Hej!
Jag har ett problem med generatorn i min Celica GTi 2.0 -90. Den ger ifrån sig bara ca 10-11 volt, det ska väl vara runt 14?
Hur som helst så resulterade detta i att bilen inte startade häromdagen.. jag laddade upp batteriet sen gick den som vanligt. Ett annat "tecken på fel" är att lampor och voltmätare "fladdrar".
Jag har plockat isär generatorn och hittar inga som helst fel på varken kol, dioder eller spänningsregulator.. Inget fel på fläktremmen som driver den heller.
Nån som har en aning om vad som kan vara fel?
Tacksam för svar!
Problem med generatorn i Celica GTI -90
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Problem med generatorn i Celica GTI -90
Fixat det! Det var en kortslutning i spänningsregulatorn som jag hade missat =)
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons 29 jul 2009, 19:21:38
- Bilmodell: Celica 1,8 ZZT230
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Hägersten
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med generatorn i Celica GTI -90
Hej.
Om du har lust får du gärna berätta hur du löste detta eller om någon annan kan hjälpa mig.
Jag har en Celica GTI -91 där oljelampan, bromslampan och batterilampan började lysa för några dagar sedan..
De slocknar ibland för att sedan börja lysa igen och då klickar det till från området kring växelspaken.
Mitt batteri ligger på 12,93V med tändning avstängd och 12,83V med tändning på men motor av.
När kontrolllamporna är släckta och motor på tomgång så visar den 14,2V men när kontrolllamporna tänds så går den ner till 12,7V, alltså under batterispänning.
Nu när jag körde så såg jag att voltmätaren i bilen steg upp för att sedan falla efter några km.
Då visade batteriet 12,99V med tändningen av.
Jag körde lite till med alla lampor av och voltmätaren låg.
Efter det så visade batteriet 12,73V med tändning av.
Vad kan detta vara?
Om du har lust får du gärna berätta hur du löste detta eller om någon annan kan hjälpa mig.
Jag har en Celica GTI -91 där oljelampan, bromslampan och batterilampan började lysa för några dagar sedan..
De slocknar ibland för att sedan börja lysa igen och då klickar det till från området kring växelspaken.
Mitt batteri ligger på 12,93V med tändning avstängd och 12,83V med tändning på men motor av.
När kontrolllamporna är släckta och motor på tomgång så visar den 14,2V men när kontrolllamporna tänds så går den ner till 12,7V, alltså under batterispänning.
Nu när jag körde så såg jag att voltmätaren i bilen steg upp för att sedan falla efter några km.
Då visade batteriet 12,99V med tändningen av.
Jag körde lite till med alla lampor av och voltmätaren låg.
Efter det så visade batteriet 12,73V med tändning av.
Vad kan detta vara?
Re: Problem med generatorn i Celica GTI -90
Hmm.. har du något verktyg för att mäta ampere?
I så fall kan du mäta hur mycket ström som går ut från batteriet resp. generatorn i olika lägen (typ tändning av/på, tomgång, 3000rpm, osv).
Jag tycker att det låter som en kortslutning nånstans, svårt att säga var...
I så fall kan du mäta hur mycket ström som går ut från batteriet resp. generatorn i olika lägen (typ tändning av/på, tomgång, 3000rpm, osv).
Jag tycker att det låter som en kortslutning nånstans, svårt att säga var...
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons 29 jul 2009, 19:21:38
- Bilmodell: Celica 1,8 ZZT230
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Hägersten
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med generatorn i Celica GTI -90
Nej det har jag inte.
Är väl ganska många ampere som strömmar där.
Jag misstänker också någon kortis någonstans. Batteriet laddas ändå.
Idag hade jag 13,4V på batteriet med tändning avstängd så generatorn verkar ju fungera som den ska.
Jag säljer nog bilen istället. Är inte så bra på att mecka med bil och jag har inget garage.
Ska lägga upp en fullständig annons på söndag.
Tack ändå för svar.
Är väl ganska många ampere som strömmar där.
Jag misstänker också någon kortis någonstans. Batteriet laddas ändå.
Idag hade jag 13,4V på batteriet med tändning avstängd så generatorn verkar ju fungera som den ska.
Jag säljer nog bilen istället. Är inte så bra på att mecka med bil och jag har inget garage.
Ska lägga upp en fullständig annons på söndag.
Tack ändå för svar.