Vinter närmar sej och jag tänkte att jag verkligen borde byta damasken..
Nu är väl knuten "körd" ändå, men om man byter damasken borde dne iaf inte bli värre eller paja ur helt under vintern kan man tycka..
Började med att läsa kapitlet om drivaxlar i min haynesbok, i vanlig ordning ganska värdelös läsning men iaf, ibland kan man ju snappa upp nåt, sen ut och hissade bilen, av med hjulet, och hmm, 30mm centrummutter.. leta leta leta.. hittade en 30mm kamasahylsa, men ICKE, den var för krot, dessutom tolvkantshylsa så den funkar ju inte till muttersnurran. leta leta leta, hmm, en lednyckel med 30-32, också den var inte tillräckligt djup men den greppade muttern lite iaf, slet som ett djur men muttern satt tvärfast.
Då gav jag upp för dagen.
Idag letade jag efter en lång sexkants 1/2" 30mm krafthylsa, jula ? neej.. biltema ? neej, clas ohlson ? skämtar du ? ..ok, kolla ebay, hmm, visst fanns det, men 142:- inkl frakt, och leveranstiderna är ju sådär..
Då fick jag en snilleblixt och kollade swedol, jajamän, precis vad jag behövdem för 136:- inkl moms! ..ringde till lokala (15min bilväg) swedol, finns den hemma ? jadå, så in med dottern i bilen och iväg till swedol, köpte hylsan och hem igen.
Nu var klockan ca 15.30 och jag börjar plocka fram verktyg osv, upp med bilen igen, av med hjulet, bort med saxpinnen och på med hylsan, muttersnurran lossar muttern på två, 2-3 sekunder värt varenda krona.
Nu böärjar ju krångligheterna, enl haynesmanualen ska man bara kunna lossa nedre fästet på hubben och vinkla upp den så drivaxeln gåt att lirka ur, och det kan man ju säkert också, OM man nu inte har superstrut vilket min bil givetvis har.
Jag höll på ganska länge med att försöka lossa olika saker, och tillslut efter att ha lossat en del plats för att komma åt nedre inre länkarmsfästet (satan vad den skruven satt, fick ta den med fet förlängare på kraftskaftet, muttersnurran rådde inte på den troligen pga gummiupphängningen), sen styrleden (vars saxpinne hade blivit en integrerad rostdel med leden och muttern), gnällstaget och ABS-sensorn (jävla tur att det var den jag bytte i våras, annars lossnar dom ALDRIG hela), sen spänna ner krängsningshämmaren med spännband, och även spänna "fram" hubben mot en balk under bilen (också med spännband), sen kunde man med visst besvär lirka ur drivaxeln ur framhjulslagret.
PUST
nästa steg blev ju att skära loss den gamla damasken, och sanera från fett, det är verkligen drivaxelfett överallt, jag förbrukade drygt en rulle papper och nån trasa, och mina handskar var bara att kasta.. tillslut så är knuten hyfsat ren och jag tvättar den ren (på plats) med fotogen och pensel så gott det går, känner efter glapp och det är lite, men mindre än väntat, försöker även inspektera knuten fast det är svårt när den sitter ihop, men kulorna har inga skador vad jag kan se i alla fall.
Ungefär här är det KOLMÖRKT ute, så jag riggar upp arbetslampa..
Nånstans här så börjar min sambo påpeka att vi borde ätit middag och dottern är hungrig, jag säger att dom får ta nåt själva, jag vill få klart detta först..
Nu kommer ju det "roliga", att montera en stretchdamask, dessutom utan mödomstången (som proffsen använder) , jag har ju en billig monteringskon istället, det handlar om ett hål på damasken som är kanske 25mm som ska över en kon som är tja, 14cm ? ..gick åt MYCKET ATF-olja kan jag säga, och jag har ont i fingrarna.. tillslut så sitter damasken på plats och jag inser att den är lite för stor i "storändan", inga problem, enligt instruktionen är det bara att kapa och det gör jag, nu är den perfekt i båda ändar och jag fäster den med "hakbandet" i innersidan, sedan tar jag på mej gummihandkar och pressar in fettet först i knuten så gott det går, och resten bara in i damasken typ, det brukar fördela sig självt efter ett tag..
Sen kommer nästa problem, även om damasken är gjord för att kunna kapas så blir det dåligt, det finns ju liksom ingen kant som håller i bandet då :/ men jag gör rent allt med sprit (för högre friktion) och efter mycket svärande så sitter bandet på plats, frågan är hur länge, risken att det glider av är överhängande :/
I med drivaxeln igen, på med alla muttrar och skruvar, mycket svärande och brytande med bräckjärn senare så är allt ihop och jag kan dra åt alla muttrar, montera ABS-givaren, på med hjulet och börja plocka in alla grejer..
Hann tyvärr inte provköra efterssom det var dags för sen middag,. dottern hade tvärvägrat att äta middag utan pappa och tålmodigt väntat

..i morgon ska jag försöka hinna ta en provtur, jag tror knappast knackandet i leden har upphört men jag hoppas det är lite bättre, positivt i det hela är ju nu att jag vet hur jag kan få loss hela drivaxlen om jag vill, så hittar jag en billig drivaxel på skroten eller liknande så kan jag byta den, ELLER försöka mej på att slå loss knuten på den befintliga och byta bara den, jag har gjort det på andra bilar och lyckats (iofs för typ 10 år sen), men det ska tydligen vara extra svårt på dessa sägs det, så jag vill gärna slippa om jag kan.
drivknuten.se har knutar för bara 655:-, vilket är en sjättedel (4169:-) av vad mekonomen ska ha för en piratknut, och jag vet inte om jag vill VETA vad en originalknut kostar.. Om jag minns rätt skulle tyskarna ha ungefär en tusenlapp för samma knut.
Dom har även en komplett drivaxel för 3000 pix plus frakt..
..När jag skulle lägga tillbaka fälglåsnyckeln i bilen i mörkret konstaterade jag även att innerbelysningen hade lagt av av okänd anledning, SUCK, får kolla på det med.. verkar inte vara dörrgivaren iaf, efterssom de röda "varningslamporna" i dörrarna tänds, troligen är det väl glödlampan, har för mej det är nån halvudda sort man aldrig har hemma dessutom..