Hm, nu får du ta och vara tydlig här för jag kan absolut ingenting om bilar mer än att ta mig från punkt A till punkt B; skillnaden är..?fredrik mkIII skrev:han bytade säkerligen fördelar lock...
Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter (Åtgärdat... )
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
fördelare är på carinan en sak som både avgör vevaxel position och tillverka gnista och levererar gnista till rätt cylinder.. allt i ett så att säga. förutom beräkning av tändläge då för det sköter en separat dator inne i bilen..
service delarna som man bytar i tändsystemet är tändstift, tändkablar och fördelarlock om nu något strular. locket sitter altså på fördelaren. det är plast delen som man kan se som man sätter fast tändkablarna på.
man skruvar på locket på stommen av fördelaren som är gjord av metall istället för plast som locket är.. frågan är om denna kanske krånglar. jag har varit med om ett par carina 2 som har varit kassa i denna. de dog ibland under färd och var ibland helt omöjliga att starta. oftast felade de i fuktig väderlek. känns det bekant?
mvh fredrik
service delarna som man bytar i tändsystemet är tändstift, tändkablar och fördelarlock om nu något strular. locket sitter altså på fördelaren. det är plast delen som man kan se som man sätter fast tändkablarna på.
man skruvar på locket på stommen av fördelaren som är gjord av metall istället för plast som locket är.. frågan är om denna kanske krånglar. jag har varit med om ett par carina 2 som har varit kassa i denna. de dog ibland under färd och var ibland helt omöjliga att starta. oftast felade de i fuktig väderlek. känns det bekant?

mvh fredrik
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige

här ser man ganska tydligt vad som är "lock" och fördelar stomme
Fredrick Johansson
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Tack för förklaringen och bilden, jag blev faktiskt mycket klokare av den!:Dfredrik mkIII skrev:fördelare är på carinan en sak som både avgör vevaxel position och tillverka gnista och levererar gnista till rätt cylinder.. allt i ett så att säga. förutom beräkning av tändläge då för det sköter en separat dator inne i bilen..
man skruvar på locket på stommen av fördelaren som är gjord av metall istället för plast som locket är.. frågan är om denna kanske krånglar. jag har varit med om ett par carina 2 som har varit kassa i denna. de dog ibland under färd och var ibland helt omöjliga att starta. oftast felade de i fuktig väderlek. känns det bekant?![]()
mvh fredrik
Det är säkert bara locket som han har bytt. Så du menar att det är hela fördelaren som behöver bytas?:)
Det känns mycket bekant, dock så dör hon sällan mitt i allt bara. Men det rycker och jävlas speciellt om man ligger på lägre varv eller om man gasar till. Och så gott som alltid när det regnar eller är dimmigt.

-
- Bilmodell: Camry -89 , volvo 940-94
- Årsmodell: 1989
kollade mina tändkablar oj då... de va från -99 kanske dags att byta men de ser mycke bra ut.
Nackdelen är väl priset då 1000 lappen typ för en bil jag köpte för 1500 e inte riktigt vad jag vill lägga.
Skall ta och lägga en kik inne i fördelaren i mörrn lite mer noggrannare.
Får ta en vända om skroten och se vad den kan erbjuda...
Nackdelen är väl priset då 1000 lappen typ för en bil jag köpte för 1500 e inte riktigt vad jag vill lägga.
Skall ta och lägga en kik inne i fördelaren i mörrn lite mer noggrannare.
Får ta en vända om skroten och se vad den kan erbjuda...
- varför ha tvättbräda ?
- När man kan ha torktumlare !
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/index.php
http://www.garaget.org/snusarn
- Johnny Blade
- Pay User
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Tändspolen sitter inne i fördelaren,den syns inte.
Lock(med kablar)kostar 399:- hos Biltema, jag bytte till sådana en gång, efter det så kunde jag knappt lyssna på radion pga massa störningar.
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=64968
Lock(med kablar)kostar 399:- hos Biltema, jag bytte till sådana en gång, efter det så kunde jag knappt lyssna på radion pga massa störningar.

http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=64968
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Kablarna sitter fast med locket så de går inte byta bara locket/kablarna.
Hmm, Biltema. Ja man får ju de man betalar för. Kan ju vara rotorn eller nått annat me kanske?
Hmm, Biltema. Ja man får ju de man betalar för. Kan ju vara rotorn eller nått annat me kanske?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- nikwal
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
Vad jag minns så fanns det fel på camry runt dom där årsmodellerna på reluktorgivarna i fördelaren (dom små svarta spolarna) ,yttrade sig på så sätt att bilen la av när man hade åkt en bit och den blev varm, efter att man väntat en kvar så funkade det ett tag igen..
Hur som helst så har jag bytt den där givaren på gamla supramotorn pga att den hade spruckit i plasten och därmed blottat spoltråden osv.. Det kan ju iallafall vara idé att mäta spolarna, det borde inte vara så svårt, alla jag mätt har legat runt 170ohm och uppåt 200när dom är varma. Så jäkla risiga täntkablar/spolar/stift jag haft genom åren utan att det spelat nån roll så blir jag ju lite tveksam där men ok det kan ju vara nåt sånt också...
Corollan gti'n jag hade dog när man åkte i en stor pöl, men jag tror det var nåt med lambdan för den gick igång rätt fort igen..
Hur som helst så har jag bytt den där givaren på gamla supramotorn pga att den hade spruckit i plasten och därmed blottat spoltråden osv.. Det kan ju iallafall vara idé att mäta spolarna, det borde inte vara så svårt, alla jag mätt har legat runt 170ohm och uppåt 200när dom är varma. Så jäkla risiga täntkablar/spolar/stift jag haft genom åren utan att det spelat nån roll så blir jag ju lite tveksam där men ok det kan ju vara nåt sånt också...
Corollan gti'n jag hade dog när man åkte i en stor pöl, men jag tror det var nåt med lambdan för den gick igång rätt fort igen..
E85 wants to be free!
-
- Bilmodell: Camry -89 , volvo 940-94
- Årsmodell: 1989
När min camry väl startat så går den hur bra som helst, oavsett väderlek.
- varför ha tvättbräda ?
- Ingvar
- Bilmodell: Avensis kombi D4D
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: BRÄMHULT
Hej alla!
Jag hade en Carina II 89 års modell som jag körde en evig massa mil med, men den hade just dessa märkliga fel att motorn knalldog ungefär när den var nästan varm, efter c:a 8 minuters körning.
Det elektroniska felsökningssystemet på verkstaden kunde efter en del gnäll från min sida vid varje service konstatera att det fanns en störning i tändsystemet. Men det gick inte att säga var. Alla grejor UTOM tändspolen byttes - en grej var 1.000:de mil, och efter 3.000 mil så var fortfarande felet kvar. (eller var kanske serviceintervallet 1.500 mil?)
Någon tändspole fanns inte i Sverige, men dom fick upp en från Tyskland tror jag. När dom bytte den så försvann felet. När vi undersökte den gamla spolen, så kunde man se en hårfin spricka. Men det fanns ingen sotbildning eller annat, så troligen var det något innanför höljet som dummade sig.
Som tur var så var verkmästarens hustru en mycket nära arbetskamrat till mig vilket gjorde att man lade verkligen manken till att lösa problemet.
Denna Carina var nog den bästa bil jag någonsin haft även inberäknat tändspolen , min nu drygt året gamla Avensis kombi med en törstig d4d-motor är bara en blek skugga av den gamla fina Toyotakvaliten. Innan Carinan hade jag en Hi-Ace city - den korta skåpbilen. Den tappade effekten ibland - väldigt irriterande när man kör om på motorväg och motorn blir så svag att den precis kan rulla framåt på ettan. Detta fel hittade aldrig verkstaden, men samma dag som den skulle bytas in så explodera hela avgassystemet rätt långt fram och efter det så gick motorn som den aldrig tidigare gjort (fast den lät ju litet mer...)
Bästa hälsningar // Ingvar
Jag hade en Carina II 89 års modell som jag körde en evig massa mil med, men den hade just dessa märkliga fel att motorn knalldog ungefär när den var nästan varm, efter c:a 8 minuters körning.
Det elektroniska felsökningssystemet på verkstaden kunde efter en del gnäll från min sida vid varje service konstatera att det fanns en störning i tändsystemet. Men det gick inte att säga var. Alla grejor UTOM tändspolen byttes - en grej var 1.000:de mil, och efter 3.000 mil så var fortfarande felet kvar. (eller var kanske serviceintervallet 1.500 mil?)
Någon tändspole fanns inte i Sverige, men dom fick upp en från Tyskland tror jag. När dom bytte den så försvann felet. När vi undersökte den gamla spolen, så kunde man se en hårfin spricka. Men det fanns ingen sotbildning eller annat, så troligen var det något innanför höljet som dummade sig.
Som tur var så var verkmästarens hustru en mycket nära arbetskamrat till mig vilket gjorde att man lade verkligen manken till att lösa problemet.
Denna Carina var nog den bästa bil jag någonsin haft även inberäknat tändspolen , min nu drygt året gamla Avensis kombi med en törstig d4d-motor är bara en blek skugga av den gamla fina Toyotakvaliten. Innan Carinan hade jag en Hi-Ace city - den korta skåpbilen. Den tappade effekten ibland - väldigt irriterande när man kör om på motorväg och motorn blir så svag att den precis kan rulla framåt på ettan. Detta fel hittade aldrig verkstaden, men samma dag som den skulle bytas in så explodera hela avgassystemet rätt långt fram och efter det så gick motorn som den aldrig tidigare gjort (fast den lät ju litet mer...)
Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)