Idag kom mina tändstift från korea på posten, NGK utan platina.
Bytte när bilen svalnat efter att jag kom hem, vilket visade sej vara jobbigare än väntat, tändhattarna är
ju tredelade, en gummidutt längst ner, en bakelitdel och sen gummi högst upp, på samtliga utom en så lossnade
hatten längst upp, sen fick man dra i röret med tång, varvid det lossnade från stiftet, och lämnade kvar den
nedre gummidutten
..det tog ett tag att få loss dom kan jag säga, men det gick, så ur med dom gamla stiften,
och konstatera att tvåans tändstiftsbrunn hade lite olja i sej, treans mycket olja, jag rensade så gott det gick och
monterade nya stift, dom som satt i var denso platinastift och dom såg hyfsade ut, men man vet ju aldrig med platina.
Sen på med tändhattarna och en provtur.
Wow, detta gjorde helt klart skillnad, det första jag mätkte var att vibrationerna >5000RPM som jag trodde berodde på motorkuddar
nästan försvann, sen när jag med varm motor testade lite krypkörning där den förut lekte känguru så noterade jag att
det beteendet var helt borta nu, den gick hur mjukt som helst, dessutom så känns bilen avsevärt starkare på lågvarv,
man kunde krypköra riktigt sakta på trean, det tror jag inte gick förut.
Över huvud taget kändes det som att motorn gick lättare, typ som en motor med lättat svänghjul.
Jag misstänker att den helt enkelt gick kast på en cylinder, troligen trean (det stiftet såg värre ut än dom andra), så den feltände
lite vid låg och höglast.
Klart kul i alla fall, trodde inte det skulle bli så stor skillnad, detta kan troligen avspegla sej på bränsleförbrukningen också,
i alla fall hoppas jag det