Bilen har ju ett mongoose rostfritt system som jag köpte sist när original avgasröret pajade (för ca 10 år sedan), även då var det flexröret som gav sej.
Och efterssom ST202'an står still f.n så "måste" jag ju ha ST205'an till jobbet, så det var ju en ganska jobbig sitation.
Nåväl, jag tog bilen till jobbet och på eftermiddagen skulle jag besiktiga, jag tänkte att jag iaf får en månad till på mej, och då har jag semester så det blir enklare att fixa.
Körde dit och parkerade, väntar inne i väntrummet och killen kommer ut och vi går till bilen, han sätter sej ochs tänger dörren och startar, han säger direkt att efterssom den är 4wd så måste han provköra/bromsa på allmän väg och jag säger att klossarna är helt nya efter det onödiga gnället förra året (fick nedslag pga slitna bromsklossar, det var 4mm på den sämsta..) och att jag hoppas det tar jämt nu, det gör det och han passar på att påpeka att handbromsen tar bra men högt upp (ska ta och justera in det, brukar inte vara så svårt.), då kommer det roliga, han säger:
"Jaa, bara så du vet, vår avgasmätningsutrustning lade av i morse så jag kan inte mäta avgaser.."
Jag säger "jaha, hur blir det då då ?"
"Jag får använda en alternativ kontrollmetod helt enkelt, men det kommer att stå i pappret, allt måste dokumenteras."
Jag säger "Alternativ kontrollmetod ? vad ska du göra ? lukta på avgaserna eller ?"
"Haha, ja exakt, jag tyckte dom luktade fint, så det är godkänt"

Wtf.. grym tur, hoppas bara han inte hör läckaget tänker jag, men det gjorde han inte, stängde av tändningen och öppnade dörren och fortsätter

Resten av besiktningen går bra, förutom att han klagar lite på att framdämparna svettas olja, inget som ger nedslagmen det bör ju åtgärdas, jag tänker att jag har frambenen som jag köpte av johanrocker förut (men när jag kollar hemma så visar det sej att det var bakbenen..) ..så nu får jag väl jaga dämpare eller nåt också, nån som vet om det går att sätta i insatsstötdämpare ? har för mej det inte gick utan modifikation på ST165 iaf..
Sen kollar han resten, och jag stör mej på att han envisas med att ha lyset på hela tiden.
Bilen går igenom, jag betalar och ska starta.. *KLICK* ..och mans er hur alla instrument slocknar när det klickar..
Jag frågar om han kan hjälpstarta mej och han skrattar och hjälper mej med en såndär mobil starthjälp, inga problem då.
Så nu måste jag ha nytt batteri också, vilket iofs är föga förvånande, det som sitter i är nämligen ett toyotabatteri med tillverkningsdatum 1996.. batteriet är alltså 18 år gammalt! ..helt otroligt att det funkat så länge, och den där "health" indikatorn har visat på kasst de senaste 10 åren, men det har funkat bra ändå.
Får se om jag köper ett toyota elelr exide-batteri, har bra erfarenhet av exide från hojen.