Hej!
Min corolla (-03) har börjat ge ifrån sig ett slags kurrande ljud när jag gasar. Upptäckte ljudet igår efter några mils körning när jag växlade upp till 4:an. Ljudet fortsatte även på 5:ans växel, men upphörde vid 3:ans eller lägre. Ljudet hördes alltså på hastigheter mellan ca 50-120 km/h. Jag stannade till och kollade så att inget läckte eller liknande och upptäckte inget fel. När jag fortsatte köra hördes fortfarande detta ljud, men lite svagare, vid samma hastigheter/på samma växlar. Ljudet upphörde vid frikoppling.
Idag skulle jag köra en kort sväng med den och samma ljud uppkom redan vid ca 20-30 km/h (alltså 2:ans-3:ans växel). Är helt okunnig när det gäller bilar, ska förbi en toyota-verkstad imorgon för att få hjälp, men undrar om ni kanske kan ha någon idé om vad det rör sig om?
Missljud vid gaspådrag
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Solna
Re: Missljud vid gaspådrag
Hej!
Jag har exakt samma beteende på min Toyota Avensis (-00). Vad var det för fel och vad kostade reparationen?
Om du kan svara vore jag oerhört tacksam! Jag har bokat verkstadstid men den är 3 veckor bort och jag behöver bilen under den tiden.
Tack!
//Henrik
Jag har exakt samma beteende på min Toyota Avensis (-00). Vad var det för fel och vad kostade reparationen?
Om du kan svara vore jag oerhört tacksam! Jag har bokat verkstadstid men den är 3 veckor bort och jag behöver bilen under den tiden.
Tack!
//Henrik
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
Växellådan kan föra ett malande oväsen på dessa bilar. Kör du mycket släpkörror?
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
-
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Solna
Hej,
Det har aldrig suttit en dragkrok på bilen så den typen av belastning har aldrig skett.
Ljudet uppstår först från 3:ans växel upp till 5:an. Ljudets tonläge ökar med gaspådraget och försvinner direkt vid frikoppling eller att jag bara släpper på gasen. Inget missljud heller om jag frikopplar och ger gas till ungefär samma varvtal som innan. (M.a.o. rullar i ca 70 km/h men frikopplad och varv på motorn)
Jag har också testat att lätt lägga foten på kopplingen när ljudet hörs för att se om det tystnar men det är kvar. Detta test hittade jag i en annan forumtråd för att se om det kunde vara urtrampningslagret.
Ljudet som sådant är inte skarpt på något sätt, som man förväntar av ett lager som skurit, utan det kan bäst beskrivas som at det puttrar nästan som en dieselmotor. En gissning kunde varit ett litet hål på avgassystemet men då borde det inte bara höras på högre växlar och vid belastning.
Mvh
//Henrik
Det har aldrig suttit en dragkrok på bilen så den typen av belastning har aldrig skett.
Ljudet uppstår först från 3:ans växel upp till 5:an. Ljudets tonläge ökar med gaspådraget och försvinner direkt vid frikoppling eller att jag bara släpper på gasen. Inget missljud heller om jag frikopplar och ger gas till ungefär samma varvtal som innan. (M.a.o. rullar i ca 70 km/h men frikopplad och varv på motorn)
Jag har också testat att lätt lägga foten på kopplingen när ljudet hörs för att se om det tystnar men det är kvar. Detta test hittade jag i en annan forumtråd för att se om det kunde vara urtrampningslagret.
Ljudet som sådant är inte skarpt på något sätt, som man förväntar av ett lager som skurit, utan det kan bäst beskrivas som at det puttrar nästan som en dieselmotor. En gissning kunde varit ett litet hål på avgassystemet men då borde det inte bara höras på högre växlar och vid belastning.
Mvh
//Henrik
-
- Bilmodell: Corolla 1,3 xli
- Årsmodell: 1997
- PostOrt: Sundsvall
Jag har liknade missljud i min Corolla -97.
Vad kom dom fram till på verkstan?
Vad kom dom fram till på verkstan?
-
- Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
- PostOrt: -
Troligen ett resonansljud. Täta luftfiltrets röranslutningar med vävtejp. Dvs röret in till burken och framkant till lufttanken (för dem som har det...)
-
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Här nämns bl.a. om en plastbit som lossnar i insuget. http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... t=missljud