Har noterat innan besiktningen förra året: Tojjan drar mycket soppa och har vid några tillfällen då släpkärra hängt efter dragit in typ vevhusavgas i cabinen. Bilen är i övrigt som ny gått ca 20' mil, gick lite blöddrigt med bra klipp i övrigt. Komprov som enligt skoboken.
Innan första besiktning bytt olja/stift:
Värden: CO 0,3 CO 2500 1,4 HC 045 LAMDA 0,95
Bytt katalysator (Biltema), Lamdasond (Biltema)
Nya värden CO 4,45 CO 2500 ? (glömt skriva upp) HC 335 LAMDA 0,97-,99
Tätar avgas läcka innan lamda. Bytt luftfilter
Nya värden CO 0,7 CO 2500 0,7 HC 178 LAMDA 1,0
Byter luftfilter, stift igen (ökat värmetal NGK fyller på E85), byter värmesensor. Sprayat startgas över hela motorn, rengör spjällhus och kollar ventil händer inget.
Nya värden CO 0,8 CO2500 0,6 HC210 Lamda 1,0
Tidigare felkoder 21, 25 41 efter dessa är nollade kommer inga nya upp. Tändning 10 grader ok.
Kollar VSV, Kanisterventil ok, Spridare 15,0 Ω 15,0 Ω 15,0Ω 14,9 Ω . Gasspjällsgivare ok. Insugningsluftens givare ok (dock har den ramalt ur glömts vid något tillfälle, vet inte vilket. Kan det bli övertryck här?) Byter hela spjällhuset mot ett begagnat. Gick HC värdet ner till 156, annars lika som tidigare.
Kollat vakum på insugningen vid och det är konstant, dock faller inte trycket när jag täppt till avgasröret. Kan inte höra att det läcker.
Hur kollar jag MAP-sensor, enbart en slang. Inte som VVTi där det finns flera mätpunkter. Motorn tvärdör när slangen tas bort.
Det har ju varit ett antal fel när vi köpte bilen och tanten tyckte det var för dyrt att laga, men ALLA säger att just denna motor och bil bara går, så nu återstår det att se om devisen är sann
