Sida 6 av 7
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: ons 18 nov 2009, 13:27:14
av ducken
Har varit och köpt mig nya startmotorbläck eller vad man kallar det nu. Fick tips av en kompis om att det var dessa som kunde va felet om bilen bara står och klickar.
Jag måste nu ta bort startmotorn och sätta dit de nya. Men med lite newb-varning här nu....vart sitter startmotorn på min Carina II -89 och hur får jag bort den??? Måste jag ta bort nåt annat först och behöver jag några specialverktyg?
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: tor 19 nov 2009, 16:46:32
av ducken
Kan väl bumpa och uppdatera lite granna här.
Har inte fått igång bilen på ett par dagar nu men fick starthjälp av en granne.
Bilen har ju oftat hostat vid startförsök och inte kommit igång och även vid körning så har den hackat lite granna och känts ryckig.
Grannen sa att det troligtvis var tändningen som behövade ställas in så jag åkte direkt till en verkstad som gjorde detta åt mig.
Nu när jag gasar till så går det finfint. Inte några tecken på att den skulle kvävas eller så. De sa även där oxå att att den bara stod och hostade oxå troligtvis berodde på att tändningen inte var rätt inställd.
Så nu får jag köra några dagar och se hur det artar sig så återkommer senare.
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: tor 19 nov 2009, 18:39:47
av snusarn
Gör gärna d , d e alltid kul när det fungerar som det va tänkt.
själv har jag funderingar på att byta soppa filtret, vad jag funderar på är om det kan va samma till camryn som carinan har ???
har även andra tändkablar + fördelarlock som jag tänkte jag skall byta någon dag.
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: fre 20 nov 2009, 19:05:35
av snusarn
idag va det ett jävla malande innan den ens gjorde ansats till att hoppa igång men så har oxå bilen stått i 2dygn, måste ha något me bränslet att göra...
Ingen som vet om jag har en eller två pumpar på bilen ?
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: fre 20 nov 2009, 19:55:19
av Johnny Blade
Det är bara den i tanken.
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: fre 20 nov 2009, 19:56:40
av snusarn
Ok !
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 01:32:53
av snusarn
Har fått tag i en verkstadshandbok på tradera väntar me spänning på att få hem den nu...
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 15:24:29
av ducken
Ohoj!
Efter några dagars användande av bilen efter att ha varit på verkstaden och låtit dem ställa in tändningen.
Bilen var ju extremt svårstartad innan. Den stod och hostade och hostade och kom knappt aldrig igång fakt. Ibland så klickade den oxå bara.
Men som sagt efter det att de ställt in tändningen så startar bilen mycket mycket bättre. Vädret här nere i malmö har väl egentligen varit värsta tänkbara för min bil nu med blåst och rätt mycket regn.
Den hostar någon gång eller två när jag vrider om nyckeln men sedan hoppar den faktiskt igång och det är jag otroligt glad över.
Dock när jag får igång den och börjar köra med den så hackar den mera vid körning än vad den gjorde tidigare. spelar ingen roll vilken växel jag kör på, den hackar till då och då i alla fall. Vet dock inte riktigt vad detta beror på. Någon idé?
Men som sagt så hjälpte det (än så länge) att ställa in tändningen på den. Kostade mig en 100 att göra på verkstaden för det är jag inte så haj på själv.
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 20:41:52
av tobo
Ducken, det här om en bil "bara står och klickar" vid startförsök, det är vanligtvis signal/symtom på att startmotorn får för dåligt med ström/för svag ström.
Vanligen är då antingen batteriet svagt/dåligt/urladdat, tändningslåset slitet i kontaktytorna, oxid i kabelkontaktstycken/skarvar, oxid i växelväljarswitchen (vid automatlåda) eller dålig jordning.
Det sista är det allra vanligaste felet (dålig jordning) - särskilt på gamla bilar som varit med länge. Kolla upp alla jordflätor/jordkablar mellan batteri och kaross/motor och se till att det är god kontakt vid båda ändar. Ännu bättre är att byta ut jordkablarna mot nytt. Kostar inte så mycket på t.ex. Biltema. Jag gjorde så på min buss (-85) och det gjorde susen för envisa startproblem.
Mvh
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 20:48:51
av ducken
tobo skrev:Ducken, det här om en bil "bara står och klickar" vid startförsök, det är vanligtvis signal/symtom på att startmotorn får för dåligt med ström/för svag ström.
Vanligen är då antingen batteriet svagt/dåligt/urladdat, tändningslåset slitet i kontaktytorna, oxid i kabelkontaktstycken/skarvar, oxid i växelväljarswitchen (vid automatlåda) eller dålig jordning.
Det sista är det allra vanligaste felet (dålig jordning) - särskilt på gamla bilar som varit med länge. Kolla upp alla jordflätor/jordkablar mellan batteri och kaross/motor och se till att det är god kontakt vid båda ändar. Ännu bättre är att byta ut jordkablarna mot nytt. Kostar inte så mycket på t.ex. Biltema. Jag gjorde så på min buss (-85) och det gjorde susen för envisa startproblem.
Mvh
För dåligt med ström för startmotorn säger du? Jag har fått rådet att byta startmotorbläck eller vad det heter. Kan det hjälpa nåt tror du?
Det här med att byta jordkablar är det svårt/pilligt?