Group S MR2 AW11
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Group S MR2 AW11
En skapelse som aldrig kom till sin fulla rätt tyvärr, men riktigt grym.
http://www.youtube.com/watch?v=wNSVmIU6h9o
http://www.youtube.com/watch?v=wNSVmIU6h9o
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Group S MR2 AW11
wao, aldrig hört talas om denna innan.
sökte lite men hittade inte mycket om den. någon som vet vart jag kan hitta mer info om den?
"There are recent photos of both a black and a white MR2 assumed to both still be alive"
sökte lite men hittade inte mycket om den. någon som vet vart jag kan hitta mer info om den?
"There are recent photos of both a black and a white MR2 assumed to both still be alive"
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Group S MR2 AW11
Längsmonterad turbomotor och 4wd på den svarta
Mer info om dem: http://www.fasterthanjesus.net/technical/groups.html

Mer info om dem: http://www.fasterthanjesus.net/technical/groups.html
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Group S MR2 AW11
Det är en så rå konstruktion, bara synd att de behövde göra den så ful, främst då framtill!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Re: Group S MR2 AW11
Finns lite om den på denna sida också! Finns mycke andra fräna monster med på den sidan.
http://www.groupbrally.com/

http://www.groupbrally.com/
Re: Group S MR2 AW11
Lite kortfattat om grupp S.
Grupp S var den klass som skulle ha ersatt Grupp B tills det att Henri Toivonen körde ihjäl sej så slopade FISA (FIA) klassen helt och Grupp A blev till ist.
Homologerings kraven i grupp S krävde bara 10bilar och var bilarna var begränsade med 300HK.
Jag tror reglerna tillät antingen en 1,2liters turbo eller kompressor matad motor eller 2,4 liter sugmotor är dock inte helt säker på detta. Minst 1000kg.
Den MR2 som är på bild på länkarna ovan sägs ska ha en 750HK motor och väger 750kg med en 2,1liters motor.
Fast den som var på youtube klippet har nog "bara" 300hk och är nog den regelrätta bilen.
Grupp S var den klass som skulle ha ersatt Grupp B tills det att Henri Toivonen körde ihjäl sej så slopade FISA (FIA) klassen helt och Grupp A blev till ist.
Homologerings kraven i grupp S krävde bara 10bilar och var bilarna var begränsade med 300HK.
Jag tror reglerna tillät antingen en 1,2liters turbo eller kompressor matad motor eller 2,4 liter sugmotor är dock inte helt säker på detta. Minst 1000kg.
Den MR2 som är på bild på länkarna ovan sägs ska ha en 750HK motor och väger 750kg med en 2,1liters motor.

Fast den som var på youtube klippet har nog "bara" 300hk och är nog den regelrätta bilen.
Senast redigerad av Gt-4 den lör 27 aug 2022, 08:35:18, redigerad totalt 1 gånger.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Group S MR2 AW11
Hittade samma info på någon icke officiell hemsida.Gt-4 skrev:Lite kortfattat om grupp S.
Grupp S var den klass som skulle ha ersatt Grupp B tills det att Henri Toivonen körde ihjäl sej så slopade FISA (FIA) klassen helt och Grupp A blev till ist.
Homologerings kraven i grupp S krävde bara 10bilar och var bilarna var begränsade med 300HK.
Jag tror reglerna tillät antingen en 1,2liters turbo eller kompressor matad motor eller 2,4 liter sugmotor är dock inte helt säker på detta. Minst 1000kg.
Den MR2 som är på bild på länkarna ovan sägs ska ha en 750HK motor och väger 750kg med en 2,1liters motor.![]()
Fast den som var på youtube klippet har nog "bara" 300hk och är nog den regelrätta bilen.
imponerad om den där MR2an gick att kontrollera, 1hk/kg är rätt mycket

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Re: Group S MR2 AW11
Det stog på en sida ett citat från Påven andersson om att bilarna blev bannlysta.
‘I think we were lucky, you know!
Säger nog en hel del om hur lättkörda dom var.
‘I think we were lucky, you know!
Säger nog en hel del om hur lättkörda dom var.
