge, brukar man med ny olja (och filter) kunna få ner HC en hel del. Det är nog värre med CO...
Re: Höga avgasvärden!
Postat: tis 26 aug 2014, 17:38:32
av cheetah1
Frågan är hur Lambda 1,00 går till när dom andra värdena är så höga...
Re: Höga avgasvärden!
Postat: tis 26 aug 2014, 18:40:08
av Nizzehult
cheetah1 skrev:Frågan är hur Lambda 1,00 går till när dom andra värdena är så höga...
Ja det har jag också klurat på.
Har läst en del på länken, mycket nyttigt!
Jag ska börja med att kolla felkoder via blinkmetoden. Om det går.
Sen ska jag kolla alla slangar, har en polare som hade ett liknande fel på en Mazda och det var en slang som var boven.
Sen...ja...dynamit kan jag skaffa fram så...
Jag tänker så här: Att motorn går för fet vet jag redan, frågan är varför.
Om Lambdan trivs med livet och tycker att blandningsförhållandet är toppen så måste nästa komponent - läs: kat'en - ha tröttnat på livet och släpper igenom en massa dynga.
En godkänd besiktning med fina avgasvärden gjordes 2013-08-xx och att kat'en skulle ha gått från OK till kass på den korta tiden verkar osannolikt men säg att det blev diverse hål i första röret så att lambdan gav order om att leverera massor med bränsle - som åkte ut oförbränt och sedan tog död på kat'en. Då kan det nog gå snabbt. Bilen har brukats som stadsbil med korta körningar av tidigare ägare.
Det enda ologiska i detta är att om lambdan reglerar rätt så borde den väl inte sota?

Re: Höga avgasvärden!
Postat: ons 03 sep 2014, 09:16:35
av Nizzehult
Tyvärr kan jag inte berätta fortsättningen på denna spännande story eftersom jag sålde bilen i förrgår "as-is" till ett attraktivt pris. Och ja: köparen blev upplyst om att avgasvärdena var åt skogen och att den behöver ombesiktas innan månaden är slut.
Det jag kunde konstatera innan jag gav upp var att det även fanns en läcka som var så pass stor så att den kändes i
bakre flänsen på kat'en.
Om detta sedan äventyrade alla avgasvärden har jag svårt att tro men på nåt sätt borde den vara lite inblandad.
Personligen så tror jag att kat'en var körd men det får bli nästa ägares problem.
Case closed!