Problem med dämparna på Supra mk2
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Problem med dämparna på Supra mk2
Tjo!
Håller på och byter dämparna fram på min Celica Supra mk2 -86 men jag har två problem:
- Får inte ut den gamla dämparen ur fjäderbenet, är det inte bara att dra ut den, eller är det något som ska skruvas?
- De dämpare jag har köpt passar inte. Gängstigningen är annorlunda, 1mm på de nya mot 1,25mm på de gamla, på "bulten" som man pluggar fast dämparen i fjäderbenet. Är det någon som vet om 1,25mm är standard på 86s fjäderben och i så fall vilka dämpare som passar dem, eller om det är värt att leta fjäderben med 1mm gängstigning.
Tacksam för hjälp
John
Håller på och byter dämparna fram på min Celica Supra mk2 -86 men jag har två problem:
- Får inte ut den gamla dämparen ur fjäderbenet, är det inte bara att dra ut den, eller är det något som ska skruvas?
- De dämpare jag har köpt passar inte. Gängstigningen är annorlunda, 1mm på de nya mot 1,25mm på de gamla, på "bulten" som man pluggar fast dämparen i fjäderbenet. Är det någon som vet om 1,25mm är standard på 86s fjäderben och i så fall vilka dämpare som passar dem, eller om det är värt att leta fjäderben med 1mm gängstigning.
Tacksam för hjälp
John
- Bilagor
-
- dämpare.jpg (191.94 KiB) Visad 3586 gånger
- Hemiyoda
- Pay User
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: Problem med dämparna på Supra mk2
De e bara o ryck hårt. Jag lyckades använda gamla bulten på nåt vis.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
- nikwal
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
Samma här.. iofs var det ju mr2 dämpare jag har men ändå, den nya skruven passade inte,men det hade jag inte väntat mig heller där..Hemiyoda skrev:De e bara o ryck hårt. Jag lyckades använda gamla bulten på nåt vis.
Men gamla stången lossnade utan problem..
E85 wants to be free!
Hej!
Ni kommer inte ihåg hur ni fick ihop den igen?
Om jag använder den gamla bulten så går det bara att dra i den typ två gängor och det känns lite för lite.
/John
Ni kommer inte ihåg hur ni fick ihop den igen?
Om jag använder den gamla bulten så går det bara att dra i den typ två gängor och det känns lite för lite.
/John
- Hemiyoda
- Pay User
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
9år sen man gjorde ingreppet hehe. Tror jag korta bulten med vinkelslip. Den brukar vara involverad. 

Erik Berg
Team Bodge
Team Bodge
Den går inte att gänga i längre om du tar bort packboxen?
- nikwal
jag kan inte uttala mig så mycket där eftersom mr2(bak) dämpare är ett par cm kortare så längden var inget problem för mig.. nä om jag minns rätt så är det metallkanten som tar i, inte packboxen.. egentligen ör det ju lite lustigt.. man skulle ju kunna bara byta packbox, tätningen på stången och fylla på och köra i 15år till
om dom grejjerna hade varit tillgängliga..

E85 wants to be free!
Måste vara ganska enkelt att ta bort p-boxen och svarva ur muttern eller?
Kanske lika bra att satsa på ett par mr2 dämpare, använde du original fjädrarna till dem eller?
Något tips på vart man ska inhandla dem?
/John
/John
- nikwal
Jag har Kyb agx, med några brickor ibotten på fjäderbenet med eibach fjädrar som är kapade nåt varv upptill... osäker på hur bra det funkar egentligen ,men det är hårt och jag är nöjd såjohndet skrev:Kanske lika bra att satsa på ett par mr2 dämpare, använde du original fjädrarna till dem eller?
/John

E85 wants to be free!