Byta växellådsolja på en Corolla T-sport. Lite frågor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SueCia
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Byta växellådsolja på en Corolla T-sport. Lite frågor

Inlägg av SueCia »

Ja, som topic lyder ska jag byta växellådsoljan, den står med som en punkt på 12k servicen, men Toyota har tagit bort den ur sitt serviceprogram och säger att det bara är en rekomendation nu för tiden. Tänkte byta nu ändå, men tyvärr har Corollatsport.se gått i graven för bara några dagar sedan :(.

Hur som helst är jag rätt säker på att jag läste mig till att det skulle användas 2.3 Liter olja vid bytet, men när jag pratar med toyota så säger dom att det bara behövs 1.9 liter, har 2 liter hemma nu och tänkte kolla med ngn. här om ngn. vet.

Jag köpte en Castrol olja, fullsyntet för växellådor 75w 90, är det ett bra val till en T-sport tro?

Ena toyotaverkstaden säger att man bör byta packningarna för påfyllnadspluggen och urtappningen, men när jag åkte till den andra toyotaverkstan (den som ligger 4 mil närmre) så säger dom att man kör alltid med dom gamla. Är det onödigt att byta packningarna?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Byta växellådsolja på en Corolla T-sport. Lite frågor

Inlägg av PierreW »

Packningarna bytte man vid behov, ingick alltid i bytet men var inte alltid man kom ihåg de.
Vi använde Castrol SMX-S 75w-90 i alla manuella lådor.

Ang nivån så ska bilen stå plant, så fyller du tills det rinner ur påfyllningspluggen.
Kom ihåg att T-sporten har insex till båda pluggarna, vanliga Corollan har sexkant storlek 24mm.
Finns nån 24mm "plugg" på T-sportlådan också men vad som finns innanför vågar jag inte svara på, så lossa inte den.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
SueCia
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Byta växellådsolja på en Corolla T-sport. Lite frågor

Inlägg av SueCia »

PierreW skrev:Packningarna bytte man vid behov, ingick alltid i bytet men var inte alltid man kom ihåg de.
Vi använde Castrol SMX-S 75w-90 i alla manuella lådor.

Ang nivån så ska bilen stå plant, så fyller du tills det rinner ur påfyllningspluggen.
Kom ihåg att T-sporten har insex till båda pluggarna, vanliga Corollan har sexkant storlek 24mm.
Finns nån 24mm "plugg" på T-sportlådan också men vad som finns innanför vågar jag inte svara på, så lossa inte den.

Är du säker på att det är insex på alla T-sportar?

Tsport forumet är uppe igen nu som tur är, men det saknas tyvärr bilder. Däremot i guiden han skrev så nämnde han inget om insexnycklar utan bara om hylsnycklar. Kan det skilja från T-sport till T-sport?

Men i guiden säger han 2.3 liter, så Toyota verkar ha fel i sina uppgifter.
Skriv svar