Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo 08]
Postat: tor 13 feb 2014, 16:13:48
Hej!
Lite snabbt om bilen. Vatten i kupén, Inköpt 2012, Göteborg, och Toyota Center i Mölndal som leker med mig. Bilens nybilsgaranti tog slut på sommaren 2013.
Jag behöver tips och råd i den här situationen. Den driver mig bokstavligt talat till vansinne just nu.
Allt började med hösten 2013, bilen fick det tyvärr kända felet att det läcker in vatten i kupén på passagerarsidan, fram.
Jag samlade snabbt på mig information om att det här är ett mycket känt problem och försökte prata med Toyota att stå för reparationen då det är ett mycket känt fel och enligt mig även allvarligt då bilen tillslut kan bli obrukbar pga rost.
Toyota i Mölndal har hävdat följande saker och jag önskar jag hittade på. "Det händer bara i Göteborg." - "Vi har ingen utökad garanti för det här!" - "Folk på internet hittar bara på!" - "Fullt arbete kommer att kosta 20.000kr om du vill ha den fixad!"
Jag gav upp, prata med Toyota Sweden AB och de sa att jag behövde få den felsökt så de fick ett protokoll. Sen KANSKE de kan gå med på "good will" för det här felet.
Vintern kom och såntur vart så var den ganska torr, men gångerna de regnat har det varit en swimming pool vid passagerar sidan. Tack och lov för tvättsvampar som jag har fått använda flitigt. Jag tänkte jag håller ut till Januari och kör på Service + Felsökning.
Sagt och gjort, det konstaterade att de hade ett fel som tidigare varit på bilen, något jag inte ens kände till att de gjort tidigare. Står inget i mina papper alls. Även bett dem om samtliga protokoll tidigare. Men de kommer laga den kostnadsfritt för reklamation på tidigare reparation.
Jag är iaf glad att de kommer nu äntligen åtgärda felet. Jag slipper stå där och hinka ut vatten varje gång det regnat, trodde jag iaf.
Snabbspolning till idag (2014-02-13) felet är tillbaka. Idag lika stor swimmingpool som tidigare. 3 veckor sen de "fixade" felet.
Jag åker till Toyota Mölndal och pratar öga emot öga. Personen ifråga tror mig, erkänner att det faktiskt ÄR ett känt problem med vatten i kupén, berättade att Toyota har en utökad garanti för det här felet med de tar bara 50% av materialkostnaden, om jag har tur...
De säger att jag får skylla mig själv, att nybilsgarantin är slut. Då är det upp till mig att lösa allt, även problemet är MYCKET känt sen tidigare. Men här kommer knorren.... De har lagat BAKRE passagerare sidan. Inte Passagerarsidan fram som jag sa felet är vid!
En felsökning som max kräver en vattenslang kan de inte ens finna att felet är passagera sidan fram?! Jag har inte ens märkt av läckage i bakdörrarna. Aldrig hört något om vatten där eller någon säga "Oj vad blött de var!".
Nu står jag här och väntar i nästa vecka att de skall ta in den och försöka jämföra om de tidigare gjort den reparationen och kanske då göra det kostnadsfritt.
Jag frågar därför er Aygo ägare, har någon av er någonsin haft så här mycket problem med Toyota för laga felet? Det är vad jag läst bara att de behöver sätta på nya lister så skall problemet försvinna. Alt. som jag skojade med en kollega och sa "Eller så får de väl borra ett hål så vattnet åker ut istället för in i kupén."
MVH
Minibeep "den blöte"
Lite snabbt om bilen. Vatten i kupén, Inköpt 2012, Göteborg, och Toyota Center i Mölndal som leker med mig. Bilens nybilsgaranti tog slut på sommaren 2013.
Jag behöver tips och råd i den här situationen. Den driver mig bokstavligt talat till vansinne just nu.
Allt började med hösten 2013, bilen fick det tyvärr kända felet att det läcker in vatten i kupén på passagerarsidan, fram.
Jag samlade snabbt på mig information om att det här är ett mycket känt problem och försökte prata med Toyota att stå för reparationen då det är ett mycket känt fel och enligt mig även allvarligt då bilen tillslut kan bli obrukbar pga rost.
Toyota i Mölndal har hävdat följande saker och jag önskar jag hittade på. "Det händer bara i Göteborg." - "Vi har ingen utökad garanti för det här!" - "Folk på internet hittar bara på!" - "Fullt arbete kommer att kosta 20.000kr om du vill ha den fixad!"
Jag gav upp, prata med Toyota Sweden AB och de sa att jag behövde få den felsökt så de fick ett protokoll. Sen KANSKE de kan gå med på "good will" för det här felet.
Vintern kom och såntur vart så var den ganska torr, men gångerna de regnat har det varit en swimming pool vid passagerar sidan. Tack och lov för tvättsvampar som jag har fått använda flitigt. Jag tänkte jag håller ut till Januari och kör på Service + Felsökning.
Sagt och gjort, det konstaterade att de hade ett fel som tidigare varit på bilen, något jag inte ens kände till att de gjort tidigare. Står inget i mina papper alls. Även bett dem om samtliga protokoll tidigare. Men de kommer laga den kostnadsfritt för reklamation på tidigare reparation.
Jag är iaf glad att de kommer nu äntligen åtgärda felet. Jag slipper stå där och hinka ut vatten varje gång det regnat, trodde jag iaf.
Snabbspolning till idag (2014-02-13) felet är tillbaka. Idag lika stor swimmingpool som tidigare. 3 veckor sen de "fixade" felet.
Jag åker till Toyota Mölndal och pratar öga emot öga. Personen ifråga tror mig, erkänner att det faktiskt ÄR ett känt problem med vatten i kupén, berättade att Toyota har en utökad garanti för det här felet med de tar bara 50% av materialkostnaden, om jag har tur...
De säger att jag får skylla mig själv, att nybilsgarantin är slut. Då är det upp till mig att lösa allt, även problemet är MYCKET känt sen tidigare. Men här kommer knorren.... De har lagat BAKRE passagerare sidan. Inte Passagerarsidan fram som jag sa felet är vid!
En felsökning som max kräver en vattenslang kan de inte ens finna att felet är passagera sidan fram?! Jag har inte ens märkt av läckage i bakdörrarna. Aldrig hört något om vatten där eller någon säga "Oj vad blött de var!".
Nu står jag här och väntar i nästa vecka att de skall ta in den och försöka jämföra om de tidigare gjort den reparationen och kanske då göra det kostnadsfritt.
Jag frågar därför er Aygo ägare, har någon av er någonsin haft så här mycket problem med Toyota för laga felet? Det är vad jag läst bara att de behöver sätta på nya lister så skall problemet försvinna. Alt. som jag skojade med en kollega och sa "Eller så får de väl borra ett hål så vattnet åker ut istället för in i kupén."
MVH
Minibeep "den blöte"