Idag var det dagen B, B som i besiktning.
Jag hade förberett genom att rycka säkringen till ABS'en samt lampan, tror iofs den hade gått igenom ändå, men om ABS'en ahde strulat hade han väl flippat ur och då had ejag ju haft det jobbigare att fixa, kan köra utan ABS nån månad nu.
Hade även kollat alla lampor osv, och tutan fick jag ju igång frö nån månad sedan.
Det jag trodde/visste skulle bli problem var:
- Avgasröret, det läcker KRAFTIGT, inte en chans att komma igenom med det
- Handbromsen, som vanligt, vänster sida kärvar, pårecis som efter varje vinter..
- Ojämn bromsverkan bak, gissade jag enbart för att högerskivan var mer rostig än vänster.
- Rost i vänster yttre sidobalk, efterssom jag fick svetsa höger för två år sedan och förra året sa dom att den var på gränsen så..
- Bensintanken läcker, fast jag är inte så säker på att det är tanken som läcker nu, kanske är påfyllningen ? verkar rinna från ovansidan ? och bara när den är helt full.
Testade en "ny" station där jag inte varit innan (arlandastad) och det var en riktigt trevlig och bilintresserad kille som besiktigade, det första han sa var typ "Kul, dom här celicorna ser man inte så ofta längre" och så pratade vi lite om bilarna, och han hade även koll på dom äldre osv, trevligt.
Tyvärr (men väntat)så fattade han ju direkt att avgasröret var paj, har varit med förut att besiktningsmannen blivit förbannad över det, typ "du vet mycket väl om det här, varför fixade du inte innan ? bara för du vill köra en månad till ?", men här var det inga sura miner, han sa bara att "oj, det läcker hör jag" och jag sa att jo, men jag vet inte riktigt var, och hans a bara att "det kan vi kolla när bilen är hissad sen".
Bromsprovet gick oförskämt bra, fina värden fram och hyfsade bak, långt inom godkänt iaf, handbromsen var godkänd med ett nödrop, enbart för att höger bak tog så bra, och då räckte det med att vänster tog lite, och det var knappt så den mätaren rörde sig.. det ska jag nog fixa oavsett iofs, jag saknar att kunna göra handbromssladdar.
Rosten i sidobalken var typ "jaa, här var det rostigt, men det är godkänt", han tyckte även plåten runtom (framför) var väldigt stabil, och det var ju exakt likadant på högersidan när jags vetsade där, det var bara kex kex kex tills ungefär där dörren börjar, då var det som att slå i berg typ, kärnfrisk plåt.
bensintanken noterade han inte, men det var ju typ en vecka sen jag tankade nu
Tyvärr hittade han ett fel till, rost i framvagnsbalken, jag svetsade ju den förra året och där var det ju fint, tyvärr var det ett ställe mellan mina lagningar som var kexigt nu, han sa att det var gränsfall men valde att slå ner på det..
Avgasröret då, ja det har gått av precis efter flexröret, mellan flexrör och katalysator, tyvärr såg jag att det satt en lambdasond lite dumt till där, och röret böjer sej, och dessutom verkade fästet mot katalysatorn kexigt, alltså inte helt lättfixat.
Ingen som har den första biten av röret lite biligt ?

eller vet var man kan köpa billigt ?
Framvagnsbalken är nog inga större problem att svetsa, frågan är ju hur jag gör med flexröret, min plan att skära av det gamla och klamra fast ett universalflexrör sket sej ju, att svetsa på ett går säkert men då ska ju grejerna loss först, vilket nog är den svåraste biten, iaf om det ska gå att få ihop sedan..
Egentligen borde man ju ha ett sportsystem dessutom, bilen går ju märkbart bättre med trasigt avgasrör
