Men whaddafakk!
Idag på väg till jobbet noterade jag att bilen drog lite snett (höger) när man bromsade, jaja, har väl rostat lite när den stått en vecka tänkte jag.
När jag sen hade bromsat ner från motorvägen och skulle köra in i en rondell märkte jag direkt att bilen gick trögt, typ som om handbromsen låg i.. jag körde vidare och när det blev bilkö noterade jag samma problem igen, jag tryckte dock till pedalen riktigt hårt.. och ja, det blev önnu värre, nu gick det riktigt trögt och det avr inte kul att kököra.
Väl framme på jobbet så kände jag på hjulen, bakhjulen kalla, höger fram kallt, vänster fram brännhett.. suck.
Efterssom jag inte kunde åka hem på det sättet så övertalade jag en jobbarkompis att hjälpa mej efter jobbet, han hade med sej garagedomkraft i bagaget på sin bil, och jag lånade ihop lite verktyg från labbet och vaktmästarna.
Vi konstaterade snabbt att problemet är att kolvarna helt enkelt sitter bergfast.. flytpinnarna funkade perfekt. Nu hade jag ingen riktigt bra jättepolygrip eller liknande att pressa med, men båda kolvarna sitter där dom sitter när man bänder.
Efter att ha bankat oket "åt rätt håll" så gick det att snurra hjulet hyfsat (men man hörde det tog emot), men om man tryckte på bromspedalen så fastnade det igen.. suck..
Efter lite klurande bestämde jag mej för att köra hem (5 mil) och försöka bromsa på lite som möjligt, det sket sej ju att inte bromsa, men jag undvek det och bromsade bara lätt så det gick HYFSAT iaf.. bilen är hemma!
Men vad 17 har hänt ? bromsarna fungerade PERFEKT för en vecka sedan, rent spontant känns det som att kolvarna fastnat, men dammskydden var INTE trasiga (ville inte kränga av dom på jobbet dock, ska kolla i helgen), och båda fastnat samtidigt ? ..jag funderade också på om det kunde varit trasig bromsslang, dom agerar ju bakventiler när dom pajar ibland, men då borde man kunnat pressa in ena kolven så den andra åkte ut ?
Jag fattar ingenting
I helgen tänkte jag ta och titta under dammskydden först, är det rostigt där är det ju problemet, och då får man bita i det sura äpplet och köpa nya kolvar och packningar, eller i värsta fall nytt ok (huga!) men ser det fint ut där vete sjutton ?
Tänkte även pumpa igenom lite bromsvätska genom nippen bara för att utesluta att det är stopp i slangen eller nåt (mindre sannolikt..)
Nån som har nån ide varför det blev såhär ?