Sissådärdå! Efter flera års tjat på sambon att göra en extranyckel till sin Corolla 2002 så lyckades hon naturligtvis slarva bort den enda hon hade.
Så, vilka alternativ står vi inför?
- Kan Toyota-verkstan plocka fram en ny nyckel som fungerar?
- Blir hon tvungen att byta lås/nycklar/immo-box/ECU?
- Hur mycket tar Toyota för att byta lås/nycklar/immo-box/ECU?
- Eller kan jag upp en bil på skroten å plocka lås/nycklar/immo-box/ECU?
Är det möjligt att göra en immo-bypass enkelt på dessa? Har kollat runt lite men det ser ut som om det innebär programmering direkt på chipet. Iofs, om alternativet är begagnade/nya grejer så kan ju detta vara värt att prova, även om jag aldrig gjort det förut.
Tips, idéer och annan info tas tacksamt emot!
Ingen nyckel kvar :-(
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: ons 31 jan 2018, 16:49:20
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Falun
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Ingen nyckel kvar :-(
Det finns lite olika sorters immobilizer system. Beroende på vilket system du har så är det antingen separat immobilizer box eller så är det inbyggt i motorns ecu. Vilket system du har kan en Toyota verkstad svara på.nordsluttning skrev:Sissådärdå! Efter flera års tjat på sambon att göra en extranyckel till sin Corolla 2002 så lyckades hon naturligtvis slarva bort den enda hon hade.
Så, vilka alternativ står vi inför?
- Kan Toyota-verkstan plocka fram en ny nyckel som fungerar?
- Blir hon tvungen att byta lås/nycklar/immo-box/ECU?
- Hur mycket tar Toyota för att byta lås/nycklar/immo-box/ECU?
- Eller kan jag upp en bil på skroten å plocka lås/nycklar/immo-box/ECU?
Är det möjligt att göra en immo-bypass enkelt på dessa? Har kollat runt lite men det ser ut som om det innebär programmering direkt på chipet. Iofs, om alternativet är begagnade/nya grejer så kan ju detta vara värt att prova, även om jag aldrig gjort det förut.
Tips, idéer och annan info tas tacksamt emot!
Men eftersom det inte finns någon nyckel kvar så måste hela systemet bytas.
Det går att stoppa i begagnat system bara du tar med alltihopa från samma bil
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: ons 31 jan 2018, 16:49:20
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Falun
Re: Ingen nyckel kvar :-(
Jodå, visst sitter immon i ecu'n. 13 900 kr inkl en nyckel hos Toyota. Vilket jäkla ocker.
Får bli nått besök på skroten/skrotar.
Eller kolla vidare på t ex mhhauto.com eller liknande.
Får bli nått besök på skroten/skrotar.
Eller kolla vidare på t ex mhhauto.com eller liknande.
- Spiidfriik
- Inlägg: 157
- Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Piteå
- Ort: Piteå
Re: Ingen nyckel kvar :-(
Hörde om ett liknande fall med en Toyota utan nycklar. Jävligt dåligt! Till BMW går det bra att beställa nyckel på chassinr även till 30år gamla bilar.
Just sayin'...
Just sayin'...
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Ingen nyckel kvar :-(
Går det verkligen att beställa en komplett nycket INKLUSIVE imobilizerchip som fungerar direkt utan programmering då ?
För det BRUKAR inte gå, det brukar krövas att man har minst en fungerande nyckel kvar så man kan addera den nya.
.:fast BMW är ju tämligen lättstulna iofs
Tyvärr är det ju mer eller mindre standard att man absolut aldrig ALDRIg får tappa bort sista nyckeln, och gör man det är det dyrt.. det är ju därför man ALLTID ska se till att ha en reservnyckel.
..Att ta från annan bil kan bli jobbigt på flera sätt, om man kan flytta transpondern är det väl ok, men annars måste man ju även byta låscylindrarna..
För det BRUKAR inte gå, det brukar krövas att man har minst en fungerande nyckel kvar så man kan addera den nya.
.:fast BMW är ju tämligen lättstulna iofs

Tyvärr är det ju mer eller mindre standard att man absolut aldrig ALDRIg får tappa bort sista nyckeln, och gör man det är det dyrt.. det är ju därför man ALLTID ska se till att ha en reservnyckel.
..Att ta från annan bil kan bli jobbigt på flera sätt, om man kan flytta transpondern är det väl ok, men annars måste man ju även byta låscylindrarna..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Ingen nyckel kvar :-(
Toyota måste tydligen "klona" en befintlig nyckel.
Man kan antagligen inte radera en försvunnen nyckel heller då?
Konstigt!
Tex, Volvo kan lägga in upp till 6st nycklar, och så klart även radera de gamla borttappade.
Visst kostar en nyckel över 3000kr/st (stilettnyckel med inbyggd fjärr) men man slipper byta centralmodul...
Man kan dock INTE lägga in en begagnad nyckel utan att ha dess PIN -kod. (Som INTE lagras elektroniskt av Volvo av säkerhetsskäl)
Den koden finns aldrig kvar till nyckeln från en skrotad bil... =utopi att hitta.
Man kan antagligen inte radera en försvunnen nyckel heller då?
Konstigt!
Tex, Volvo kan lägga in upp till 6st nycklar, och så klart även radera de gamla borttappade.
Visst kostar en nyckel över 3000kr/st (stilettnyckel med inbyggd fjärr) men man slipper byta centralmodul...
Man kan dock INTE lägga in en begagnad nyckel utan att ha dess PIN -kod. (Som INTE lagras elektroniskt av Volvo av säkerhetsskäl)
Den koden finns aldrig kvar till nyckeln från en skrotad bil... =utopi att hitta.
- Spiidfriik
- Inlägg: 157
- Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Piteå
- Ort: Piteå
Re: Ingen nyckel kvar :-(
Nja, nog lär man måsta koda in den nya nyckeln även på en BMW, utgår jag från.
Hörde efter på BMW vad en ny nyckel skulle kosta till en -01 jag hade, eftersom gummiknapparna var slitna och fula. Svaret var (minns inte exakt) typ 4000kr med elektronik men utan chip och typ 6000kr med chp (minns inte om det var inklusive eller exklusive kodning).
Jag köpte nya gummin på ebay för nån hundring.
Har dock ingen koll på nyare modeller.
Hörde efter på BMW vad en ny nyckel skulle kosta till en -01 jag hade, eftersom gummiknapparna var slitna och fula. Svaret var (minns inte exakt) typ 4000kr med elektronik men utan chip och typ 6000kr med chp (minns inte om det var inklusive eller exklusive kodning).
Jag köpte nya gummin på ebay för nån hundring.
Har dock ingen koll på nyare modeller.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.