...demontering torkararmar.
Symptomet är följande:
Vid kallstart spinner motorn igång som vanligt utan knyssel och går fint, backar jag ur en p-ficka så går detta alltid utan problem. När jag sedan lägger i ettan och ska iväg ruskar drivpaketet till om än inte våldsamt med klart tydligt irriterande, det händer bara en gång och är snarare regel än undantag vid kallstart. Bästa beskrivningen av "rusket" är ett klassiskt illa hjulspinn på framhjulsdriven bil, ni vet när friktionen precis inte räcker till och det känns som att ett hjul studsar.
Förtydligande är att jag inte gör några rivstarter och återigen är vibrationerna måttliga men uppstår även om jag smyger iväg eller normal start så att säga, en gång som sagt. Första tanken var "sablans va dåligt grepp det är i däcken" eftersom det påminner om fwd/hjulspinn, det är dock Inte fallet. Mönstret är ok med ca 5mm, även om däcken är ganska gamla så är de utan torrsprickor och sköter sig överlag utan problem.
Något känt problem för Yaris? Stiftbyte gjorde ingen skillnad på den punkten, annat tändningsrelaterat, ståplatta på kopplingen, sliten motorupphängning?
Demontering torkararmar kan ibland bli en våldsam process =) En vanlig spindelavdragare av enklare modell är ofta ett bra hjälpmedel och det är rimligt för bakrutetorkaren på en Yaris Verso men fram... Torkararmarna är duktigt försänkta i plasten som täcker torkardiket, frågan är för det första om de brukar sitta som sju svåra år och om det i sådant fall finns ngt bra trix för detta? Inte testat ännu så mest i förebyggande =)
1NZ-FE - Mystisk vibration vid kallstart och..
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
1NZ-FE - Mystisk vibration vid kallstart och..
Started out with nothing and I still got most of it left
NCP21L TS -01
KE30 -77
NCP21L TS -01
KE30 -77
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: 1NZ-FE - Mystisk vibration vid kallstart och..
Tjena.
Menar du medan du slirar på kopplingen, eller när du frikopplar för växling efter acceleration?
Kan vara ett dåligt motorfäste om det är vid växling.
Om det är vid kopplingssliret, så "hugger" kopplingen lite.
Det gör båda mina bilar lite, om det regnat eller är fuktigt.
Endast med kall motor.
Testa med lite högre motorvarv än vanligt vid start med kopplingen och slira mjukare nästa gång.
Får du småryck då är det kopplingen.
Är det endast vid kallstart, och den funkar fint annars, är det inget att bry sig i.
Kostar betydligt mer än det smakar att byta för endast detta.
Micke.
Menar du medan du slirar på kopplingen, eller när du frikopplar för växling efter acceleration?
Kan vara ett dåligt motorfäste om det är vid växling.
Om det är vid kopplingssliret, så "hugger" kopplingen lite.
Det gör båda mina bilar lite, om det regnat eller är fuktigt.
Endast med kall motor.
Testa med lite högre motorvarv än vanligt vid start med kopplingen och slira mjukare nästa gång.
Får du småryck då är det kopplingen.
Är det endast vid kallstart, och den funkar fint annars, är det inget att bry sig i.
Kostar betydligt mer än det smakar att byta för endast detta.
Micke.
Re: 1NZ-FE - Mystisk vibration vid kallstart och..
Jo precis det är när jag "slirar" på kopplingen även om det låter illa eftersom jag naturligtvis är världsmästare på att växla 
Hur som.. det kan nog stämma med luftfuktighet i.o.m. att det varit rätt blött efter den fina sommaren vi hade. Köpte dock bilen i Juni och minns att jag tyckte att den var särskilt trixig från noll överlag men blev lite snällare efter stiftbyte. Detta fenomen är dock konstant men kanske bättre när jag stått i varmgaraget över natten, får testa det.
Jag gillar dock mjuka växlingar (utan slir) och idag när tjejen körde som inte funderar så mkt på det ruska det nog än värre både en och två gånger, sen normalt dock.
Har några bekanta på Toyota, ska reka om det finns ngn vetskap i ämnet oavsett om lösningen inte kommer förrän nästa kopplingsbyte =) Kan vara intressant att veta så det inte finns ngt känt strul med ex. svänghjulet eller så.

Hur som.. det kan nog stämma med luftfuktighet i.o.m. att det varit rätt blött efter den fina sommaren vi hade. Köpte dock bilen i Juni och minns att jag tyckte att den var särskilt trixig från noll överlag men blev lite snällare efter stiftbyte. Detta fenomen är dock konstant men kanske bättre när jag stått i varmgaraget över natten, får testa det.
Jag gillar dock mjuka växlingar (utan slir) och idag när tjejen körde som inte funderar så mkt på det ruska det nog än värre både en och två gånger, sen normalt dock.
Har några bekanta på Toyota, ska reka om det finns ngn vetskap i ämnet oavsett om lösningen inte kommer förrän nästa kopplingsbyte =) Kan vara intressant att veta så det inte finns ngt känt strul med ex. svänghjulet eller så.
Started out with nothing and I still got most of it left
NCP21L TS -01
KE30 -77
NCP21L TS -01
KE30 -77