Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Johnny Blade »

Så Crownen går alltså billigare.;) Jag kör iofs VÄLDIGT försiktigt,aldrig över 90.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Jag kör inte speciellt försiktigt, saaben drar nästan en deciliter mer när jag kör den än sambon, och då är det ändå ingen bil som direkt inbjuder till inspirerad körning :)

..Kanske borde försöka snålköra en tank och se vad den drar, men det är ju så tråkigt.

Tycker iofs att ca 0.9 är rätt bra för en bil med 175hk och som jag kör..

Dessutom är det ju för stora hjul på den, borde räkna ut hur många procent och sen räkna ner soppaförbrukningen.

Men kan iaf se tydligt att det går åt tre tankar i månaden, alltså ca 160 liter/mån.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Snittat på 0,66 med husvagn några hundra mil på och 500 liter sista månaden på min bruksis.
Snittat på 1,05 och 120 liter (3 tankningar) med 95 i tanken på ST205
Snittat på 0,83 och 80 liter (2 tankningar) med 98 i tanken på ST205 fast har ju vart nere i 0,72 ett par gånger tidigare med. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

0.90 igen.. börjar bli en dålig vana att den drar över 0.9 nu :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Igår körde jag på motorvägen och det kom ett väldigt konstigt "burrande" ljud från höger bakhjul, men när asfaltsbeläggningen ändrades på vägen slutade det tvärt.. hmm, märkligt men jag körde vidare.. lite senare när jag accelererade under en omkörning på 100-väg så kom ljudet tillbaka, och försvann inte, jag tyckte även bilen kändes "skum" bak så jag körde in till vägerenen och stannade (på motortrafikled, kul..) och kollade höger bak, upptäckte att en hjulmutter var borta ? kände på hjulet och tyckte det glappade liite precis vid muttern som var borta ..tog fram ett fälgkors och kontrolldrog alla andra bultar, men dom satt bra, drog åt dom lite extra ändå och körde hem försiktigt.

Väl hemma snodde jag en mutter från vänster bak och satte på höger bak och tog en lång provtur med ganska höga hastigheter för att se om ljudet hade flyttat sej, men lyckades aldrig provocera fram problemet, dessutom kändes inte nåt av hjulen alls glappa..

Idag ska jag försöka köpa en ny hjulmutter, otroligt märkligt detta..

Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Oljudet blev värre och värre, man märkte även att om man saktade ner så kom det som "dunk dunk dunk" i ungefär en hjulomkrets tidsperiod.

Upptäckte först att domkraftens att löst (som ju sitter bak till höger) men det hjälpte inte, nu tror jag mej dock ha upptäckt vad det är, jag noterade att det alltid verkade uppkomma efter att man parkerat, och jag hade också tänkt på att det ofta smäller till när man startar, typ som att handbromsen fastnat.

Nu har jag använt bilen i en vecka utan att lägga i handbromsen vid parkering, och fenomenet är helt borta.

hmm, när jag lagade handbromsen förut "fuskade" jag ju med wajern, dessutom konstaterade jag att handbromsbackarna var nästan helt slut.. kanske dags att riva grejerna och kolla hur det verkar.

..Nu ångrar jag att jag inte köpte dom där billiga bromsbackarna på tradera förut :)
Senast redigerad av Glenn den mån 08 okt 2012, 23:39:47, redigerad totalt 1 gånger.

cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Det problemet hade jag på min Camry -88 en gång i världen. Handbromswirerna kärvade så backarna gick inte tillbaka helt, utan dom högg i trumman med kraftiga vibrationer som följd. Du må tro att jag kliade mig i huvudet innan jag kom på vad det var. Nya wirerar löste problemet. Eftersom du ändå ska ha av skivan och isär bromsen kan du ju passa på och byta backarna också (kan väl inte vara dyra?), så är det ju frächt sen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Ja det tyder ju ännu mera på att det är vad jag misstänker.

Som jag skrev när jag fixade wiren så ansåg jag det ju vara en fuskreparation, men det fick gå så länge det gick typ, så en ny vore ju trevligt, ska se om man kan hitta nån billig på internet nånstans för den var halvdyr hos toyota.

Nya backar vore ju också trevligt som sagt, även om det fanns slityta kvar var det inte mycket.

Klossarna och skivorna såg bra ut däremot, alltid nåt :)

cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Jag tror att jag ska ha en höger handbromswire till en Camry V6 -88 liggande nånstans, men det är väl antagligen inte samma?

Angående bränsleförbrukning, senast jag tankade min Subba hade den dragit 0,68. ;) Det med 167 hästar, permanent fyrhjulsdrift och automatlåda. Den är deklarerad till 0,8, och det har den förvisso dragit ett par gånger, men då får jag köra bra hetsigt. Drar lite mer på vinterhjulen, men det är dog inte bara däckens fel, den årstiden blir man lätt lite mer leksugen också.. ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Tankade igen, nere på 0.88 igen, jag gissar att det lär sjunka nu när jag tar den tråkiga vägen från jobbet varje dag pga märker och halka.

Halka ja, idag regnade det och var +1C när jag kom hem, och jag har fortfarande inga vinterdäck, aj aj aj..

I morron kommer sambon hem med saaben och då ska vinterdäcken på den så då kan jag köra den tillfälligtvis, men hon behöver ju också bil för att ta sej nånstans.

Det får gärna bli lite varmare veckan ut iaf, det skulle lösa en del problem..

Skriv svar