Sida 23 av 38

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: tis 18 mar 2014, 14:50:34
av Dale
Dale skrev:Toyota har börjat bråka = bilderna bort. :-(

Finns tydligen alternativ på https://partsouq.com/en/catalog/toyota & http://toyotamarket.ru/
I hjälpen på ToyoDIY står det

Q: Where are the diagrams?
- As described on the home page, the diagrams are no longer available on this site, per Toyota demands.
Contact us if you need help or have any other question about this change.
At ToyoDIY, we strongly believe in our right to repair our own vehicles. You can help by raising awareness of the issue. Details can be found at www.righttorepair.org.

Vet inte om det stod förut men jag har då inte sett detta förrän nyss.

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: ons 19 mar 2014, 09:50:29
av Glenn
Jäkligt tråkigt, jag ser verkligen inte vad toyota förlorar på toyodiy, snarare har dom väl allt att vinna..

Nåväl.

Jag lessnade totalt på att jaga ok igår, och ville inte betala 1500:- heller,. så jag gav upp och köpte ett begagnat ok från bildesbasen,
det ligger på posten nu, jag fick trackningnumret i morse.

Hoppas det inte biter mej i röven senare, typ att det också sitter fast när jag får det eller så.

Bildelsbasen är ju lite lustig f.ö, man matar in regnummer men typ 90% av alla träffar var FEL.. oken som kom upp var antingen till ST182, ST185, AT200 eller till och med en ST205, inget av dessa ok passar ju min bil, tur att man har koll själv..

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: ons 19 mar 2014, 10:27:07
av Pipedreams
Registrera dig på toyodiy så ser man diagrammen ändå.

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: ons 19 mar 2014, 13:22:10
av Dale
Är registrerad och inloggad men ser inga bilder/diagram iaf. :-(

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 21 mar 2014, 23:40:14
av Glenn
Fick oket igår, grymt snabb leverans.

Oket ser bra ut rent visuellt, seriöst med plugg i bromsvätskehålet med, tyvärr hade dom målat på
babyblå färg på det.

Köpte en liter(!) bromsvätska idag och ska se om vädret tillåter ett bromsoksbyte i morgon.

Efterssom jag redan haft loss oket så vet jag iaf att skruvarna inte sitter fast, skulle vara om jag lyckas med
konststycket att dra sönder banjobulten till slangen eller luftnippeln då.

Jag tänkte f.ö köra med "gängtejpstricket" på luftnippeln, aldrig testat det innan.

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: lör 22 mar 2014, 15:22:57
av Glenn
Sådär, oket bytt! fungerade bra förutom en sak, jag hade ju inga nya alupackningar för banjobulten, så jag gjorde rent dom gamla och monterade och drog åt, varvid det läckte lite, knappt märkbart, typ "svettades", jag såg det enbart för att jag verkligen letade läckage medans Marie tryckte hårt på bromsen.

Men det gamla indiantricket jag lärde mej av nån gammal räv när jag jobbade med båtar och hade samma problem på nån motor (fast med diesel) fungerade, typ dra åt vad man kan, slå två hårda slag på banjobulten och sen dra åt lite till, efter det var det tätt :)

Dock uppkom ett annat problem, efter att jag monterat oket och luftat med hjälp av min sambo med skrikande barn in knät
så borstade och skrapade jag ju rent allt och smorde in lämpliga ställen med kopparfett innan jag återmonterade, sen provkörde jag bilen och då tog bromsarna snett, MEN, bilen drog åt vänster, alltså på sidan där jag bytte ok.. SUCK..

Hem igen och hissa bilen på högra sidan, isär med bromsarna där med och kolla bromskolvarna, inga problem där, dom satt inte fast utan rörde sje hur fint som helst. flytpinnarna var också fullt fungerande och det var inte nån kraftig rost vid klossarna heller, men jag rev loss allt, skrapade rent, stålborstade, smorde in med kopparfett och ihop med allt igen.

Ny provkörning och det var helt klart bättre, det lilal som är nu vet jag inte om det är inbillning, eller beror på att bromsarna är dåligt inslitna efter att dom suttit fast, blir intressant att se siffrorna på bilprovningen om några månader.

Nu är bilen fullt funktionell iaf, och jag kan köra till jobbet med den på måndag.

Kostnad:

Beg ok: 500:-
frakt: 101:-
bromsvätska: 99:-
summa: 700:-

Det gick åt ca 1dl bromsvätska, jag var tvungena tt köpa en liter då det var dte minsta mekonomen hade hemma trots
att deras lagersaldo enl webben sa att dom hade 0.25l förpackningar hemma också.

Försökte för övrigt pressa loss kolvarna på det gamla oket med herrejössespolygrip efteråt, sitter som BERGET..

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: lör 22 mar 2014, 22:58:03
av Johnny Blade
Jag har gjort till en vana att alltid bromsa ur kolven ur oket innan jag tar bort det.Det spar mycket jobb.

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: mån 24 mar 2014, 03:32:47
av Glenn
Fast det gick ju inte i detta fallet, jag plockade ju loss oket (med slangen kvar) och stampade på bromsen med motorn igång, och kolvarna rörde sej inte en millimeter, sitter hur fast som helst :(

Får väl bygga om en huvudcylinder med rejäl hävstång och försöka pressa loss dom baar för att se hur dom ser ut, fattar inte varför dom fastnade helt plötsligt, sannolikheten att bromsarna ska fungera perfekt ena dagen, och sen några dagar senaree så har två kolvar fastnat stenhårt är ganska låg känns det som ?

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: fre 04 apr 2014, 09:32:02
av Glenn
Vad faaan är det som händer ?

Igår på vägen hem från jobbet noterar jag att bilen drar krftigt till vänster när man bromsar, kör hem och känne rpå hjulen, vänster fram iskallt, höger fram brännhett.

Ungefär som det var för två veckor sen, fast tvärt om ??

Jag blir SÅÅÅ less.

Får väl riva och kolla i helgen.. jag skulle inte bli ett DUGG förvånad om det oket sitter fast nu också, trots att jag ju kontrollerade att det inte satt fast för drygt en vecka sedan.


..Dessutom märkte jag vid samma tillfälle att bilen drar svagt åt vänster ? ..hur hänger det ihop ? det gjorde den inte för en vecka sedan ?

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Postat: lör 05 apr 2014, 22:25:14
av Glenn
Idag rev jag ner bromsarna på höger sida, klossar och glidpinnar löpte fint, men jag kunde konstatera att även om inte kolvarna satt fast så gick dom mycket trögare än dom ska, och den ena hade en skada i damasken, och kollade men under den var kolven rostig :( ..märkligt nog var det hur fint som helst under den andra damasken men den kolven gick också trögt.

..På med oket igen och lufta, motionerade kolvarna lite fram och tillbaka, monterade på hjulet och provkörde.. nopes, fortfarande illa, om man kör fort (typ 100km/h+) och stampar på bromsen känner man hur bilen rycker åm vänster, och sen rätar den upp igen, om det beror på att kolvarna hinner lossna och börja ta då, eller om det är pga EBD vet jag inte, men det är inte så kul.

Däremot så körde jag ju ganska hprt med bilen med mycet bromsningar, och fälgarna var kalla på båda sidor när jag kom hem, alltid nåt.

Eftersso,m jag inte orkar krångla så beställde jag helt enkelt ett till beggat ok, efterssom höger fram går att få tag i nya så är dessa MYCKET vanligare och billigare på skroten, det till vänster sida kostade 500 (billigast i sverige enl bildelsbasen), detta kostade 200:-, också billugaste alternativet.

Blir så less på bilfan ibland, men den är ju trots allt 20 år i dagsläget, och jag har ingen aning om vad jag ska köpa istället om jag ska byta bil.