Låsproblem, går att låsa men inte låsa upp, Corolla -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
attis
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 99

Låsproblem, går att låsa men inte låsa upp, Corolla -99

Inlägg av attis »

Hej!
Det gäller förardörren, utifrån med nyckel.
Har inte varit problem fram tills nu och jag brukar regelbundet ha låsolja. Det går alltså hur bra som helst att låsa dörren men det går inte alls att vrida nyckeln åt höger för att låsa. Känns som det tar emot.

Jag tog bort dörrpanelen på insidan, det sitter en spak (blå pil på bilden) från låset. Drar man i den går det att låsa men i motsatt riktning (låsa) är det stopp. Skickar med bild på vad jag menar.

Frågan är: Är det själva låset som är paj eller något med "spaken" och där den försvinner ner?
Jag vill ju helst bespara mig att byta fel del, det ser för övrigt väldigt trångt ut, hur kommer man åt?

Bild

Bild
Pipedreams
Sponsor
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan

Re: Låsproblem, går att låsa men inte låsa upp, Corolla -99

Inlägg av Pipedreams »

Det går alltid att låsa oavsett om man har rätt nyckel eller inte. Så det är låset som kärvat ihop.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar