Celica Gti ryker
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Celica Gti ryker
Som rubriken lyder så har min celica börjat att vitryka, det rycker mer när den är kall än varm, jag har haft koll på oljenivå och vatten nivån i kylaren och dom sjunker inte (verkar det som) och den blir inte jättevarm (håller sig strax under mitten på tempmätaren), och det är en grå/brun beläggning i toppen av olje påfyllnings locket.
Min fråga är vad tror ni det är som har gått sönder?? Har toppen spruckit eller är det bara en packning?? Klarar jag mig med att byta topp packningen eller måste jag plana toppen med?? Alla svar uppskattas
Motorn är 3s-GE eller vad den heter, 2.0 gti 150 hk.
Min fråga är vad tror ni det är som har gått sönder?? Har toppen spruckit eller är det bara en packning?? Klarar jag mig med att byta topp packningen eller måste jag plana toppen med?? Alla svar uppskattas
Motorn är 3s-GE eller vad den heter, 2.0 gti 150 hk.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Celica Gti ryker
går den lite ryckigt också eller hör du ojämnheter från motorn när du kör?
låter nästan som det jag råkade ut för, fast då var det ventilkåpspackningen och olja runnit ned i en cylinder så den gick bara på 3.
det är ingen gissning kanske om vad du har för fel eftersom du sa att det kommer vit rök och då är det förmodligen vätska i förbränningen.
låter nästan som det jag råkade ut för, fast då var det ventilkåpspackningen och olja runnit ned i en cylinder så den gick bara på 3.
det är ingen gissning kanske om vad du har för fel eftersom du sa att det kommer vit rök och då är det förmodligen vätska i förbränningen.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Re: Celica Gti ryker
Nej, den går som den ska förutom röken, som sagt så verkar sen inte dra i sig några större mängder vätska i någon form (olja eller vatten) men det luktar både lite olja och glykol om avgaserna.
Den har rykt lite sen jag köpte den men sen en dag när jag skulle åke hem ifrån jobbet så lade jag en dimridå efter mig, körde den bara en dag efter det innan jag tog min andra bil och ställde celican åt sidan, men det går som sagt jämt och fint och går inte upp i högre temperaturer än strax under mitten.
Den har rykt lite sen jag köpte den men sen en dag när jag skulle åke hem ifrån jobbet så lade jag en dimridå efter mig, körde den bara en dag efter det innan jag tog min andra bil och ställde celican åt sidan, men det går som sagt jämt och fint och går inte upp i högre temperaturer än strax under mitten.
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Celica Gti ryker
Finns en pryl som påminner om en batteriprovare som kollar koldioxidhalten i kylarvattnet.. Kanske kan vara något ? Tror biltema har sådana alternativt kanske du kan låna en från en bilverkstad.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Re: Celica Gti ryker
vad skulle koldioxid i kylarvattnen tyda på??
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Celica Gti ryker
Koldioxid i kylarvattnet = Avgaser tränger in i kylkanaler pga spräckt topp/block eller trasig packning därför att du har ett högre tryck i förbränningsrummet vid förbränning än i kylsystemet. Och att det ryker vitt beror ju på det motsatta, alltså att det sugs in kylarvatten i förbränningsrummet vid insugstakten då ett undertryck skapas, detta kylarvatten förbränns ju sedan och kommer ut genom avgasröret som ånga (vit rök).Svedberg skrev:vad skulle koldioxid i kylarvattnen tyda på??
Skulle det visa sig att endast din topplockspackning gått sönder så är det säkert en liten "skada" i toppen just där packningen släppt igenom vatten/avgaser = toppen måste planas. Blocket klara sig i regel nästan alltid då det är i gjutjärn medan toppen är aluminium.
När man lossar en topp så böjs den alltid en aning, även om man lossar bultarna i rätt ordning = toppen måste planas.
Alltså hur läget än är så rekommenderas en planslipning av toppen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Celica Gti ryker
Aha, ok då är jag med på noterna.
Jo, en planing hade jag redan räknat med, någon aning om vad en firma skulle kunna ta för en planing??
Jo, en planing hade jag redan räknat med, någon aning om vad en firma skulle kunna ta för en planing??
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Celica Gti ryker
nånstans mellan 500kr och 1000kr inkl tvätt/rengöring av toppen.Svedberg skrev:Aha, ok då är jag med på noterna.
Jo, en planing hade jag redan räknat med, någon aning om vad en firma skulle kunna ta för en planing??
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Celica Gti ryker
Ok, trodde det skulle gå på mer än så. Men ska jag provtrycka kylkanalerna i toppen först för att vara säker på att den inte har spruckit?? Eller kan ni på den info jag gett stryka det??
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Celica Gti ryker
Hade det varit min bil hade jag ju rivit av toppen först o kollat, är det uppenbart att packningen gått sönder så är det troligtvis ingen fara med toppen.Svedberg skrev:Ok, trodde det skulle gå på mer än så. Men ska jag provtrycka kylkanalerna i toppen först för att vara säker på att den inte har spruckit?? Eller kan ni på den info jag gett stryka det??
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?