hjälp angånde kamremsbyte st165
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
hjälp angånde kamremsbyte st165
hejsan kamremen gick av igår på min ny inköpta st165a! aldrig byt kamrem förut mer än när motorn är ur bilarna!! behövs något speciall verktyg för o lossa drevet (remskivan) verkar sitta som fan! som driver vatten pump och generator? tack för bilder och tips!! mvh johan
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Re: hjälp angånde kamremsbyte st165
Vet inte om du redan sett tråden http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=10&t=997 dör de snackas om vattenpump. Lär vara nästan samma jobb för å komma åt. Tror de e ungefär lika på alla GT-Four. Verkar då bekant iaf när dom bytte rem på min.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
Ett ordentligt "krafthantag" och en krafthylsa till remskivebulten är rätt lämpligt. Låt någon sitta i bilen med hög växel i och foten på bromsen sen kan du dra som en idiot så bör den lossna, så gjorde jag när jag bytte. Sen kan man ta till startmotortricket med ett skaft låst mot balken, vilket kräver stor försiktighet. Det är bra skjuts i startmotorn.
Minns att det var trångt att få in en momentnyckel vid rambenet för att dra spänhjulet. Byt vattenpump och rullarna på en gång om det inte är gjort på länge...
Minns att det var trångt att få in en momentnyckel vid rambenet för att dra spänhjulet. Byt vattenpump och rullarna på en gång om det inte är gjort på länge...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
-
Larco skrev:Ett ordentligt "krafthantag" och en krafthylsa till remskivebulten är rätt lämpligt. Låt någon sitta i bilen med hög växel i och foten på bromsen sen kan du dra som en idiot så bör den lossna, så gjorde jag när jag bytte. Sen kan man ta till startmotortricket med ett skaft låst mot balken, vilket kräver stor försiktighet. Det är bra skjuts i startmotorn.
tackar tackar!!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
-
får hoppas att man klarar av detta jobb utan o slå sönder något! det e ju trångt som inåthelvete!!!

fixat utan problem! efter mycket pill men så..har en ventil slagit sig lätt det som så toppbyte
så typiskt!!

fixat utan problem! efter mycket pill men så..har en ventil slagit sig lätt det som så toppbyte

Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
-
byt topp och momentdragit den! nu till det trixiga remen blir för slapp när man monterar på den mellan vattenpumpen och avgaskammen...innan topp byte gick kamremen på utan problem inge slapp alls! några tips??

Senast redigerad av JohanRocker den lör 18 jul 2009, 13:15:03, redigerad totalt 1 gånger.
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Planat för mycket? du får gå bärsärk hos nån som säljer bildelar i jakt efter en stöd/spännrulle som har lite större diameter.JohanRocker skrev:byt topp och momentdragit den! nu till det trixiga remen blir för slapp när man monterar på den mellan vattenpumpen och avgaskammen...innan topp byte gick kamremen på utan problem inge slapp alls! några tips??
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
okej okej. inte tänkt på det köpte en begagnad toppPierreW skrev:Planat för mycket? du får gå bärsärk hos nån som säljer bildelar i jakt efter en stöd/spännrulle som har lite större diameter.JohanRocker skrev:byt topp och momentdragit den! nu till det trixiga remen blir för slapp när man monterar på den mellan vattenpumpen och avgaskammen...innan topp byte gick kamremen på utan problem inge slapp alls! några tips??

Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- Larco
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
Har du verkligen dragit remmen rätt då? borde märkas tydligt om toppen är planad så mycket tycker jag!
Har själv stått o kliat mig i huvudet nångång när jag satte dit kamremmen lite galet o det blev helkonstigt med längden.
Har du släppt på spännrullens bult, dragit runt motorn för att sedan dra åt den som man ska göra? Så spännarn får göra sitt jobb.
Har själv stått o kliat mig i huvudet nångång när jag satte dit kamremmen lite galet o det blev helkonstigt med längden.
Har du släppt på spännrullens bult, dragit runt motorn för att sedan dra åt den som man ska göra? Så spännarn får göra sitt jobb.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
-
okej ska kolla igen! får kolla igen! men sist var det inga problem med gamla toppen!! släppte bulten så spännaren går att skjuta den bakåt som man ska den e ju fjäderbelastad kanske inte går tillbaks riktigtLarco skrev:Har du verkligen dragit remmen rätt då? borde märkas tydligt om toppen är planad så mycket tycker jag!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing