Just nu hatar jag min Toyota.
Postat: tor 12 feb 2015, 20:40:01
Hej,
Kan direkt meddela att jag är Data-nörd och tycker bilar ska bara rulla och man ska inte behöva bry sig. ( Redan där inser ni att jag har ett problem, men jag kan byta en glödlampa. Inte i bilen utan att det tar två timmar, men dock hemma i bostaden )
Har en Avensis kombi 2.0 ( 2003 ). Gått ca 17 000 mil då jag ägt den senaste 4-5000 milen ungefär.
Nuvarande situation: Nu i veckan när frugan skulle dra till jobbet med den så kom hon ett kvarter och bromspedalen for ner i golvet vid första inbromsning. Tack för handbromsen! Bilen åter till P-rutan. Behållaren för bromsvätska är nu tom så antagligen ngt läckage. Inser läget att bilen måste till verkstad. Var ner till bilen kvällen efter detta och skulle starta den för att se om man kunde pumpa upp ngt tryck i pedalen. DÅ startar inte biljävxxxn ens. Batteriet visar på 12.1 V, startmotorn jobbar och det låter "nästan" som att den vill hicka igång. Behöver jag ens säga att bilen inte servats eller tändstiften bytts på ett bra tag?
Nu vet ni läget och jag skäms en del för mitt ointresse kring bilar.
1. Kan det slumpa sig så att det är pga tändstiften?
2. Är en 2003:a så smart att ngn startspärr känner av att bromsrören är lika tomma som min plånbok snart?
3. Har bensinpumpen valt det magnifika tillfället att packa ihop i anslutning till att bromsarna gav upp?
Mekonomen ( butik ) gav tipset att testa tändstiften med start-spray i insuget för att se om man kan härleda problemet till bränslesystemet. Har inte hunnit labba med sånt ännu.
Tar tacksamt emot goa tips då det verkar finnas ett gäng skapligt kompetenta personer här på forumet.
/Niclas
Kan direkt meddela att jag är Data-nörd och tycker bilar ska bara rulla och man ska inte behöva bry sig. ( Redan där inser ni att jag har ett problem, men jag kan byta en glödlampa. Inte i bilen utan att det tar två timmar, men dock hemma i bostaden )

Nuvarande situation: Nu i veckan när frugan skulle dra till jobbet med den så kom hon ett kvarter och bromspedalen for ner i golvet vid första inbromsning. Tack för handbromsen! Bilen åter till P-rutan. Behållaren för bromsvätska är nu tom så antagligen ngt läckage. Inser läget att bilen måste till verkstad. Var ner till bilen kvällen efter detta och skulle starta den för att se om man kunde pumpa upp ngt tryck i pedalen. DÅ startar inte biljävxxxn ens. Batteriet visar på 12.1 V, startmotorn jobbar och det låter "nästan" som att den vill hicka igång. Behöver jag ens säga att bilen inte servats eller tändstiften bytts på ett bra tag?

Nu vet ni läget och jag skäms en del för mitt ointresse kring bilar.
1. Kan det slumpa sig så att det är pga tändstiften?
2. Är en 2003:a så smart att ngn startspärr känner av att bromsrören är lika tomma som min plånbok snart?
3. Har bensinpumpen valt det magnifika tillfället att packa ihop i anslutning till att bromsarna gav upp?
Mekonomen ( butik ) gav tipset att testa tändstiften med start-spray i insuget för att se om man kan härleda problemet till bränslesystemet. Har inte hunnit labba med sånt ännu.
Tar tacksamt emot goa tips då det verkar finnas ett gäng skapligt kompetenta personer här på forumet.
/Niclas