Skall ut på långsemester med min Prius(Edit: menar Previa) till Norge (höga fjäll och kurviga vägar) Har inte kört familjebuss/SUV tidigare nån längre sträcka. Har ju hört talas om roll over med SUV´ar pga för hög fart i skarpa svängar. Finns det liknande farliga situationer som kan uppstå när man kör en Prius (menar Previa)(familjebuss)?
All info välkommen!
Köra Previa/familjebuss, vilka situationer kan vara farliga?
Köra Previa/familjebuss, vilka situationer kan vara farliga?
Senast redigerad av Erik_w den sön 12 jul 2009, 00:53:41, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
- Bilmodell: Supra
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Askim, Göteborg
- Land (Country): Sverige
Re: Köra Prius/familjebuss, vilka situationer kan vara farliga?
Prius är väl ingen familjebuss? Sen så kan Renault Kangoo också välta om du drar i kryckan och svänger skarpt 

Re: Köra Prius/familjebuss, vilka situationer kan vara farliga?
Hahaha, får skylla på ölen som jag drack till maten.... Menar förståss PreviaSuprafan skrev:Prius är väl ingen familjebuss? Sen så kan Renault Kangoo också välta om du drar i kryckan och svänger skarpt

-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Köra Previa/familjebuss, vilka situationer kan vara farliga?
Kör du som folk så är det nog ingen fara. Tror inte att previan är nån speciellt farlig bil, dom rejsade ju tillochmed med den på topgear, mot andra minivans.
Re: Köra Previa/familjebuss, vilka situationer kan vara farliga?
Återkommen från Norgesemestern kan jag komma med 2 råd:
1. Körning nerför fjällen: I fjällen finns det branta och mycket kurviga grusvägar. Då Previan (bakhjulsdriftsmodellen) lättare kan få sladd gäller det att bromsa i tid innan kurvan.
2. Körning uppför fjällen: I fjällen finns det branta och mycket kurviga grus/asfaltvägar. Sätt automatlådan i 2´an eller använd overdrive (dvs låt inte bilen automatväxla). Annars kommer det lukta bränd från motorn när du har kommit till toppen...
Bonusråd 1: I Norge är det mycket kortare omkörningssträckor pga kurviga vägar. Kör ngn om dig, lätta på gasen så att han hinner förbi.
Bonusråd 2: I Gudbrandsdalen har det införts genomsnittmätning av din hastighet mellan två fartkameror. Lätta på gasen i detta område.
1. Körning nerför fjällen: I fjällen finns det branta och mycket kurviga grusvägar. Då Previan (bakhjulsdriftsmodellen) lättare kan få sladd gäller det att bromsa i tid innan kurvan.
2. Körning uppför fjällen: I fjällen finns det branta och mycket kurviga grus/asfaltvägar. Sätt automatlådan i 2´an eller använd overdrive (dvs låt inte bilen automatväxla). Annars kommer det lukta bränd från motorn när du har kommit till toppen...
Bonusråd 1: I Norge är det mycket kortare omkörningssträckor pga kurviga vägar. Kör ngn om dig, lätta på gasen så att han hinner förbi.
Bonusråd 2: I Gudbrandsdalen har det införts genomsnittmätning av din hastighet mellan två fartkameror. Lätta på gasen i detta område.