Någon som har kunskap om Celica 2.0 GTI 1989 startproblem?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Robbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 21:13:53
Bilmodell: Toyota Celica 2.0 GTI
Årsmodell: 1989
PostOrt: Borås
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: -
OrgNr: -
Kontaktperson: -

Någon som har kunskap om Celica 2.0 GTI 1989 startproblem?

Inlägg av Robbie »

Jag har en Toyota Celica 2.0 GTI 1989 års modell. Nu till mitt problem:

När man skall starta bilen ger inte motorn utslag alls, däremot fungerar all el i bilen tex ljus, elhissar, CD osv. Efter ett antal minuter/timmar fungerar bilen igen och motorn kan då starta. Problemet kan återuppstå i nästa sekund man stänger av bilen igen. Det kan förekomma när man minst anar det.

Bilen dör dock inte när motorn väl är igång. Startmotorn jobbar inte när jag försöker starta efter att jag parkerat bilen och inget i motorn heller och jag hör knäppande ljud och knäppet när man vrider tändlåset när inte motorn går igång. Det är helt tyst i motorn när jag försöker starta... inget driver på något vis.

Först trodde jag det kunde vara batteriet, men då skulle ju inte elen fungera.

Är det någon som är expert på just 2.0 GTI Celica motorerna och har tips till mig vad det är som kan vara problemet eller haft liknande problem?

Mycket tacksam för svar!
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Någon som har kunskap om Celica 2.0 GTI 1989 startproblem?

Inlägg av R4b13z »

Låter som tjorv med startmotorn, kollat att blecken är ok så den får bra kontakt, glappkontakt?
Solenoiden verkar ju klicka iaf.
Kan ju vara slut om du har otur.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Någon som har kunskap om Celica 2.0 GTI 1989 startproblem?

Inlägg av Jonex »

Känns som att det här diskuterats rätt ordenligt i en annan tråd, sök på startmotor, det är inget speciellt just för din Celica , konstruktionen är lika på alla toyotor från dom årtalen.

* I den här tråden står det en hel del om celica och startmotorer/moduler.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 1&start=10
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Någon som har kunskap om Celica 2.0 GTI 1989 startproblem?

Inlägg av Neblade »

Finns väl ett par olika saker som jag ser på rak arm.

* Dåligt batteri, även om lampor etc orkar lysa så kanske batteriet är sprucket/dåligt så det inte orkar driva startmotorn (1000W ~80A), provat med startkablar?

* Kontaktblecken i startmotorn är slitna, solenoiden på startmotorn klickar men startmotorn får ingen ström, men helt plötsligt fungerar det tidvis.

* Tändningslås glapp, också ett inte helt ovanligt fel. Man kan prova att koppla in sig direkt på solenoiden för att se om motorn startar då. Se till att handbromsen är åtdragen och Akta så du inte har växel i!´



(Vill minnas att jag hade alla de tre felen på min Celica 88. ;) Fast inte samtidigt...)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar