nu spökar det!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Schuel
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 12:47:45
Bilmodell: Celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå
Land (Country): Sverige

nu spökar det!

Inlägg av Schuel »

Hej!

Tror jag har fått spöken i min bil.

Har köpt mig en celica årsmodell 91. Funkar mycket bra, förutom att under körning kan voltmätaren sjunka, aldrig under rekomenderad nivå, men den sjunker. Sedan börjar oljelampan, bromssystemlampan + laddningslampan att lysa. Efter en stunds körning så kan alla dessa indikatorer sluta lysa och volten går upp till en normal nivå.

Har kollat ev. kabelbrott eller liknande som kan visa på kortslutning, men inte hittat något.
All elektronik funkar, elspeglar, elfönster, lampor m.m


Såg någon tråd om detta men att trådskaparen inte fått någon lösning.
Min gissning är att generatorn kan vara orsaken, kanske orsakat av dåligt generatorkol?

Kanske någon som vet mer om detta fenomen än vad jag gör. Mycket tacksam för svar!


EDIT:

Märkte att direkt jag vrider på huvudlyktorna så uppstår fenomenet, och då orkar inte cdn vara igång, utan den slås på och av hela tiden, tills jag stänger av huvudlyktorna och enbart kör med positions / dimljusen. Även ACn lägger av när fenomenet uppstår. All annan elektronik funkar.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: nu spökar det!

Inlägg av Pipedreams »

Det är generatorn som inte laddar. Förmodligen så är det kolen som är slitna. Dom är lätta att byta då dom sitter skruvade bakom kåpan på generatorn. Du kan ju börja med att ta bort dom och kolla hur dom ser ut.

Kolhållaren har nummer 27370 på den här bilden:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1991_T ... _1903.html
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Schuel
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 12:47:45
Bilmodell: Celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå
Land (Country): Sverige

Re: nu spökar det!

Inlägg av Schuel »

Ska prova detta!

Tack för tipset
Schuel
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 12:47:45
Bilmodell: Celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå
Land (Country): Sverige

Re: nu spökar det!

Inlägg av Schuel »

Har bytt kolen nu, men problemet kvarstår. Kan det vara så att kolen måste "köras in" innan det funkar som det ska?


Nått annat som kan vara fel?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: nu spökar det!

Inlägg av Dale »

Jordfel?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Schuel
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 12:47:45
Bilmodell: Celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå
Land (Country): Sverige

Re: nu spökar det!

Inlägg av Schuel »

Har mätt spänningen på batteriet och det ligger på 12.2V med bilen avstäng, 13.5V med bilen på tomgång.

felet brukar uppstå ett tag in i körningen, dvs, inte direkt jag startat bilen.


har kollat efter jordfel och ev. kortslutningar, men har inte hittat något.


EDIT: Har kollat spänningen på batteriet när felet uppstog, mätte 11.88V med bilen på tomgång.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: nu spökar det!

Inlägg av fredrik mkIII »

säker på att du har bra spänning på rem och att den är färsk? min fars supra uppträdde precis såhär om vi inte spännde remmen jäkligt hårt.
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Schuel
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 12:47:45
Bilmodell: Celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå
Land (Country): Sverige

Re: nu spökar det!

Inlägg av Schuel »

Jo, remmen är spänd och fin.

har provat den gammla fina slå-så-funkar-det metoden, dvs. har slagit med hammare på generatorn. Ibland funkar det och felet försvinner, ibland funkar det inte ! =p

Men vad menar du med jävligt hårt? Har tryckt på remmen och den rör sig max 1cm om man trycker hårt.
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: nu spökar det!

Inlägg av Stigge »

Det kan inte vara relät?Den bör ladda mellan 13,7 och 14,2volt
Schuel
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 12:47:45
Bilmodell: Celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå
Land (Country): Sverige

Re: nu spökar det!

Inlägg av Schuel »

Det har jag inte kollat faktiskt. Sitter relät på utsidan av generatorn?

Var mäter jag strömmen som går från generatorn?

Är lite novis när det gäller sådana problem =p
Skriv svar