Vattenpump Avensis T25 2004

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ashystyle
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Vattenpump Avensis T25 2004

Inlägg av ashystyle »

Hej,

Fick efter en halvservice här om veckan höra att det är dags för en ny vattenpump eftersom den nuvarande läcker.
Glykolnivån hade efter påfyllningen vid servicetillfället sjunkit när vi var på återbesök.
Bilen har rullat strax över 17000 mil och inte missat enda servicetillfälle.

Frågor:

1. Måste vattenpumpen som byter till vara original? (Hörde att det skulle kosta 7-8k ink byte)
2. Kan det vara packningen som är själva anledningen till läckaget? (Toppackning eller vad de nu heter?)
3. Om svaret är nej på fråga 1, finns det några billiga och bra vattenpumpar som skulle passa till Avensisen? Isf vart kan man köpa de? Garantier? (1 år och 3 års reklamationsrätt?)

Tacksam för snabba svar.
Senast redigerad av ashystyle den mån 03 nov 2014, 20:33:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Vattenpump Avensis T25 2004

Inlägg av PierreW »

Garanterat packboxen till axeln som läcker, pumpen i sig är inte så dyr, dumt att snåla på sånna grejer, sen står du där när garantin på pumpen gått ut med skägget i brevlådan.
Toyotas pumpar lever ungefär 2-3ggr längre än andra märkens skulle jag vilja påstå.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ashystyle

Inlägg av ashystyle »

PierreW skrev:Garanterat packboxen till axeln som läcker, pumpen i sig är inte så dyr, dumt att snåla på sånna grejer, sen står du där när garantin på pumpen gått ut med skägget i brevlådan.
Toyotas pumpar lever ungefär 2-3ggr längre än andra märkens skulle jag vilja påstå.
Tack för snabbt svar Pierre!
Men vart kan man köpa Toyota original vattenpump då?
Är bytet krångligt? Vad borde en auktoriserad och en icke auktoriserad verkstad tänka sig ta för jobbet?
Senast redigerad av ashystyle den tor 06 nov 2014, 14:20:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Dale »

PierreW skrev:Garanterat packboxen till axeln som läcker, pumpen i sig är inte så dyr, dumt att snåla på sånna grejer, sen står du där när garantin på pumpen gått ut med skägget i brevlådan.
Har nog fått ett dåligt exemplar på min bil för jag fick byta vattenpump efter 6 tusen mil och nu läcker den igen efter snart ytterligare 5 tusen mil senare. Första bytet gick på garanti men hur det blir med nummer två vet jag inte. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ashystyle

Inlägg av ashystyle »

Återkom med resultat. Måste man köpa hela kittet eller behöver man bara byta ut packningarna? Vad kostar en ny vattenpump? original eller icke original?

Jag vill komma undan så billigt som möjligt. Gärna köpa allt som behövs själv och be min mekaniker fixa allt.
Skriv svar