Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hallå, hoppas ni kan hjälpa mig. Nyligen uppstod ett ljud som följer varvtalet, det liksom ylar på något märkligt sätt. Det börjar framförallt efter någon minuts körning och hörs därefter fortsättningsvis, även på tomgång. När man då kör på en växel och släpper gasen och frikopplar så går ljudet upp i frekvens någon sekund (dvs som om man hade tryckt ned kopplingen för tidigt) och går sen ner och sedan tystnar det när motorn går ner till tomgång. Släpper man kopplingen börjar det igen. Väldigt svårt att höra var det kommer från i motorrummet men runt generatorn någonstans, m.a.o. hyfsat nära torpedväggen.
Trodde att det var vattenpumpen så den är bytt idag men ljudet kvarstår. Hoppas fan inte det är något lager i motorn eller så. :/ Motorn är en 4E-FE utan AC som gått 27500 mil.
En enkel grej man kan testa är att ta av generatorremmen eller koppla bort generatorn. Då kan man höra om det är generatorn som kanske skickar olika frekvensljud genom högtalarna
Tack för ditt svar, oljudet kom dock från motorrummet och inte genom högtalarna. Det var nog fan generatorn iaf. Ska byta den och se om det blir bättre.
Ta en längre mejsel, fil, förlängare eller annat i stål, och sätt den på misstänkt område, och lägg sen mot örat, (mejseln kvar på området).
Då hör du direkt om det är problemet.
Prova får du se.
Det finns naturligtvis billiga stetoskop på tex Biltema som är speciellt gjorda för ändamålet.
Identifiera ljudkällan innan du byter delar på måfå.
Det blir fort onödigt dyrt.
Har bytt generatorn och nu går den tyst och fint. Hade faktiskt inte en aning om att en generator kunde låta såhär men det var nog något lager som var slut i den eftersom den rasslade ganska friskt när jag snurrade remhjulet. Kändes som att det var sand i den nästan.
när en generator börjar låta så illa kan den paja när som helst, och pajar den kan lagret skära och den stannar, vilket gör att remmen pajar tämligen fort och går av, inte så kul
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.