Hej!
Jag har en Toyota Avensis 1.8, årsmodell 1998, som fick en anmärkning på besiktningen. Handbromsen tog inte alls på vänster sida. Det sitter bromstrummor bak.
Efter att ha plockat bort bromstrumman visade det sig att bromsbackarna var helt nedslitna, likaså bromstrumman. Så jag beställde nya bromstrummor, bromsbackar och monteringssats till båda sidor. Dessutom var bromsvajern trög, vilket var förvånande med tanke på att jag bytte bromsvajer på båda sidor för fyra år sen.
Men jag köpte även en ny bromsvajer till vänster sida. Den på höger sida var det inga fel på.
Efter att ha monterat allt så upptäcker jag att den nya bromsvajern är ca tre centimeter kortare än den gamla. Vilket gör att fästet där de båda vajrarna är fästa i drar snett. Vilket i sin tur gör att handbromsen tar ojämnt. Fästet är förbundet med en kortare vajer som är fäst i handbromshandtaget.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Köpte bromsvajern hos Autoexperten här i Karlskoga och det ska vara rätt vajer.
Nu minns jag att det inte passade som det skulle när jag bytte vajer på båda sidor för fyra år sen. Det var lite snett även då, om än inte så mycket som nu.
Är det någon som har en idé vad som kan vara fel?
Handbromsvajer Avensis - 98
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.