Höga avgasvärden!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: sön 15 sep 2013, 12:33:37
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Upplands Väsby
Höga avgasvärden!
Blev underkänd på bilbesiktningen p.g.a att avgasvärdena var för höga.
CO 1,4 (0,5)
CO 2500 1,4 (0,3)
HC 250 (100)
LAMBDA 0,95 (0,97-1,03)
Bilen är en Corolla 1.3 1998 med 4e-fe motor som gått 8500 mil.
Olja+oljefilter är bytt, luftfilter bytt, tändstift bytt.
Kanske en bra början att byta lambdasond? Hittar inget i min Haynes dock hur man byter den. Finns det någon bra beskrivning på nätet?
Toyotas art nr för lambdasonden är: 8946519675 och då får jag upp tre olika att välja på?
http://autopartsmarket.eu/?code=8946519 ... price_view
Tacksam för svar
CO 1,4 (0,5)
CO 2500 1,4 (0,3)
HC 250 (100)
LAMBDA 0,95 (0,97-1,03)
Bilen är en Corolla 1.3 1998 med 4e-fe motor som gått 8500 mil.
Olja+oljefilter är bytt, luftfilter bytt, tändstift bytt.
Kanske en bra början att byta lambdasond? Hittar inget i min Haynes dock hur man byter den. Finns det någon bra beskrivning på nätet?
Toyotas art nr för lambdasonden är: 8946519675 och då får jag upp tre olika att välja på?
http://autopartsmarket.eu/?code=8946519 ... price_view
Tacksam för svar
Re: Höga avgasvärden!
Det är faktiskt en baggis att byta den för jag har gjort det själv.
Kabeln med 4 trådar sitter med ett snäpplås i plast som man bänder försiktigt med en liten skruvmejsel och jag tror den kostade runt 1200:- på Meca eller 500 på biltema.Den på biltema är bara med lösa tampar utan kontakt så den är jobbig att löda och sätta fast på den gamla kabeln om man vill använda den gamla kontakten alltså.. Själva sonden sitter fast med 2 muttrar över en hållare några dm före katalysatorn . Min var väldigt rostig i gängorna så där får man passa sig när man tar av den gamla sonden. 


-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: sön 15 sep 2013, 12:33:37
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Upplands Väsby
Re: Höga avgasvärden!
Jag sökte på meca med toyotas art nr och då fick jag upp ett alternativ som borde vara rätt:tomme skrev:Det är faktiskt en baggis att byta den för jag har gjort det själv.Kabeln med 4 trådar sitter med ett snäpplås i plast som man bänder försiktigt med en liten skruvmejsel och jag tror den kostade runt 1200:- på Meca eller 500 på biltema.Den på biltema är bara med lösa tampar utan kontakt så den är jobbig att löda och sätta fast på den gamla kabeln om man vill använda den gamla kontakten alltså.. Själva sonden sitter fast med 2 muttrar över en hållare några dm före katalysatorn . Min var väldigt rostig i gängorna så där får man passa sig när man tar av den gamla sonden.
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?sea ... yType_ID=0
Jag trodde den satt vid motorn

Tack för svaret

Senast redigerad av Corolla98 den tis 13 maj 2014, 19:51:01, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Höga avgasvärden!
Ser att dom höjt priset till 1400:-.
Men å andra sidan så har ICA också höjt sina priser..

Men å andra sidan så har ICA också höjt sina priser..

-
- Inlägg: 182
- Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
- Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
- PostOrt: -
Re: Höga avgasvärden!
Säker på att du inte har något läckage i avgassystemet? Låter kanske lite märkligt, men grenrörsläckage är nästan vanligare än vad lambdasond är på 4E-FE motorer.
Sen finns det ett diagnossystem även om bilen är gammal. Första generations Intelligent Tester kan läsa av ev. felkoder.
Prövade runt lite med MIL (motorlampa) på min 4E-FE, Det den reagerade skarpast på var just om lambda sonden var defekt.
Bara en tanke, är ju surt att lägga de pengarna om det inte är felet.
Sen finns det ett diagnossystem även om bilen är gammal. Första generations Intelligent Tester kan läsa av ev. felkoder.
Prövade runt lite med MIL (motorlampa) på min 4E-FE, Det den reagerade skarpast på var just om lambda sonden var defekt.
Bara en tanke, är ju surt att lägga de pengarna om det inte är felet.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: sön 15 sep 2013, 12:33:37
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Upplands Väsby
Re: Höga avgasvärden!
Muda skrev:Säker på att du inte har något läckage i avgassystemet? Låter kanske lite märkligt, men grenrörsläckage är nästan vanligare än vad lambdasond är på 4E-FE motorer.
Sen finns det ett diagnossystem även om bilen är gammal. Första generations Intelligent Tester kan läsa av ev. felkoder.
Prövade runt lite med MIL (motorlampa) på min 4E-FE, Det den reagerade skarpast på var just om lambda sonden var defekt.
Bara en tanke, är ju surt att lägga de pengarna om det inte är felet.
Min motorlampa har inte lyst så det kanske är ett läckage, kan jag undersöka det ensam om jag hissar upp bilen och den står på tomgång? Antar att jag bara känner under om det läcker ut avgaser? Kollar det när jag byter lambdan.
Beställde lambdan billigt från Tyskland då jag såg att det var ungefär halva priset att beställa bildelar därifrån, har inte fått den ännu dock.
-
- Inlägg: 182
- Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
- Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
- PostOrt: -
Re: Höga avgasvärden!
Ja hissar du upp bilen är det ju smidigt att kontrollera avgasläckage, känn (försiktigt!) med handen runt avgassystemet om du känner att det pyser, alt låter. Kolla även svetsen för lambdasondens anslutning.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: sön 15 sep 2013, 12:33:37
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Upplands Väsby
Re: Höga avgasvärden!
Lambdan byttes och bilen godkändes på besiktningen 
Hoppas det kan hjälpa någon annan i framtiden.
Tack för svaren

Hoppas det kan hjälpa någon annan i framtiden.
Tack för svaren

- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Höga avgasvärden!
Det här låter som ett identiskt problem som jag har. Bilen underkändes på besiktningen idag och det är också en 4A-FE , visserligen en -94 och en 1.6L men det mesta bör stämma.
Fick följande värden:
CO: 2,2
CO 2500: 2,9
HC: 158
Lambda: 0,93
Råkar ha en frisk lambda från en 4A-FE 1.6L -89 (ej insprutare). Visst bör den passa?
Fick också nedslag på "båda bromsrör bak rostskadade". Det var inte jag som besiktade bilen så nu undrar jag om dom bara menar biten som går från slangen till bromsoken? Dessa borde ju vara enkla att byta om man får upp gamla anslutningarna. Någon som vet exakta måtten och vad det är för modell man ska handla? Finns ett gäng att välja på på Biltema.
Fick följande värden:
CO: 2,2
CO 2500: 2,9
HC: 158
Lambda: 0,93
Råkar ha en frisk lambda från en 4A-FE 1.6L -89 (ej insprutare). Visst bör den passa?
Fick också nedslag på "båda bromsrör bak rostskadade". Det var inte jag som besiktade bilen så nu undrar jag om dom bara menar biten som går från slangen till bromsoken? Dessa borde ju vara enkla att byta om man får upp gamla anslutningarna. Någon som vet exakta måtten och vad det är för modell man ska handla? Finns ett gäng att välja på på Biltema.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Höga avgasvärden!
En motor från 1989 (iaf svensksåld) har i princip garanterat insprutning, efterssom katalysatorkravet kom då och det blev i princip omöjligt att klara avgaskraven med förgasare. (jänkarna envisades iofs med en massa "elektroniska förgasare" som mer eller mindre var enpunktsinsprutning.)
Bortsett från det så anger du motorkoden till 4A-FE, vilket betyder att det är en motor av A-familjen (A), fjärde varianten (4), optimerad för bränsleekonomi (F) och har elektronisk insprutning (E)
Jag skulle ha kollat typ toyodiy och sett huruvida det är samma partnumber, alt ringt toyota och frågat om det är samma.
Bortsett från det så anger du motorkoden till 4A-FE, vilket betyder att det är en motor av A-familjen (A), fjärde varianten (4), optimerad för bränsleekonomi (F) och har elektronisk insprutning (E)

Jag skulle ha kollat typ toyodiy och sett huruvida det är samma partnumber, alt ringt toyota och frågat om det är samma.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se