Sida 3 av 7

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: mån 24 aug 2009, 18:47:46
av ZeroSum
fredrik mkIII skrev:han bytade säkerligen fördelar lock...
Hm, nu får du ta och vara tydlig här för jag kan absolut ingenting om bilar mer än att ta mig från punkt A till punkt B; skillnaden är..?

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: mån 24 aug 2009, 19:07:38
av fredrik mkIII
fördelare är på carinan en sak som både avgör vevaxel position och tillverka gnista och levererar gnista till rätt cylinder.. allt i ett så att säga. förutom beräkning av tändläge då för det sköter en separat dator inne i bilen..

service delarna som man bytar i tändsystemet är tändstift, tändkablar och fördelarlock om nu något strular. locket sitter altså på fördelaren. det är plast delen som man kan se som man sätter fast tändkablarna på.

man skruvar på locket på stommen av fördelaren som är gjord av metall istället för plast som locket är.. frågan är om denna kanske krånglar. jag har varit med om ett par carina 2 som har varit kassa i denna. de dog ibland under färd och var ibland helt omöjliga att starta. oftast felade de i fuktig väderlek. känns det bekant? :)

mvh fredrik

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: mån 24 aug 2009, 19:10:39
av fredrik mkIII
Bild

här ser man ganska tydligt vad som är "lock" och fördelar stomme

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: mån 24 aug 2009, 19:28:07
av ZeroSum
fredrik mkIII skrev:fördelare är på carinan en sak som både avgör vevaxel position och tillverka gnista och levererar gnista till rätt cylinder.. allt i ett så att säga. förutom beräkning av tändläge då för det sköter en separat dator inne i bilen..

service delarna som man bytar i tändsystemet är tändstift, tändkablar och fördelarlock om nu något strular. locket sitter altså på fördelaren. det är plast delen som man kan se som man sätter fast tändkablarna på.

man skruvar på locket på stommen av fördelaren som är gjord av metall istället för plast som locket är.. frågan är om denna kanske krånglar. jag har varit med om ett par carina 2 som har varit kassa i denna. de dog ibland under färd och var ibland helt omöjliga att starta. oftast felade de i fuktig väderlek. känns det bekant? :)

mvh fredrik
Tack för förklaringen och bilden, jag blev faktiskt mycket klokare av den!:D

Det är säkert bara locket som han har bytt. Så du menar att det är hela fördelaren som behöver bytas?:)

Det känns mycket bekant, dock så dör hon sällan mitt i allt bara. Men det rycker och jävlas speciellt om man ligger på lägre varv eller om man gasar till. Och så gott som alltid när det regnar eller är dimmigt.:P

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: mån 24 aug 2009, 21:04:04
av snusarn
kollade mina tändkablar oj då... de va från -99 kanske dags att byta men de ser mycke bra ut.
Nackdelen är väl priset då 1000 lappen typ för en bil jag köpte för 1500 e inte riktigt vad jag vill lägga.
Skall ta och lägga en kik inne i fördelaren i mörrn lite mer noggrannare.
Får ta en vända om skroten och se vad den kan erbjuda...

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: mån 24 aug 2009, 21:27:42
av Johnny Blade
Tändspolen sitter inne i fördelaren,den syns inte.
Lock(med kablar)kostar 399:- hos Biltema, jag bytte till sådana en gång, efter det så kunde jag knappt lyssna på radion pga massa störningar. :roll:
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=64968

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: mån 24 aug 2009, 22:01:22
av Dale
Kablarna sitter fast med locket så de går inte byta bara locket/kablarna.

Hmm, Biltema. Ja man får ju de man betalar för. Kan ju vara rotorn eller nått annat me kanske?

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: tis 25 aug 2009, 11:59:13
av nikwal
Vad jag minns så fanns det fel på camry runt dom där årsmodellerna på reluktorgivarna i fördelaren (dom små svarta spolarna) ,yttrade sig på så sätt att bilen la av när man hade åkt en bit och den blev varm, efter att man väntat en kvar så funkade det ett tag igen..
Hur som helst så har jag bytt den där givaren på gamla supramotorn pga att den hade spruckit i plasten och därmed blottat spoltråden osv.. Det kan ju iallafall vara idé att mäta spolarna, det borde inte vara så svårt, alla jag mätt har legat runt 170ohm och uppåt 200när dom är varma. Så jäkla risiga täntkablar/spolar/stift jag haft genom åren utan att det spelat nån roll så blir jag ju lite tveksam där men ok det kan ju vara nåt sånt också...
Corollan gti'n jag hade dog när man åkte i en stor pöl, men jag tror det var nåt med lambdan för den gick igång rätt fort igen..

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: tis 25 aug 2009, 21:04:52
av snusarn
När min camry väl startat så går den hur bra som helst, oavsett väderlek.

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek

Postat: ons 26 aug 2009, 21:19:33
av Ingvar
Hej alla!
Jag hade en Carina II 89 års modell som jag körde en evig massa mil med, men den hade just dessa märkliga fel att motorn knalldog ungefär när den var nästan varm, efter c:a 8 minuters körning.
Det elektroniska felsökningssystemet på verkstaden kunde efter en del gnäll från min sida vid varje service konstatera att det fanns en störning i tändsystemet. Men det gick inte att säga var. Alla grejor UTOM tändspolen byttes - en grej var 1.000:de mil, och efter 3.000 mil så var fortfarande felet kvar. (eller var kanske serviceintervallet 1.500 mil?)
Någon tändspole fanns inte i Sverige, men dom fick upp en från Tyskland tror jag. När dom bytte den så försvann felet. När vi undersökte den gamla spolen, så kunde man se en hårfin spricka. Men det fanns ingen sotbildning eller annat, så troligen var det något innanför höljet som dummade sig.
Som tur var så var verkmästarens hustru en mycket nära arbetskamrat till mig vilket gjorde att man lade verkligen manken till att lösa problemet.

Denna Carina var nog den bästa bil jag någonsin haft även inberäknat tändspolen , min nu drygt året gamla Avensis kombi med en törstig d4d-motor är bara en blek skugga av den gamla fina Toyotakvaliten. Innan Carinan hade jag en Hi-Ace city - den korta skåpbilen. Den tappade effekten ibland - väldigt irriterande när man kör om på motorväg och motorn blir så svag att den precis kan rulla framåt på ettan. Detta fel hittade aldrig verkstaden, men samma dag som den skulle bytas in så explodera hela avgassystemet rätt långt fram och efter det så gick motorn som den aldrig tidigare gjort (fast den lät ju litet mer...)

Bästa hälsningar // Ingvar