Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av JEP »

Hej,

I det gamla forumet har jag tidigare pratat om ett rassel / skrammel som uppkommer vid belastning kring 1200rpm på alla växlar på min Avensis 03:a 2.0 vvti
Jag hittade tillslut, i samband med vinterhjulsbyte, en sten som kilat fast sig mot bromsskölden och ljudet försvann. Trodde då att problemet var löst men när jag i våras monterade sommarhjulen igen finns skrammlet kvar. Antagligen dränktes det i ljudet från dubbarna. Vid ca 2500rpm återkommer ljudet, fast mer väsande.

Det verkar som skrammlet tystnar en del när man trycker ned kopplingen en bit, precis innan den slirar. Alltså, åker jag i uppförsbacke på femman och håller 1200rpm rasslar det, trycker jag ned kopplingen en aning just innan den börjar slira, men varven inte ökar, rasslar det inte lika mycket/inte alls. Har någon erfarenheter om liknande oljud? Svänghjulet har jag läst om för dieslarna, men hur ser det ut på bensinarna?

Har kollat katalysatorn, värmeplåtar, luftburk, insug, m.m. Även spelat in ljudet genom att montera en mp3-inspelare på olika platser kring motorutrymmet. Ljudet är starkast från motorns vänstra sida.

Tack på förhand!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av cheetah1 »

Urtrampningslagret kanske? :) En kille här på forumet som fick problem med det på en nybytt koppling och fick åka och byta igen..
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av JEP »

Det här var en nästan omöjlig nöt att knäcka. Jag tror jag får lyfta upp bilen på pallbockar och köra den med framhjulen i luften. Femman och aningen broms pålagd borde kunna framkalla oljudet. Återkommer. :-)
Användarens profilbild
Juha
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 18:07:45
Bilmodell: Avensis Executive
Årsmodell: 2005
PostOrt: Forsa / Ölsund

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av Juha »

Hej!
Vet inte om detta kan hjälpa dig men jag hade också ett oljud(rassel) från motor ,vxllåda? Det uppträdde vintertid, gärna minusgrader ute vid kallstart,bilen stillastående och obelastad, efter ca: en minut hördes ett svagt rassel som kom lite oregelbundet och lät ungefär som ett tort kullager. Man kan tänkasig ett begynnande lagerhaveri på en spännrulle eller generatorlager. Oljudet försvann efter att motor/växellåda blivit varm. Lämnade in bilen till Toyota verkstaden för felsökning,och dom märkte att oljudet försvann när man tryckte ner kopplingen och återkom efter att man släppte upp kopplingen. Och gissa om jag blev förvånad över deras upptäckt? Fel i växellådan! hela växellådan måste rivas ut, för byte av synkringar. Som tur var det ett som Toyota kallar för "kännt fel" och jag fick till störstadelen ut det på toyotas "goodwill". En viktig synpunkt som jag ska passa på att förmedla på engång och som figurerat på andra platser här på forumet är. Min bil (-05/6000mil,3ägare) har inte en helt fläckfri servicehistorik hos märkesverkstaden med tanke på serviceintervallen, vilket dom ju naturligtvis påpekade före åtgärdandet av felet i växellådan. Det innebar att vi kom överens om att jag betalar arbetskostnaden och Toyota står för reservdelarna. En uppgörelse som jag var mycket nöjd med. Jag ser servicen hos en märkesverkstad som en garanti, servicekostnaden som en premie för ett bekymmersfritt bemötande och åtnjutande av Toyotas "goodwill". Sist men inte minst är jag mycket nöjd med märkesverkstaden och deraspersonal här på orten. Juha
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av Speedo »

Juhas problem låter ju inte likt trådstartarens. Det intressanta för mig däremot är att det låter väldigt likt ett ljud jag hade på min avensis -02. Köpte den i februari i år, och märkte ganska fort att det var ett gnisslande ljud, som precis som juha säger, lät som det kom från spännrullen eller generatorn. Detta vid kallstart på tomgång och kall väderlek.

I mitt fall var det dock ingen som konstaterade att det försvann när man tryckte ner kopplingen (Testade nog aldrig själv). Min har full service historik, har inte fyllt 8år än och har gått under 12000mil, så min TKG garanti gäller fortfarande. Toyta bytte då spännrullen (skulle kostat 4000kr) och drivremmen, varav jag enbart behövde betala inköpspriset på remmen. Efter det hörde jag inget gnissel längre, MEN, det var precis i brytpunkten för när det började bli varmare, så har jag maximal otur så återkommer det nu med vinterkylan... Hoppas att man isåfall inte kommer till samma slutsats som för Juha, och måste renovera hela växellådan. Men hur vanligt fel kan det vara? Låter märkligt...
På min 12000 mila service som ligger drygt 100mil bort, så skall det faktiskt bytas växellådsolja. :geek:
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av JEP »

Den här nöten kan jag inte knäcka!
Det gick ju heller inte att köra den med framhjulen i luften, eller jo det gjorde det, men det gick inte att bromsa för att belasta motorn eftersom ABS:en mfl system hugger in och tycker att här är något galet på gång när bakhjulen står still :-) Det kanske skulle gå att rycka ur säkringen till ABS-systemet. Men nu åker vinterhjulen på igen och då hörs knappt oljudet. Får ta nya tag till våren!

Risken är kanske att katalysatorn har släppt ifrån sig en bit som ligger och skrammlar? Bra avgasvärden hade den på senaste besiktningen nyligen i alla fall.

/JEP
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av Pugho »

Prova att skicka på lite remspray på generatorremmen. Går även bra med en droppe motorolja eller två om du inte har nån remspray.
____________________________
Mikael Cedergren
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av Speedo »

Olja på remmen?
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av Pugho »

Inte så mycket så att den slirar alltså..
____________________________
Mikael Cedergren
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Rassel och oljud - Avensis 03 2.0 vvti

Inlägg av Vossen »

har haft detta problem på en del avensisar med 2,0 maskinen spännaren till generator remmen ger ifrån sej detta oljud när du kopplar lite lätt så försvinner en del av motorn belastining och remmspännaren får inte jobba lika mkt kan nästan lova dej att det e detta men testa för att ta bort remmen och kallstara och provkör en ca 100 m
tänk nu på att den driver V-pump och generator så du får fan inte köra en längre bit då har du en helt annat problem sen :D
Skriv svar