Just nu hatar jag min Toyota.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Niclas
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Handen

Just nu hatar jag min Toyota.

Inlägg av Niclas »

Hej,
Kan direkt meddela att jag är Data-nörd och tycker bilar ska bara rulla och man ska inte behöva bry sig. ( Redan där inser ni att jag har ett problem, men jag kan byta en glödlampa. Inte i bilen utan att det tar två timmar, men dock hemma i bostaden ) :roll: Har en Avensis kombi 2.0 ( 2003 ). Gått ca 17 000 mil då jag ägt den senaste 4-5000 milen ungefär.

Nuvarande situation: Nu i veckan när frugan skulle dra till jobbet med den så kom hon ett kvarter och bromspedalen for ner i golvet vid första inbromsning. Tack för handbromsen! Bilen åter till P-rutan. Behållaren för bromsvätska är nu tom så antagligen ngt läckage. Inser läget att bilen måste till verkstad. Var ner till bilen kvällen efter detta och skulle starta den för att se om man kunde pumpa upp ngt tryck i pedalen. DÅ startar inte biljävxxxn ens. Batteriet visar på 12.1 V, startmotorn jobbar och det låter "nästan" som att den vill hicka igång. Behöver jag ens säga att bilen inte servats eller tändstiften bytts på ett bra tag? :oops:

Nu vet ni läget och jag skäms en del för mitt ointresse kring bilar.
1. Kan det slumpa sig så att det är pga tändstiften?
2. Är en 2003:a så smart att ngn startspärr känner av att bromsrören är lika tomma som min plånbok snart?
3. Har bensinpumpen valt det magnifika tillfället att packa ihop i anslutning till att bromsarna gav upp?

Mekonomen ( butik ) gav tipset att testa tändstiften med start-spray i insuget för att se om man kan härleda problemet till bränslesystemet. Har inte hunnit labba med sånt ännu.

Tar tacksamt emot goa tips då det verkar finnas ett gäng skapligt kompetenta personer här på forumet.
/Niclas
Bilagor
IMG_1494.JPG
IMG_1494.JPG (97.53 KiB) Visad 5791 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Just nu hatar jag min Toyota.

Inlägg av Glenn »

Niclas skrev: Nuvarande situation: Nu i veckan när frugan skulle dra till jobbet med den så kom hon ett kvarter och bromspedalen for ner i golvet vid första inbromsning. Tack för handbromsen! Bilen åter till P-rutan. Behållaren för bromsvätska är nu tom så antagligen ngt läckage. Inser läget att bilen måste till verkstad.
Menar du att ALL bromskraft försvann ? det ska ju knappt kunna hända på en bil med tvåkretssystem, går ena kretsen sönder så blir iofs pedalen jävligt skum (jag har testat själv.. ofrivilligt..) och sjunker, men du kan bromsa hjälpligt med kvarvarande krets.
Var ner till bilen kvällen efter detta och skulle starta den för att se om man kunde pumpa upp ngt tryck i pedalen. DÅ startar inte biljävxxxn ens. Batteriet visar på 12.1 V, startmotorn jobbar och det låter "nästan" som att den vill hicka igång. Behöver jag ens säga att bilen inte servats eller tändstiften bytts på ett bra tag? :oops:
Det var inte så att det var ett antal minusgrader både när sambon körde dne korta sträckan, och när du skulle starta ?

Det är ett "klassiskt" fel (som jag själv råkat ut för) på iaf vissa toyotor att om man startar bilen i kyla, men inte låter den bli varm (klassikern är att typ flytta den mellan två parkeringar pga städnatt) och sedan stänger av, så fryser nåt ihop, typ en kallstartsventil eller liknande, sen när man ska starta den igen och det fortfarande är minus är det lögn i helvete att få igång den, man nöter på startmotorn i en evighet och bilen bara hostar till ibland, fortsätter man att nöta lääänge så kan den hoppa igång, och då går den riktigt usel ända tills den blivit varm igen.

(Nån i nåt forum sa att man kan dra igång den på startgas, låter logiskt, om man nu råkar ha det hemma..)

> 1. Kan det slumpa sig så att det är pga tändstiften?

Tja teoretsikt sett ja, låter inte så troligt, men det klart att dåliga stift gör bilen mer svårstartad.

> 2. Är en 2003:a så smart att ngn startspärr känner av att bromsrören är lika tomma som min plånbok snart?

Det är jag övertygad om att den inte har.

3. Har bensinpumpen valt det magnifika tillfället att packa ihop i anslutning till att bromsarna gav upp?

Kanske, fast jag tror det är nåt annat.
Mekonomen ( butik ) gav tipset att testa tändstiften med start-spray i insuget för att se om man kan härleda problemet till bränslesystemet. Har inte hunnit labba med sånt ännu.
Jag skulle ha testat startgas, eller vänta tills det blir lite varmare iaf. ..Sen kan du ju ta och ställa en annan bil (med motorn igång) brevid och koppla startkablar så kan du nöta längre, tänk dock på att låta startmotorn vila då och då så du inte eldar upp den.

Var försiktig med startgasen bara, baktänder bilen och du står och sprayar startgas kan det bli otäcka eldscenarion, det är inte SÅ troligt men värt att tänka på iaf, startgas är eter och det är väldigt brandfarligt (förstås.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Niclas

Inlägg av Niclas »

Tack för tipsen. ;) Betr Bromsverkan så sa frugan att det tog lite "längst ner" med pedalen.
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Detta är nog anledningen till att den inte startar. ...

Bilen startas kall och körs ett kvarter.
Sannolikt motorstopp elleravstängd motor när bromsen falerar.
Start av kall motor igen, när bilen körs tillbaka till p-platsen.

Den är sur.
Inte arg, utan blöt av bensin.
Morderna lågfriktionsmotorer drabbas lättare av detta, då bensinen tvättar bort oljefilmen i cylindrarna, så kompressionen blir mycket sämre.
Det hörs på starten för ett vant öra. Det kan vara lite marigt att få igång dom. Ibland måste man tom hälla pyttelite olja i varje cyl för att återfå kompressionen. Köra på starten utan stift, och sedan nya stift.
Ibland startar den ändå till slut.
Vissa har också lyckats med startgas, då den tänder lättare än bensinen vid kompressionsbortfall.

Onödigt att påpeka kanske, men du kan givetvis INTE köra bilen till verkstad med dom bromsarna.
Bärgning!

Din fru kan tacka sin lyckliga stjärna att detta hände när trafiken tillät.

Micke.
Niclas

Inlägg av Niclas »

Tack för tipsen så här långt. Igår hade jag hjälp av en person som har vana att mecka. Vi plockade bort stiften vilka såg hyggligt sotiga ut. Alla såg sotiga ut men bara ett blev rejält blött av bensin om jag minns rätt. Rengjorde och testade igen vilket gav ngt bättre gnistor efter rengöring, men motorn ville inte starta ändå. Inte ens med hjälp av startgas.
Han plockade loss "Ut-slangen" för bensinen för att se om det spottades tillbaka ngn bensin och det gjorde den, så bensin verkade den få åtminstone. Han pillade o hade sig och sedan lät den som att den var på väg att starta bättre än tidigare.

Kan det vara så simpelt att nya stift skulle kunna göra skillnaden att den orkar hoppa igång? Jag tänkte att jag skulle byta dom för det är säkert läge för det ändå. Synd att de är så satans dyra bara. ( sk2011br )

Förra året hade jag en utombordare som var tjurig vid start en tid för att sedan vägra trots rengöring av stift men den rackarn blev som ny när jag bytte stiften.

Ska jag offra en tusing på nya stift? :mrgreen: Eller riskerar jag att offra en tusing i onödan?
GT4-R
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Inlägg av GT4-R »

stiften skall ju bytas nu för andra gången kring ditt miltal så lika bra kosta på det.

9000 mils intervall.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0

Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96

Inlägg av Glenn »

du kan ju iofs köpa vanliga stift (utan platina/iridium9 och testa, dom är precis lika bra eller bättre, det ENDA som är sämre är att dom inte håller lika länge.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Läste du tidigare? Det är vanligt med just den motorn att den tappar kompet pågrund av bortsköljd oljefilm, hörs när man vrider på nyckeln för att det låter som att den snurrar ovanligt lätt. När vi råkade ut för det på våran så krävdes det nån matsked olja i varje cylinder (inte mer, man kan sabba katalysatorn), startkablar som höll uppe spänningen från en annan bil med motorn igång, och sen nöta och nöta, max 30 sekunder i taget med nån minuts mellanrum så man inte eldar upp startmotorn, samtidigt som man håller gasen i botten.

Anledningen till att det blir såhär är att motorn fetar på så mycket när den är kall att det kondenserar bensin på cylinderväggarna, vilket löser upp och sköljer bort oljefilmen som i princip är vad som står för kompressionen i cylindern. Den går okej på det här sättet tills den blir varm, men stänger man av den innan dess är det fetkört, då måste man göra nåt för att få upp kompet igen, exempelvis genom att dutta i sagda oljedutt i varje cylinder.

Men det spelar ingen roll, för du kan inte köra bilen till verkstad utan ordentliga bromsar. Om du inte har nån som med hundraprocentig säkerhet vet vad hen gör när hen skruvar bromsar så måste du till en verkstad. Bromsar kan vara rätt lättskruvat, men vet man inte vad man gör kan det gå väldigt väldigt fel.
Niclas

Inlägg av Niclas »

Tack allesammans för engagemanget. :clap:
Bilen landat på en mekonomen-ansluten verkstad igår morse. Blev bärgare dit.
Att den inte startade hade meken kirrat med lite joxande och just starta med full gas om jag fattade det rätt.
Bromsarna: Han hade hittat en läcka höger bak.

Om inget tillstöter imorrn så ser prognosen ut så här:

Felsökning / få bilen starta + fixa läckan bromsar + Vanligt Motorlja och oljefilterbyte. Tot ca 3200:- Håller den prislappen vid hämtning är jag mer än nöjd eftersom jag mentalt förberett mig på vad som helst mellan 10-15 lök. För en sån som jag, som är komplett idiot betr bilar känns det som jag vunnit 10 lax på stryktipset ungefär. :thumbup:

Bärgning: 750:- ( självrisk försäkring )
Tändstift 571:- ( 4 x SK20BR11, köpt via nätet, inkl frakt )
Verkstad 3200:-
Min tvåveckors Hata-bilen-ångest 0:-
Skriv svar