Sida 24 av 38
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: sön 13 apr 2014, 00:21:49
av Glenn
Idag var jag och hämtade det "nya" oket på posten (ica) och när jag kom hem inspekterade jag det.
ENORM skillnad mot det förra beggade jag köpte, den skroten hade ju dels gjort rent det, sen dragit loss luftnippeln, och kontrollerat kolvarna och damaskerna, samt pressat in dom, sen hade dom tryckt i en skyddspropp i bromsslangshålet och packat in allt i bubbelplast.
Detta ok var bara avplockat av bilen, INKLUSIVE själva okhållaren (nu fattade jag varför frakten blev dubbelt så hög..), och bromsbelägg, och skrikplattor, bromsslangen var avskuren så jag fick halva med.. mindre seriöst.
Nåväl, jag borstade rent det med stålborste, plockade bort den halva bromsslangen, okhållaren, beläggen och pressade tillbaka kolvarna, gick hyfsat okej.
Sen upp med bilen, av med hjulet, klämma ihop slangen, loss med oket, på med det "nya", och sen ropa på sambon så man kunde lufta.
Det är väl femte gången jag river detta inom loppet av en månad så man vet exakt vilka verktyg och hur man gör.. inte för det är rocket sience från början men..
Sen på med hjulet, ner med bilen och provtur.
MYCKET bättre, till att börja med tar bromsarna mycket bättre nu än innan, man låser lätt hjulen på 70-väg om man stämplar, iofs med vinterdäck på somamrväglag men ändå, det gick inte innan.. sen drar inte bilen snett som innan, eller ja, LITE snett precis i början om man kör halvsnabbt, runt 50.. men jag skulle troligen inte märkt det om jag inte letade.
Nåväl, nu är bilen körbar.. IGEN.. undrar vad nästa problem blir..
F.ö noterade jag att efter att ha kört hårt med hårda inbromsningar var båda framhjulen ungefär lika varma, men vänster bak var kallare än höger bak, det kan kanske förklara den lilla sneddragningen, jag ska titta på det sen när det blir varmare och jag ändå ska byta bromsbackar och handbromswire.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: ons 07 maj 2014, 15:07:13
av Glenn
Efterssom hjulen som satt på vid köpet var fula audifälgar med fel offset, och usla däck (tre olika märken, de två som var lika hade torrsprickor så ville jag ju inte montera dessa igen.
Efter lite funderande kom jag ju på att jag hade originalhjulen till min ST205'a liggandes, med mycket mönster på, men var ? ..jo, för 8 år sen lade jag in dom i en kompis förråd, fine, han kunde ta med dom, och några dagar senare var dom hemma.
16" alufälgar med fräscha 16" pirellidäck på, dock 9 år gamla då.
Så nu rullar bilen med dessa, dom är 215 breda istället för 195 (eller 185 som vinterdäcken var) men det ser ju helt klart bättre ut.
Däremot spårar bilen mycket mer nu, och man får nåt som liknar torque steering när man svänger hårt medans man gasar, typ omkörningar, detta fanns inte ALLS med de gamla hjulen..
Hoppas dom inte ökar soppaförbrukningen för mycket bara..
Däremot märker man tydligt att det greppar bättre i kurvor, nu kan man nästan göra som jag brukar göra med ST205'an om det är bilfritt, ta rondeller utan att sakta ner, alltså kasta runt bilen med kraftiga rattrörelser
..F.ö fick jag just beskedet att försäkringsbolaget tänker skrota vår saab 9-5 kombi.. så nu letar jag bil IGEN.. synd bara att camrykombin är så dyr och ovanlig.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: ons 07 maj 2014, 15:09:36
av Glenn
Just ja, problemet med att den drar snett vid bromsning har nästan helt försvunnit nu när man kört i nån vecka.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: mån 02 jun 2014, 18:26:41
av Glenn
HELVETE.
Jag ska köra hem från jobbet, och märker att det är en pöl under bilen.. jag är osäker på om den fanns där
innan jag parkerade eller ej, så jag startar bilen och håller koll på instrumenten.. allt ser bra ut.
Jag kör iväg och hör att nåt skriker, stannar, stänger av, går tillbaka och kollar pölen, helt klart olja,
det är också ett spår efter bilen från pölen och framåt.
Öppnar huven och kollar, efter lite undersökningar med min pyttelilla ficklampa i bilen så hittar jag
atyt det är det "slingade" röret framför kylaren som har rostat sönder och det droppar från det.
Jag vet inte exakt vad det är, nån form av oljekylare, men är det för styrservot ?
SKIT.. nu sitter jag fast på jobbet också.. :/
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: mån 02 jun 2014, 18:33:08
av Glenn
Det verkar mycket riktigt vara kylningen till servot, är det nån som råkar ha ett sånt i bra skick liggandes ? ..och/eller vet hur lätt det är att bnyta ? ..det är ju i vanlig ordning trångt satan.
Efter lite googlande verkar det vara 44402-20450 jag behöver.. kostar typ 3500:- i england verkar det som.. kuuul..
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: tis 03 jun 2014, 14:15:02
av Glenn
Ibland överväger man att aldrig mer köap en toyota..
Toyota i sverige ska ha.. håll i er, 6800:- !!! för röret, det är alltså ett stålrör. ca en meter långt, bockat kanske fem gånger.
OCKER skulle jag kalla det.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: tis 03 jun 2014, 17:05:04
av MagLight
Kanske kan kolla med dessa om dom kan tillverka ett nytt åt dig.
http://www.anderssonsmekaniska.se/se/rorbockning.asp
annars skulle jag köpa den minsta oljekylaren man kan hitta och få till ett par AN anslutningar.
eller bara en gummislang för den delen... har svårt att se att det inte skulle fungera.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: tis 03 jun 2014, 17:07:54
av Johnny Blade
Såna där rör har jag helt enkelt bytt ut mot en vanligt rör(som jag har böjt lite hur som helst) på några bilar.
Man kan ju sätta dit en riktig oljekylare om man vill.
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: ons 04 jun 2014, 01:12:28
av Glenn
Ja, jag funderar på att försöka få dit ett egenbockat kopparrör eller nåt, men det är mindre kul att skarva på det med gummislang och klämmor på ett helt "rakt" rör utan fläns eller nåt.
Hade man haft gassvets hade jag nog försökt hårdlöda fast ett rör i det gamla.. man kan ju mjuklöda förvisso om man får loss grejerna.
Det hela kompliceras dock av att bilen står på jobbet just nu, och det är 5mil hem, börgning är dyrt++
och bogsering i 5 mil vägrar jag..
Jag funderar på att fusklaga med typ kemisk metall runt hålet, fylla på ATF i behållaren och försöka köra hem, det är ett relativt litet hål för det sipprar ju bara ut olja, så det borde gå bara man stoppar upp det värsta.
Jag är dock lite osäker på hur varmt det blir och vilket tryck vi pratar om här.
Sen är det lite bökigt att min sambo åker bort i morgon bitti, och jag kan ju inte köra två bilar hem.. jag ställde på ST205'an idag, och flyttade undan en miljard prylar som stod framför den i garaget (tre motorcyklar bland annat) så jag kunde köra ut den, så jag kan iaf ta mej till jobbet (månaden ut iaf, sen ske den besiktigas, vilket jag inte kan göra innan jag fått TRD-beläggen jag beställt från fensport), men om jag kör den till jobbet och sen ST202'an hem (med kemniskmetall-fusket) så måste jag ju ta mej till jobbet frö att kunna köra hem ST205'an.. dessutom har jag bara ett parkeringstillstånd på jobbet, då det är tämligen dyrt att parkera två bilar då..
Suck, först alla problem med den nyköpta 9-5 aeron, och nu detta..
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Postat: ons 04 jun 2014, 01:14:16
av Glenn
F.ö pratade jag en del med killen på toyota när jag frågade om priset, han verkade skämmas lite för ockerpriset, och frågade finkänsligt om jag satt ner innan han berättade det

..Men han sa att han egentligen knappt trodde att denna "kylare" behövdes, utan den var nog mer där för ökenklimat osv..
Däremot ska man absolut INTE köra utan olja i servot, då skär pumpen, inte helt oväntat kanske..
Jag kollade även hur det såg ut på min ST205 (samma artikelnummer) men den var knappt rostig alls, den bilen är iofs betydligt bättre omhändertagen och har gått kortare med.