Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Ska du inte prova att blanda lite E85, för att komma ner i literpris? Tror en 3S-GE skulle svara ganska bra med lite sprit i tanken.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Funderade på det, men efterssom 98 oktan inte gav effekt gissar jag att det snarare blir högre förbrukning med E85, förvisso så är den rejält mycket billigare också..
Man kanske skulle testa att skvätta i typ 10l 95 och 10l E85 nästa gång det behövs tankas, och se hur det blir, går den kasst så kan man ju fylla upp resten med 95oktan..
För övrigt så känner jag faktiskt att den går lite sämre på toppen med 95, typ vibrerar mer, det är lite märkligt tycker jag, känns inte som den knackar och ECU drar tillbaka tändningen eller nåt, utan mer bara attd en gick jämnare på 98.. mycket skumt.
Däremot misstänker jag att ST205'an borde gå bättre på en skvätt E85 i tanken, borde också provas nån dag.
Tänkte f.ö försöka splicea in en lämplig kontakt (DSUB9 ?) på ECU-kontakten på båda bilarna, och sen sätta min Apexi RSM på den, så man kan göra nån form av enkla prestandamätningar på båda bilarna. (Sambon lär väl bli skogstokig om jag gör det på saaben också hehe)
Man kanske skulle testa att skvätta i typ 10l 95 och 10l E85 nästa gång det behövs tankas, och se hur det blir, går den kasst så kan man ju fylla upp resten med 95oktan..
För övrigt så känner jag faktiskt att den går lite sämre på toppen med 95, typ vibrerar mer, det är lite märkligt tycker jag, känns inte som den knackar och ECU drar tillbaka tändningen eller nåt, utan mer bara attd en gick jämnare på 98.. mycket skumt.
Däremot misstänker jag att ST205'an borde gå bättre på en skvätt E85 i tanken, borde också provas nån dag.
Tänkte f.ö försöka splicea in en lämplig kontakt (DSUB9 ?) på ECU-kontakten på båda bilarna, och sen sätta min Apexi RSM på den, så man kan göra nån form av enkla prestandamätningar på båda bilarna. (Sambon lär väl bli skogstokig om jag gör det på saaben också hehe)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Bilen gick ju som bekant inte igenom besiktningen för tre veckor sedan, lampfelen lagade jag ju redan samma dag, men att höger handbroms inte fungerade alls har jag inte kunnat fixa, mestadels pga att jag använde bilen till jobbet och att det har regnat nästan hela tidne.
Nåväl, nu är det semester och sambon har åkt ner till sin släkt i skåne, och idag var vädret fint så jag började riva höger bakhjul.
Var inga direkta problem att få isär allt, man tackar toyota för "avdragarhålen" i skivorna, utan dom hade det blivit kämpigt..
Konstaterade ganska snabbt att det var wiren som satt fast, den gick inte att röra över huvud taget, varken genom att dra i den från bromsskölden eller genom att använda handbromshandtaget.
Sprutade in 5-56 på den synliga delen, jag böjde wiren fram och tillbaka, försökte knacka in den, ryckte i kryckan.. helt utan resultat.
Efterssom en ny wire kostar över tusen spänn och är lite halvbökig att byta utan lyft så ville ujag helst inte köpa en ny, men efterssom
den befintliga var körd ändå så provade jag ett gammalt indianknep, man skär upp plastisoleringen på wiren längsmed, och sprutar in 5-56
där samtidigt som man böjer den, vilket gör att oljan tränger ner mellan hölje och själva wiretråden, gjorde så ett par gånger hela den längden man
kom åt ifrån hjulhuset och lät det stå och dra ett tag, sen drog jag ut den med hjälp av en hävstång med spjärn mot navet (detta ahde jag försökt innan också, utan resultat) och se på fan, den lossnade med en smäll, nu ville den ju inte in igen, men mer 5-56 på delen som var ute och genom häljet och hårda ryck i kryckan så var dne tillbaka, sen gjorde jag så fram och tillbaks några gånger och efter ett tag så orkade återgångsfjädern dra tilbaka den själv när man släppte på handbromshandtaget, yay.
Satte tillbaka backar och allt, på med trumman/skivan och nej, den tog inte alls, tyvärr fanns det ju inget hål för justering med trumman på så det var lite bök att justera in den, och det blev nog inte så bra, men tillslut roterade dte lätt med handbromsspaken i viloläge, och satt fast helt med den i uppdraget läge.
Efterssom wiren nu var helt öppen så torkade jag rent den utvändigt med t-röd, och lindade sen in den med vulktejp, ovanpå vulktejpen drog jag ordentligt med eltejp. ..Inte helt bra, men det bästa jag kunde fixa utan att köpa ny wire.
På med hjul och ner med bilen, och provtur, svårt att veta om det funkar men den verkar ta bättre iaf.
Tyvärr för sent för att göra efterkontroll idag, men i morron tänkte jag försöka.
Nåväl, nu är det semester och sambon har åkt ner till sin släkt i skåne, och idag var vädret fint så jag började riva höger bakhjul.
Var inga direkta problem att få isär allt, man tackar toyota för "avdragarhålen" i skivorna, utan dom hade det blivit kämpigt..
Konstaterade ganska snabbt att det var wiren som satt fast, den gick inte att röra över huvud taget, varken genom att dra i den från bromsskölden eller genom att använda handbromshandtaget.
Sprutade in 5-56 på den synliga delen, jag böjde wiren fram och tillbaka, försökte knacka in den, ryckte i kryckan.. helt utan resultat.
Efterssom en ny wire kostar över tusen spänn och är lite halvbökig att byta utan lyft så ville ujag helst inte köpa en ny, men efterssom
den befintliga var körd ändå så provade jag ett gammalt indianknep, man skär upp plastisoleringen på wiren längsmed, och sprutar in 5-56
där samtidigt som man böjer den, vilket gör att oljan tränger ner mellan hölje och själva wiretråden, gjorde så ett par gånger hela den längden man
kom åt ifrån hjulhuset och lät det stå och dra ett tag, sen drog jag ut den med hjälp av en hävstång med spjärn mot navet (detta ahde jag försökt innan också, utan resultat) och se på fan, den lossnade med en smäll, nu ville den ju inte in igen, men mer 5-56 på delen som var ute och genom häljet och hårda ryck i kryckan så var dne tillbaka, sen gjorde jag så fram och tillbaks några gånger och efter ett tag så orkade återgångsfjädern dra tilbaka den själv när man släppte på handbromshandtaget, yay.
Satte tillbaka backar och allt, på med trumman/skivan och nej, den tog inte alls, tyvärr fanns det ju inget hål för justering med trumman på så det var lite bök att justera in den, och det blev nog inte så bra, men tillslut roterade dte lätt med handbromsspaken i viloläge, och satt fast helt med den i uppdraget läge.
Efterssom wiren nu var helt öppen så torkade jag rent den utvändigt med t-röd, och lindade sen in den med vulktejp, ovanpå vulktejpen drog jag ordentligt med eltejp. ..Inte helt bra, men det bästa jag kunde fixa utan att köpa ny wire.
På med hjul och ner med bilen, och provtur, svårt att veta om det funkar men den verkar ta bättre iaf.
Tyvärr för sent för att göra efterkontroll idag, men i morron tänkte jag försöka.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Bra tips det där!
Men mycket jobb...

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Jo, tog ju en halv dag eller nåt, och skitig blev man, fast jag gissar att en verkstad skulle ta typ 2000-3000:- för att fixa detta, så mycket betalt skulle jag inte få om jag jobbade en halvdag
..å andra sidan hade jag fått en ny wire då, får väl se hur denna håller..
Jag konstaterade f.ö att nån har svetsat ihop avgasröret också, såg klart märkligt ut, som om det var avsågat, och sen en bit rör över skarven och två svetsar på varje sida ? men det är ganska uppenbart att bakdämpen är originalmodell.. mycket skumt, men så länge det inte läcker är jag nöjd.

Jag konstaterade f.ö att nån har svetsat ihop avgasröret också, såg klart märkligt ut, som om det var avsågat, och sen en bit rör över skarven och två svetsar på varje sida ? men det är ganska uppenbart att bakdämpen är originalmodell.. mycket skumt, men så länge det inte läcker är jag nöjd.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Idag åkte jag till besiktningen, det var lite lustigt i sej då jag hade läst att det kunde vara svårt att få tid för efterkontroll och väntetiderna kunde bli långa, jag kom dit, och det stod en snubbe och knapapde på "ankomstdatorn", och efter typ 10 sekunder kommer det en besiktningskille och säger "Ska vi kolla bromsarna på Celican ?" Jag stod som ett frågetecken och han bara garvade och sa att han hade slagit in numret när jag kom efterssom han inte hade något att göra 
Körde bromstest först, inte perfekt jämt men fullt godkänt, sen hade ju murphy slagit till igen, igårkväll funkade båda halvljusen, nu på väg till besiktningen hade lampan höger fram pajat, wtf! ..men han fvar schysst och sa att han nog missade det, det var ju vänster han skulle kolla
Passade på att köpa en lampa på hemvägen, 129 jävla spänn! tur att dom håller en halv evighet..
bytte när jag kom hem och nu är bilen både besiktigad och tvåögd

Körde bromstest först, inte perfekt jämt men fullt godkänt, sen hade ju murphy slagit till igen, igårkväll funkade båda halvljusen, nu på väg till besiktningen hade lampan höger fram pajat, wtf! ..men han fvar schysst och sa att han nog missade det, det var ju vänster han skulle kolla

Passade på att köpa en lampa på hemvägen, 129 jävla spänn! tur att dom håller en halv evighet..
bytte när jag kom hem och nu är bilen både besiktigad och tvåögd

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Grattis!
Söh! murphys lag... är du skrockfull också?

Söh! murphys lag... är du skrockfull också?

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Murphy's A Bitch... skönt att det löste sig med bromsen.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Det är skönt att ha en nybesiktigad bil.
Apropå avgassystemet så kan det vara så att tex en skrot har kapat upp det i bitar för att hålla fraktkostnaden nere.

Apropå avgassystemet så kan det vara så att tex en skrot har kapat upp det i bitar för att hålla fraktkostnaden nere.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Ja, då vet man att den är okej ett år till iaf 
Jo, det har du iofs rätt i, har sett avgasystem på tradera där det står att dom kapas upp innan frakt, hoppas verkligen att dom gör ett V-format snitt då.

Jo, det har du iofs rätt i, har sett avgasystem på tradera där det står att dom kapas upp innan frakt, hoppas verkligen att dom gör ett V-format snitt då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se