Sida 7 av 7
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 21:06:40
av tobo
Efter min erfarenhet så är det inte så vanligt att själva startmotorn är problem. Men vill man, så kan man prova om den funkar som den ska. Om man byglar (momentant) mellan stora plusanslutningen på startmotorn och den lilla anslutningen för dragning av solenoiden (liten kabel som kommer från tändningslåset), så ska startmotorn direkt gå igång. Men ta gärna hjälp av någon kunnig så att det inte blir fel, för det är bra kräm i grejerna...
Att byta jordkablar är inte speciellt svårt. Det är bara att leta var de sitter, titta hur den gamla kabeln ser ut - köpa en liknande/likadan och skruva dit. Men koppla förstås ifrån batteriet först innan du börjar jobba.
Här kan du se exempel på kablar/batteritillbehör:
http://www.biltema.se/products/productl ... SecId=1191
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 21:43:15
av ducken
Så du tror inte att det kommer att hjälpa att byta de här startmotorbläcken eller vad det heter? Att pilla och kolla om startmotorn funkar ger jag mig nog inte på tror jag. Låter lite för avancerat för mig.
Och då till nästa fråga, om att byta jordkablar. Tror du det löser mitt problem med att den klickar ibland? Ska erkänna att sedan tändningen justerades så har den inte klickat en enda gång.
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 21:56:30
av tobo
På A svarar jag att: nej, jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara fel på startmotorn, men det går naturligtvis inte att säga så här över nätet utan att ha ordentligt provat och sett allting. Du måste alltså själv bedöma och avgöra hur du vill göra.
På B svarar jag: ja, jag tror att det kan var dålig jordning, men det går heller inte heller säkert att säga. Du får helt enkelt ta alltihopa som goda råd, och sedan själv avgöra.
Hoppas det ordnar sig!
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 22:01:23
av Johnny Blade
Man behöver ju inte byta jordkablar,man kan ju skruva dit nån till.Att först prova med tex en startkabel är ju lätt.
Det är inte ovanligt att blecken blir slitna (eller ärgiga), åtminstone på celicorn.
Om man ska ställa tändningen(finjustering) så är det bara att starta bilen och bygla T och E1 i diagnostikuttaget så justerar den sig själv.
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: mån 23 nov 2009, 22:56:23
av snusarn
Jag har prövet nu att köra me bilen så mycke det går när det e som nu halv tank eller mindre host... host... den går inte långa sträckor nu självdör mest hela tiden .
Så jag antar att det är att byta tank och eller bränsleledningen (inget jag ser fram emot)
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter vid fuktig väderlek
Postat: fre 04 dec 2009, 18:52:53
av snusarn
Då jag nästan va klar med ett långt och välskrivet inlägg å "råkade " ta bort det så får det bli ett nytt inte fullt så detaljerat

Fick idag bilen bogserad till ett varmgarage så jag slipper stå ute å greja, för som det är nu så vill den inte start alls..
fann denna slang trasig , å hoppades denna va boven i dramat det va det nog inte för den startar iaf. inte.
tog bort locket från fördelaren
Det ser ju helt nytt ut, torkade tort (lite dimfuktigt) men gjorde ingen skillnad
Skruva ur varje tändstift och gjorde dem rena (blev knas me bilden)
Hur som efter att ha haft batt på lite laddning så ville jag testa start , funkade såklart inte inte minsta tendens till att vilja hosta till ens.
Men.. det lukar bränsle och stiften va mycket blöta , så då borde det ju inte vara bränsleproblem , har inte funnit någon annan slang som e trasig alla säkringar e hela.
Ja! allt fungerar utom att den inte startar då...
startmotorn drar runt snabbt , någon som kan förklara för mig var jag kan hitta kallstartsventilen ??
Funderar även lite på slangen som va trasig vad den går till ? kommer ifrån såg inte så bra (trångt) men tror att det är bränsleslang iaf.
Jag vill verkligen få igång bilen saknar att köra den

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter (startar ej...)
Postat: lör 05 dec 2009, 19:17:07
av snusarn
Dagen började med ett start försök men det va tröstlöst
när man e själv å grejar så finns det ju vissa saker som e lite svårare att kolla , så jag tog lite hjälp tänkte som så att om det bara hade varit bränsla problem så skulle den ju iaf gjort ett litet hostande me startgas men icke då.
så då pröva vi me om det kom gnista

de gjorde det inte ,då började mätnings period då...
Batteriet på laddning
När d va färdigt så skulle jag börja av me locket
batteriet höll utan tändning 13,2volt och me enbart tändning 11.8 så d va ju inga problem, tog sen å mätte på en + skruv i fördelaren och - skruv 0,138

detta utan tändning på , med så visade det 0.0

sen mellan + på fd och - på batt 11,2 så då stämmer ju det mesta, ström finns.
alltså e det locket som får kollas mätte mellan stiftet i mitten och stiftet som sitter längst ned förbundna med varandra 0,0 ajdå...
Blev att slänga sig i lånebil å åka hem å leta efter det gamla locket

jag fann det jag va säker på att jag slängt det. (man ska aldrig slänga saker)
Gjorde ett test me om det gav gnista på ett stift den hoppa igång på 3cyl direkt jippi !!!
Smäcka ihop allt rulla ut och starta
IT`s ALIVE

Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter (It`s alive... :) )
Postat: tis 08 dec 2009, 18:04:55
av snusarn
Den fungerar fortfarande...
Re: Camry 2,0 gli -89 startsvårigheter (It`s alive... :) )
Postat: ons 16 dec 2009, 00:34:42
av snusarn
Det verkar som om alla problem jag haft me bilen e som bortblåsta

ingen e gladare än jag håller på och kör för att se om den ska börja trilskas när det e lite soppa i tanken nu e jag långt under halv och den bara går och går
Så med detta så kan dena tråd låsas.