MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Postat: lör 25 nov 2017, 16:10:52
Tänkte jag kunde slänga ihop en liten samlingstråd för mina kärror då några av dem kanske är av den lite ovanligare sorten på hemmaplan. Har blivit en del Toyotor genom åren men hade ett uppehåll och körde Miata några år fram till utlandsflytten, som med nytt modellutbud drog mig ner i Toyota-träsket igen.
Ska försöka fatta mig kort för stunden, tanken är att uppdatera den här tråden efter som men för mer utförlig historik så kan ni kika till Rejsa-trådarna som är länkade.
MR2 AW11 1988:
Efter ett kort och tämligen misslyckat 200SX-ägande som verkligen fick mig att sakna Miatan, trots att jag lovat mig själv att testa något nytt, så bestämde jag mig för att förverkliga en dröm jag haft i många år, och jaga rätt på en AW11a, en bil som jag nu haft i närmare 4 år och som lärt mig otroligt mycket, både körteknik och mekaniskt. Vid inköp var bilen relativt original men har sedan dess utrustat med nedanstående (och lite till).

Drivlina:
Original 4A-GE bigport
Megasquirt DIY PNP
SR20 Coil on Plug-konverterad
Innovate Bredbandslambda
Extraktor-grenrör
3A konfilter
MAF delete och MAP-sensor
Rejäl alu-kylare med dubbla fläktar
Oljekylare monterad i motorhuven
Stumma fästen till drivlinan
Chassi:
BC BR Coilovers 5/8kg
Whiteline krängingshämmare fram/bak
Prothane Polyurethane-bussningar till bärarmar/krängare/styrrack
Twos R Us tie rods bak
Hjul/bromsar:
Gata: Speedline Corse Type 2118 15x7 + Bridgestone Potensa RE002 195/50 R15
Bana: Advan RG 15x7 + Hankook Z214 205/50 R15
EBC Redstuff-belägg
Stålomspunna slangar
Framtidsplaner:
Jag har en till, relativt nyrenoverad motor samt en lös portad/planad topp med andra kammar, och en C56-låda med diffbroms liggande som ska petas i när jag är klar med konverteringen till hall sensor/triggerhjul istället för att använda fördelaren som kamaxelgivare.
Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1299197
Chaser JZX100 1997:
Efter ett par år började drifting-suget att ta fart igen så jag införskaffade mig en kärra jag tänkte använda till det. Gjorde några lättare modifieringar (behövs verkligen inte mycket på dem) och körde 3-4 driftdagar med den innan de började dra iväg i värde och jag insåg att den nog är lite för fin (och kostsam) att åka och sladda med, så sen dess har den främst agerat stekbil och bergsvägsabstinens-fix när MR2an inte varit körbar.

Drivlina:
1JZ-GTE VVTi
R154-låda
Blitz front mount intercooler
GFB Boost controller (10/14psi)
Podfilter
3" från turbon med en TRD-slutburk
Chassi:
Cusco Coilovers av okänd modell
KTS krängningshämmare fram/bak
KTS Triangle brace
Spacers i styr-racket för ökad styrvinkel
JZX110 caster-armar
Interiör:
Bride Brix 1.5
"Drift button"
Framtidsplaner:
Åka runt och mysa
Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=102401
Soarer Z20 1989
I jakt på en billigare, men förhoppningsvis pålitlig driftbil att komplettera Chasern med snubblade jag till slut över den här skönheten. Bilen hade redan några viktiga och besvärliga uppgraderingar gjorda, framför allt konverteringen till 1JZ och R154 som jag redan hade i Chasern och trivdes bra med. I övrigt var det dock inte mycket som talade för den som driftbil då den hade det i särklass sämsta styr-utslaget jag någonsin sett. Det är dock åtgärdat med besked nu och mer finns att hämta om bärarmar och skärmkanter skulle tillåta. Denna bil har agerat drift-bil senaste tiden nu men pga jobb har det inte blivit i närheten av så mycket körning som jag önskat. Hoppas råda bot på det snart framöver dock.

Drivlina:
1JZ-GTE Twin Turbo (non-VVTi)
Nyrenoverad R154
NPC Koppling
Blitz Access ECU / Microtech lt16 / x8 igniter
Mappad till 210kw @ 14psi
Chassi:
HSD Coilovers 16/14kg
Whiteline-krängare (fram borttagen för stunden)
Agile Performance NZ Steering Angle kit
Beech Performance Solid Subframe Spacers
Spacers i styr-racket för ökat styrutslag
Eftermarknads bakre camber-stag
Framtids-planer:
Ut och drifta och se vad som behöver åtgärdas
Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1478998
Chaser JZX90 1995(?)
I somras blev det dags att ta driftingen till nästa nivå så en bil införskaffades på Ebisu i Japan och jag åkte dit och driftade i en vecka på väg tillbaka från Sverige i Augusti. Det var en otroligt givande och lärorik upplevelse och bilen tog gladerligen emot en hel del stryk utan att klaga.

Drivlina:
1JZ-GTE (non-VVTi)
R154-låda
HKS2835 Turbo
Oljekylare
Eftermarknads ECU (fram tills den blev stulen)
2-way LSD
Chassi:
Helbur
KTS/Cusco-coilovers
Ikeya caster-armar
Spacers i styr-racket för ökat styrutslag
Framtids-planer:
Leta fram ny ECU eftersom det var inbrott i den för ett tag sedan och den blev knyckt.
Annars bara piska den tills något går sönder, fixa, piska, fixa, piska förhoppningsvis.
Ska försöka fatta mig kort för stunden, tanken är att uppdatera den här tråden efter som men för mer utförlig historik så kan ni kika till Rejsa-trådarna som är länkade.
MR2 AW11 1988:
Efter ett kort och tämligen misslyckat 200SX-ägande som verkligen fick mig att sakna Miatan, trots att jag lovat mig själv att testa något nytt, så bestämde jag mig för att förverkliga en dröm jag haft i många år, och jaga rätt på en AW11a, en bil som jag nu haft i närmare 4 år och som lärt mig otroligt mycket, både körteknik och mekaniskt. Vid inköp var bilen relativt original men har sedan dess utrustat med nedanstående (och lite till).

Drivlina:
Original 4A-GE bigport
Megasquirt DIY PNP
SR20 Coil on Plug-konverterad
Innovate Bredbandslambda
Extraktor-grenrör
3A konfilter
MAF delete och MAP-sensor
Rejäl alu-kylare med dubbla fläktar
Oljekylare monterad i motorhuven
Stumma fästen till drivlinan
Chassi:
BC BR Coilovers 5/8kg
Whiteline krängingshämmare fram/bak
Prothane Polyurethane-bussningar till bärarmar/krängare/styrrack
Twos R Us tie rods bak
Hjul/bromsar:
Gata: Speedline Corse Type 2118 15x7 + Bridgestone Potensa RE002 195/50 R15
Bana: Advan RG 15x7 + Hankook Z214 205/50 R15
EBC Redstuff-belägg
Stålomspunna slangar
Framtidsplaner:
Jag har en till, relativt nyrenoverad motor samt en lös portad/planad topp med andra kammar, och en C56-låda med diffbroms liggande som ska petas i när jag är klar med konverteringen till hall sensor/triggerhjul istället för att använda fördelaren som kamaxelgivare.
Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1299197
Chaser JZX100 1997:
Efter ett par år började drifting-suget att ta fart igen så jag införskaffade mig en kärra jag tänkte använda till det. Gjorde några lättare modifieringar (behövs verkligen inte mycket på dem) och körde 3-4 driftdagar med den innan de började dra iväg i värde och jag insåg att den nog är lite för fin (och kostsam) att åka och sladda med, så sen dess har den främst agerat stekbil och bergsvägsabstinens-fix när MR2an inte varit körbar.

Drivlina:
1JZ-GTE VVTi
R154-låda
Blitz front mount intercooler
GFB Boost controller (10/14psi)
Podfilter
3" från turbon med en TRD-slutburk
Chassi:
Cusco Coilovers av okänd modell
KTS krängningshämmare fram/bak
KTS Triangle brace
Spacers i styr-racket för ökad styrvinkel
JZX110 caster-armar
Interiör:
Bride Brix 1.5
"Drift button"
Framtidsplaner:
Åka runt och mysa
Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=102401
Soarer Z20 1989
I jakt på en billigare, men förhoppningsvis pålitlig driftbil att komplettera Chasern med snubblade jag till slut över den här skönheten. Bilen hade redan några viktiga och besvärliga uppgraderingar gjorda, framför allt konverteringen till 1JZ och R154 som jag redan hade i Chasern och trivdes bra med. I övrigt var det dock inte mycket som talade för den som driftbil då den hade det i särklass sämsta styr-utslaget jag någonsin sett. Det är dock åtgärdat med besked nu och mer finns att hämta om bärarmar och skärmkanter skulle tillåta. Denna bil har agerat drift-bil senaste tiden nu men pga jobb har det inte blivit i närheten av så mycket körning som jag önskat. Hoppas råda bot på det snart framöver dock.

Drivlina:
1JZ-GTE Twin Turbo (non-VVTi)
Nyrenoverad R154
NPC Koppling
Blitz Access ECU / Microtech lt16 / x8 igniter
Mappad till 210kw @ 14psi
Chassi:
HSD Coilovers 16/14kg
Whiteline-krängare (fram borttagen för stunden)
Agile Performance NZ Steering Angle kit
Beech Performance Solid Subframe Spacers
Spacers i styr-racket för ökat styrutslag
Eftermarknads bakre camber-stag
Framtids-planer:
Ut och drifta och se vad som behöver åtgärdas
Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1478998
Chaser JZX90 1995(?)
I somras blev det dags att ta driftingen till nästa nivå så en bil införskaffades på Ebisu i Japan och jag åkte dit och driftade i en vecka på väg tillbaka från Sverige i Augusti. Det var en otroligt givande och lärorik upplevelse och bilen tog gladerligen emot en hel del stryk utan att klaga.

Drivlina:
1JZ-GTE (non-VVTi)
R154-låda
HKS2835 Turbo
Oljekylare
Eftermarknads ECU (fram tills den blev stulen)
2-way LSD
Chassi:
Helbur
KTS/Cusco-coilovers
Ikeya caster-armar
Spacers i styr-racket för ökat styrutslag
Framtids-planer:
Leta fram ny ECU eftersom det var inbrott i den för ett tag sedan och den blev knyckt.
Annars bara piska den tills något går sönder, fixa, piska, fixa, piska förhoppningsvis.